איש השלג האיום? יש חיה כזו, אבל למרבה ההפתעה היא קרובה לדובי הקוטב ולא לדוב החום של ההימלאיה

האגדות על מפלצות כמו ייטי ביגפוט ואחרות התבררו כתיאורים של בעלי חיים ; גנטיקאי בריטי אמר ביום חמישי כי פתר את המסתורין של ייטי – לאחר התאמת  DNA משני בעלי חיים שאמורים היו להיות היצור המיתולוגי והסתבר שהם זנים עתיקים של דב הקוטב

ייטי - איש השלג האיום כפי שתואר בידי אנשים שטענו כי ראו את היצור בהרי ההימלאיה. איור: shutterstock
ייטי – איש השלג האיום כפי שתואר בידי אנשים שטענו כי ראו את היצור בהרי ההימלאיה. איור: shutterstock

גנטיקאי בריטי אמר ביום חמישי כי פתר את המסתורין של ייטי – לאחר התאמת  DNA משני בעלי חיים שאמורים היו להיות היצור המיתולוגי והסתבר שהם זנים עתיקים של דב הקוטב.

“גילינו התאמה גנטית בין שתי הדגימות מההימלאיה ודוב קוטב עתיק,” אומר בריאן סיקס, פרופסור אמריטוס באוניברסיטת אוקספורד.

במשך מאות שנים התעוררו שמועות על יצור שעיר דמוי קוף הידוע בשם “מיגואי” בהרי ההימלאיה, ביגפוט בצפון אמריקה ואלמסטי בהרי קווקז. האגדות הללו צברו תאוצה כאשר החוקר אריק שיפטון חזר ממסע מחקר ב-1951 באוורסט וצילם עקבות גדולים בשלג.

מאז הצטברו עדויות של עדי ראיה שטענו כי מדובר ביצור אנושי, אך סקייז מאמין כי הם ראו פשוט דוב שנולד מהכלאה של שני זנים שונים של דובים.

בשנה שעברה הוא פרסם בקשה בכל העולם לקבל דגימות מאתרים שבהם נראה ייטי והוא אכן קיבל 70 דגימות, מתוכם 27 סיפקו תוצאות DNA טובות. הוא השווה אותם עם גנומים של בעלי חיים מוכרים המאוחסנים בבסיסי נתונים. דגימות השיער הגיעו מבעל חיים שעיר שנורה באיזור לאדאק שבקשמיר לפני 40 שנה והאחר בבוטאן לפני כעשר שנים.

עוד דברים שתרצו לקרוא:

בראיון ל-BBC אמר סקייס כי בהימלאיה התגלו סוגים שונים של דובים ובעלי חיים אחרים. ואולם הדגימות המעניינות היו אלו שהטביעות הגנטיות שלהם אינם קשורים לדובים החומים או לשאר הדובים המודרניים אלא לדובי קוטב עתיקים.

לדבריו, היתה התאמה של 100% בין הדגימות מההימלאיה לאלו של עצם לסת של דוב קוטר שהתגלתה בסבארוואלד בנורבגיה, שגילו מוערך ב-40,000-120,000. דובי קוטב ודובים חומים הם קרובי משפחה ומוכרים מקרים של בני תערובת באיזורי מגורים חופפים שלהם.

1. אבי כהן
    הבעיה היא שאנשי מדע (כביכול) טוענים שיש יצורים מוזרים – ביגפוט, ססקוואש, ייטי או המפלצת בלוך נס.
    במקום שאנשים מבינים יעצרו את השטויות האלה, הם נותנים לזה נופך מדעי, בלי הצדקה.

מה שאתה אומר שקול לדבר הבא: תופסים כמה חברה עושים מעגלי תבואה. אז הנה, האנשים צודקים!! באמת יש מישהו שעושה מעגלי תבואה!!

אף אחד לא טוען שמי שראה את ביגפוט לא ראה כלום. אבל אנשים מספרים שהם משחקים איתו פוקר בשבת…..

2. אבי כהן:
    כל אדם שאינו עיוור רואה משהו ולכן ברור שהם ראו משהו.
    השאלה היא איך מפרשים את מה שרואים ומי שמחליט שדוב שמסתובב ביער הוא סוג של אדם ענק ושעיר אינו מפגין חוכמה יתרה.

3. ניסים ונפלאות ניסוחיו,
    אני מציע שתכבד קצת יותר אנשים אחרים, אבל כנראה שאני מיושן וזה כבר לא באופנה…
    בכל אופן, האם ה”אהבליות” שלהם כפי שאתה מנסח, יצרה מתוך הדמיון שלהם די אן איי של דב קדום?
    הרי הם ראו משהו, ועכשיו יש גם הוכחה פיזית שזהו מין חי וקיים…