גילוי פלוטוניום רדיואקטיבי מאבק קוסמי משוקע על כדור הארץ מאשש תאוריות של היווצרות היסודות

אטום של יסוד רדיואקטיבי. <a href="https://depositphotos.com. ">איור: depositphotos.com</a>
אטום של יסוד רדיואקטיבי. איור: depositphotos.com

לראשונה התגלה על כדור הארץ עקבות של היסוד הכבד הרדיואקטיבי הטבעי פלוטוניום-244. עקבות של הפלוטוניום הרדיואקטיבי נמצאו במינרל ים עמוק באוקינוס השקט, אשר מהווה ארכיון בן מיליוני שנים של חומר מכדור הארץ אך גם של אבק קוסמי השוקע עליו. המחקר, בו השתתף פרופ' מיכאל פאול מן האוניברסיטה העברית, התבצע בשיתוף פעולה בין-לאומי בהובלת פרופ' אנטון וולנר באוניברסיטה הלאומית האוסטרלית (קנברה) ובמרכז למדע מבוסס מאיץ במעבדתANSTO  שליד סידני (אוסטרליה). המחקר מתפרסם היום (חמישי) בכתב העת היוקרתי Science.

במחקר נעשתה אנליזה בו-זמנית של עקבות זעירות של שני איזוטופים רדיואקטיביים. אחד מהם הוא ברזל-60, המסוגל להיווצר בכוכבים כבדים ומתפזר לחלל הבין-כוכבי בעת התפוצצות הכוכב כסופרנובה. על איתורו במינרל נכתב מאמר מדעי לפני מספר שנים בכתב העת nature. עבורו, ובהתאמה עם מספר מדידות קודמות, התגלו שני שיאים ברורים המצביעים על שתי סופרנובות אפשריות שהתפוצצו ושרידיהן הגיעו לכדור הארץ לפני 2 מיליון ן-7 מיליון שנים. הממצא החדש במחקר הנוכחי הוא גילוי באותו מינרל ובאותן תקופות זמן של ריכוז זעיר יחסית של פלוטוניום-244 (כ-10,000 פחות מזה של ברזל-60). היצירה של פלוטוניום בטבע יכולה להתרחש רק בתהליך יחיד ומהיר, הכרוך בלכידה מהירה של ניטרונים (תהליך מהיר או r-process) בעת מאורע אלים של התפוצצות כוכבים כגון מיזוג כוכבי ניטרונים וסופרנובות.

המקור – מיזוג כוכבי ניוטרונים

למדע לא היה ברור בוודאות עד לשנת 2017 היכן בדיוק מתרחש התהליך המהיר. אלא שאז הוא עלה לכותרות המדע כשנצפה לראשונה ב"לייב" אחרי מיזוג כוכבי הניטרונים, שבא לידי ביטוי בהופעת גל גרביטציה GW170817, לפני כארבע שנים. למעשה, מיזוג של כוכבי ניטרונים הוא האתר המועדף כיום להווצרות התהליך המהיר במודלים של בריאת היסודות. הגילוי הפוזוטיבי במחקר החדש של עקבות הפלוטוניום בו-זמנית עם ברזל-60, שיצירתו קשורה לסופרנובה, מכניס כעת עוקץ נוסף מכיוון שהוא מראה אפשרות של יצירה חלשה של יסודות בתהליך המהיר גם בסופרנובה – אך הריכוז הנמוך של הפלוטוניום-244 במינרל אישר לחוקרים כי רובם המכריע של יסודות מהתהליך המהיר בטבע אינו יכול לנבוע מסופרנובות בלבד, אלא ממיזוג כוכבי ניטרונים. ייתכן אפילו שהסיגנל הזעום של פלוטומיום-244 שנתאסף במינרל נובע ממיזוג כוכבי ניטרונים מתקופות עתיקות הרבה יותר.

"מרתקת בהקשר זה הנוכחות במערכת השמש וכדור הארץ של יסודות כבדים שכנים של פלוטוניום-244 בטבלה המחזורית, כמו אורניום ותוריום, שהם בעלי זמני חיים הרבה יותר ארוכים (ביליוני שנים). יסודות אלו נוצרים גם הם רק בתהליך המהיר של לכידת ניטרונים. נוכחותם היחסית גבוהה של אלה מחייבת מסקנה שבסמוך בזמן (בטווח של מאות מיליוני שנים) לההיווצרות של מערכת השמש שלנו ובקירבת מקום אליה אירע מאורע נדיר של מזוג כוכבי ניטרונים", סיכם השבוע פרופ' פאול.

1. הרושם הוא שלכותב המאמר יש המון ידע, אבל כשמעבירים מאמר לעיתון רצוי לכתוב ולפרש יותר. ניסיתי להבין ויש הרבה מושגים שלא כל כך הבנתי. בסך הכל מעניין.

2. אם זה התגלה בכדור הארץ בזמן האחרון . איך בטוחים שלא מדובר בפסולת גרעינית של פלוטוניום מעשה ידי אדם? הרי היו הרבה ניסויים גרעיניים בים , דליפות מכורים גרעיניים…

3. עצוב למדי לראות שגם האוניברסיטה העברית מוציאה פרסומים בעברית עילגת. אין להם מישהו שמגיה את ההודעות לעיתונות? אני בטוח שהחוג ללשון ישמח לספק להם סטודנט תמורת שכר מינינום.

4. מבין המושגים היסודיים של הפיזיקה, מושג האנרגיה הוא המובן ביותר, כאשר מושגי הזמן והחומר נשארו מסתוריים ובלתי מובנים. גם חוק שימור האנרגיה הוא חוק כמותי מובן.
    האנרגיה והזמן הם מושגים כמותיים, וכלל לא בטוח שגם החומר הוא אכן מושג כמותי.
    אם יתברר שהחומר אינו מושג כמותי, מושגי המסה והגרוויטציה יעלמו מהמדע, וכך יהיה עם ההשקפה החלקיקית של חומר.
    ואכן, החומר אינו מושג כמותי, והוא בגדר של צורה פיזיקלית הנוצרת מצירוף כמויות של זמן פסיבי ואנרגיה.
    זהב זה צורה פיזיקלית, ופחמן זה צורה פיזיקלית אחרת.