אור מלאכותי בלילה משבש את מנגנון חלוקת התא

מחקר חדש שנערך באוניברסיטת חיפה מצא כי “מכה” אחת של אור מלאכותי בלילה משבשת את מנגנון החלוקה של התא, שהוא אחד המנגנונים שנפגעים במהלך מחלת הסרטן

צילום אוויר של העיר הרוסית קאזאן בלילה, מתוך ויקיפדיה

“מכה” אחת של אור מלאכותי בלילה משבשת את מנגנון החלוקה של התא, כך עולה ממחקר חדש שערכה ד”ר רחל בן-שלמה מהחוג לביולוגיה אבולוציונית וסביבתית של אוניברסיטת חיפה באורנים. “פגיעה במנגנון חלוקת התא הוא אחד המאפיינים של מחלת הסרטן, ולכן חשוב להבין מה הסיבות שגורמות לפגיעה במנגנון זה”, ציינה ד”ר בן-שלמה. המחקר פורסם בכתב העת Cancer Genetics and Cytogenetic.

במחקר הנוכחי הושמו עכברי מעבדה בסביבה שבה היו חשופים במשך 12 שעות לאור ול-12 שעות של חשיכה. במהלך שעות החשיכה הוארו העכברים באור מלאכותי למשך שעה אחת. לאחר מכן נבדקה התבטאות גנים בתאים שבמוחם של העכברים שנחשפו ל”מכת” האור לעומת עכברים שלא נחשפו לאור המלאכותי.

ממצאים קודמים במחקר דומה של ד”ר בן-שלמה העלו כי השעון הביולוגי של התא נפגע. במחקר הנוכחי התברר כי מנגנון חלוקת התא נפגע גם הוא וכי מספר רב של גנים התבטאו בצורה חריגה במוחם של העכברים שנחשפו לאור. לדבריה של החוקרת, חשוב לציין כי בין הגנים שהתבטאו בצורה חריגה היו גם גנים הקשורים להיווצרות של גידולים סרטניים אולם גם גנים שמסייעים במאבק בגנים סרטניים. “מה שבטוח הוא שהחלוקה הטבעית נפגעה”, ציינה.

עוד היא הוסיפה כי במחקר הנוכחי התברר כי למופע אחד של אור יש השפעה תוך תאית וכעת יש לבדוק את ההשפעה של מופעי אור רבים, כפי שקורה בחיי היום-יום כמעט לכל אחד מאיתנו. “אין ספק שאור במהלך הלילה מסמן משהו לגוף ולכן הוא מתחיל לפעול בתגובה. בעקבות החשיבות של התופעה עלינו להמשיך ולחקור את הנושא”, סיכמה ד”ר בן-שלמה.

ממצאי מחקר זה מצטרפים למחקרים נוספים שנערכים באוניברסיטת חיפה בנושא. ראו גם: תאורה מלאכותית מעלה את השכיחות לסרטן הערמונית.

1. ל-ל: ללא ספק אתה חולה.חולה בסרטן. כולנו חולים בסרטן כל הזמן. מה שמשנה זה מה גודלו באיזה קצב הוא משתכפל ואיך הגוף מסוגל להלחם בו. רק כאשר הגוף לא מצליח להלחם בו והקצב יחסית מהיר הסרטן הופך להיות מסוכן. כלומר נחשפת לאור שעלול לגרום לסרטן- סבבה, אתה גם כנראה גר במרכז הארץ ונושם חלקיקים שנפלטים ממכוניות שגם הן לא ממש ארוחת בוקר של אלופים.

2. ללוטם- מדורה קטנה בסופו של דבר עושה אור ששווה ערך למנורת ליבון של 100 וואט האם זה הופך אותה ללא טבעית?
    האמת שנתקלתי בדברים דומים. השאלה היא האם יש לגוף בעיה לקבל אור בשעות ” לא טבעיות” של היום או שמא מדובר על סוג האור? כלומר אדם שנמצא בחדר מבודד לחלוטין ומקבל 12 שעות ביום אור באורך גל של אורך השמש האם הוא יצא בריא? אם היינו במערכת שמש זהה למערכת השמש שלנו מכל בחינה רק שהיה לה שתי שמשות ויום של שמש בלתי נגמר – האם עדיין זו הייתה ההשפעה. נשמע שעדיין לא הצליחו להפריד בין אם מה שמשנה זה סוג האור/כמות החשיפה/ והם ריבוי פאזות יכול לגרום לבעיה?

3. מה לגבי אור צהוב? עבדתי במקום שהיה בו אור צהוב כי היה דרוש לסנן באותו מקום את האולטרה סגול שמגיע מהאור הלבן
    אם נחשפתי לאור צהוב זה גם מסוכן?

4. ערן – רק השמש היא אור לא מלאכותי. אגב, אור אדום לא נתפס מבחינת הגוף שלנו כאור הקובע שעות יום, רק שאר הספקטרום הנראה. אז למעשה מנורת לילה אדומה היא כמו חושך ובאופן דומה גם מדורה קטנה.

למנחה היקום –
    יש כבר כמות מכובדת של מחקרים שמראה קשר בין הארה מלאכותית בשעות בהן אנחנו אמורים לישון לבין עליה של מקרי סרטן.
    המחקר נעשה למשל על אחיות העובדות שנים רבות במשמרות, ואז הן ערות וחשופות לאור בשעות הלילה המאוחרות בהן הגוף שלהן מצפה לישון. לאחרונה היה מקרה תקדימי בו הוכר מקרה של סרטן שד באחות כתאונת עבודה.
    המחקר של ד”ר בן שלמה מנסה לברר את המנגנונים התוך תאיים של תופעה מוכרת ונחקרת.
    למידע נוסף בתחום הזה אתה יכול לחפש על שעונים ביולוגים ומלטונין.

5. עליית כמות מקרי הסרטן נובעת מזה שאנחנו מדליקים חשמל בסלון ????
    תמוה מעט.
    בכדי לבדוק את זה עד הסוף צריך למצוא ולהשוות שוכני יערות שלא משתמשים בחשמל, וגם לא מדליקים מדורות בלילה. אבל ביננו, לא נראה לי שהם מגיעים לגיל המופלג בו מופיע הסרטן אצל בני תרבות החשמל.

6. מהי תאורה לא מלאכותית? מלבד שמש? האם מדורה היא לא תאורה מלאכותית?