השבוע התקיימה האולימפיאדה הארצית למתמטיקה לכיתות יסודי וחטיבות ביניים * דוד קרביץ מכיתה ו׳ מכפר סבא, הלומד באופירה נבון, זכה במקום הראשון לשכבת גילו והוא מספר לנו: ״מתמטיקה בשבילי היא לא רק תיאוריה – היא פרקטיקה לחיים”
הראל חמו, זוכה באולימפיאדת המתמטיקה לנוער. מתוך אלבום פרטי דוד קרביץ, זוכה באולימפיאדת המתמטיקה. צילום: רואיה מידן/מכון ויצמן האחים רהב שילון: צילום: שחר שילון אנקורי אולימפיאדת המתמטיקה לנוער. צילום: רואיה מידן/מכון ויצמן אולימפיאדת המתמטיקה לנוער. צילום: רואיה מידן/מכון ויצמן
ביום א׳, 19.6.2022, התקיים טקס זוכים וזוכות באולימפיאדה הארצית במתמטיקה לכיתות יסודי וחטיבות ביניים, במכון ויצמן למדע.
האולימפיאדה במתמטיקה לצעירים מאורגנת על ידי ארגון המתמטיקאי הצעיר, בשיתוף מכון ויצמן למדע, נועדה לתלמידי כיתות ג’-ט’ וללא עלות במטרה לקדם את החינוך המתמטי בארץ ולספק מענה לתלמידי בית ספר יסודי וחטיבת ביניים שרוצים ללמוד מתמטיקה ברמה גבוהה כבר בגיל הצעיר.
ארגון “המתמטיקאי הצעיר” הוקם ב-2017 על ידי קבוצה של מתמטיקאים ומורים. הארגון מעביר מספר תוכניות לימודיות ברמות שונות, הכוללים קורסים, מחנות אימונים, אולימפיאדות מתמטיות, ועוד.
מתוך 1500 מתמודדים בשלב הראשון של האולימפיאדה, עלו לשלב השני כ-600 תלמידים מכל רחבי הארץ, לגמר עצמו עלו 337 תלמידים בולטים ולאחר שקלול הציונים – פורסמו רשימת הזוכים והזוכות בתחרות.
דוד קרביץ מכיתה ו׳ מכפר סבא, הלומד באופירה נבון, זכה במקום הראשון לשכבת גילו והוא מספר לנו: ״מתמטיקה בשבילי היא לא רק תיאוריה – היא פרקטיקה לחיים. אני למדתי קשה לאורך כל השנה והשקעתי המון זמן בלימודים. אני מקווה שאוכל לקחת חלק בכל תחרות מתמטית שתהיה בארץ ובעולם והחלום שלי הוא שאדע את התחום ממש טוב ואוכל להמציא דברים חדשים שיועילו להרבה אנשים. המתמטיקאים הגדולים הוסיפו הרבה דברים חדשים לתחום.״
פגשנו את הראל חמו מקריית ביאליק, מבית הספר רקפות אשר קיבל צל״ש לשכבת הגיל של כיתה ג׳ :״התחלתי ללמוד מתמטיקה מאז שאני זוכר את עצמי! אבא שלי היה נותן לי תרגילים בחשבון, שאלות מילוליות וחידות. המתמטיקה זה מקצוע חשוב, וחשוב בעיני להיות טוב בו. לפעמים יש שאלות מאוד מעניינות שהתשובות שלהן לא פשוטות וצריך לחשוב עליהן טוב טוב כדי למצוא את התשובה.״
עילי ואלירן שילון רהב, האחים ממושב מאור, מוכיחים כי מצוינות עוברת במשפחה, עילי זכה במקום ראשון בשכבת הגיל של כיתה ג׳
ואלירן זכה במקום שלישי בשכבת הגיל של כיתה ד׳! ולא הסתפקו גם בזכייה זו, אלירן, רק לפני חודש קטף את תואר אלוף השחמט העולמי, שהוא רק בן 10.
להלן רשימת הזוכים (חלקית) – מקומות ראשונים בכל קבוצת גיל ג׳-ח׳ :
- נגה אהרוני, כיתה ג׳, תל אביב, בית הספר אהבת ציון
- עילי שילון רהב, כיתה ג׳, מושב מאור, בית הספר ניצני רעות
- פלג שלום לב ארי, כיתה ד׳, פתח תקווה, בית ספר עין גנים
- אביב ולד, כיתה ה׳, פתח תקווה, בית ספר עין גנים
- דוד קרביץ, כיתה ו׳ , כפר סבא, בית הספר אופירה נבון
- רון וינשטיין, כיתה ז׳, יקנעם עילית, החטיבה לחדשנות ויזמות
- אבינעם אטיאס, כיתה ח׳, קריית אתא, הישיבה התיכונית למדעים ואומנויות
- יותם בודניק, כיתה ח׳, רחובות, בית הספר דה שליט חטיבה ב׳
בין הערים המובילות בזוכים ובזוכות ניתן לראות את תל אביב עם 15 זוכים באולימפיאדה, אחריה רחובות עם 11 זוכים וירושלים עם ייצוג מרשים של 9 זוכים. העיר רמת גן עם 7 זוכים וחיפה ופתח תקווה עם 6.
מריה גרינגלז, ראש ארגון המתמטיקאי הצעיר ומארגנת האולימפיאדה: “השנה אנחנו מקיימים את האולימפיאדה לצעירים בפעם החמישית. לתלמידים רבים זה האירוע המרכזי של השנה, חגיגה מתמטית אמיתית והזדמנות לפגוש ילדים נוספים בעלי תחומי עניין דומים. אנחנו שמחים להלהיב ילדים עם מתמטיקה מאתגרת ולא סטנדרטית, לתת להם שאלות שידרשו מחשבה מעמיקה. ומטרה נוספת שלנו היא לאתר את התלמידים החזקים ביותר בארץ כבר בגיל זה, ולקדם אותם כמה שיותר – לנבחרת ישראל במתמטיקה (הבוגרת) , ללימודים אקדמיים עוד בזמן בית ספר, ובסופו של דבר, בתקווה – לעיסוק במתמטיקה בהמשך בתור מקצוע.״
אולימפיאדות במתמטיקה הינן מסורת שהתחילה בסוף המאה ה-19 במזרח אירופה, ומטרתן לעודד תלמידי בית ספר להתעניין במתמטיקה מתקדמת כבר בגיל צעיר. נכון להיום, אולימפיאדות בכל העולם מהוות חוד חנית לחינוך של הדורות הבאים של מתמטיקאים.
עוד בנושא באתר הידען:
4 תגובות
עולם מסריח של דאווינים. שמרו את הצלכותיכם לעצמכם.
ילדי הפריפריה עסוקים באולימפיאדה לחוטבי עצים ושואבי מים
בתגובה לדבריה של הדסה: נראה שרק שני בתי ספר מהרשימה הם בתי ספר עם כיתות למחוננים. שלא נדבר על זה בדרך כלל תלמידים מגיעים להישגים כאלה לא בזכות בית ספר.
למרבה הצער, נראה שכל הזוכים הם מחוננים שהתמזל מזלם ללמוד בכיתות של מחוננים (לפי רשימת בתי הספר שפרסמתם), ולא מחוננים שנאלצו ללמוד במרכזי העשרה למחוננים. אין שיוויון הזדמנויות במדינה הזו לכולם.