פיצוץ משגר פלקון 9 של SpaceX והלוויין עמוס 6 מגיע בדיוק כאשר תעשיית החלל המסחרית מתחילה לפרוח.
פיצוץ משגר פלקון 9 של SpaceX והלוויין עמוס 6 מגיע בדיוק כאשר תעשיית החלל המסחרית מתחילה לפרוח.
רשתות של מאות או אפילו אלפי לוויינים קטנים מתוכננים לשיגור בשנים הקרובות. מפעילות לוויינים זעירים חדשות צצות כל כמה שבועות. לוח השיגורים של SpaceX והמתחרים הגדולים שלה התמלאו עד סוף 2016 ומעבר לה. SpaceX עצמה כבר השלימה השנה שמונה שיגורים ותכננה עוד תשעה בחודשים הקרובים.
SpaceX תאלץ לדחות את השיגורים הבאים עד לבדיקת שורש הכישלון בקייפ קנברל בקומפלקס השיגור 40 של SpaceX, אבל אנליסטים שהתראיינו ל”לוס אנג’לס טיימס” אומרים כי לא תהיה לעצירה זמנית זו השפעה על המומנטום של התעשיה המתפתחת וגם לא על החברה עצמה.
אחד מהם, פיל סמית’ אומר כי לעובדה שהאירוע התרחש על הקרקע, בזמן ההכנות לשיגור ולא בעת השיגור עצמו עשויה להקל על החקירה ולקצר את זמן ההשעיה. זאת חקירה פחות מסובכת מאשר פיצוץ בטיסה כמו שאירע בעת התפרקות משגר פאלקון 9 ביוני 2015, דקות מעטות לאחר השיגור.
“כל יום שבו הלוויין יושב במחסן אובדות הכנסות,” אמר מרקו קסרס, אנליסט חלל בכיר בקבוצת Teal.. לדבריו מכיוון ש- SpaceX מציעה מחירים נמוכים משל המתחרים – כאשר מחיר התחלתי לשיגור פאלקון 9 עומד על 62 מיליון דולר, חברות לא תימלטנה לספקי שיגור אחרים, אמר קסרס.
אחד השיגורים הקרובים הוא של עשרה לווייני אירידיום מדור חדש על סיפון משגר פאלקון 9 מבסיס חיל האוויר ונדנברג בקליפורניה לקראת סוף ספטמבר, הראשון מבין שבעה שיגורים שנועדו להחליף את כל 66 לווייני התקשורת נמוכי המסלולו אירידיום שפועלים כיום. בעוד חברות אחרות יכולות להיות סבלניות, לאירידיום ולנאס”א יש לוח זמנים הדוק.
לדברי קסרס, עם לוח שיגורים צפוף כזה, . אם יתרחשו כשלים אחרים בתוך פרק זמן קצר, SpaceX עלולה להתחיל לאבד לקוחות, “הם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם לעשות קיצורי דרך,” אמר קסרס.
בכל אופן בנאס”א הרגיעו את הרוחות ובחשבון הטוויטר שלה פרסמה הסוכנות כי מוקדם מדי להעריך האם תהיה לתקלה השפעה על השיגורים המתוכננים של ספייס אקס עבור נאס”א, בעיקר שיגורי מטען לתחנת החלל הבינלאומית, שלא לדבר על השיגורים המאויישים הצפויים בשנים הקרובות של אסטרונאוטים לתחנת החלל הבינלאומית גם זאת עבור נאס”א.
כמובן שעדיין מוקדם לדעת מה יעלה בגורל התוכנית של מאסק להגיע למאדים באמצע העשור הבא בטיסה מאויישת ולהקדים את נאס”א.
SpaceX אינה הבעיה היחידה כרגע של היזם אילון מאסק, שהוא גם הבעלים של חברת המכוניות החשמליות ובעתיד גם האוטונומיות טסלה. כזכור בחודש מאי השנה אירעה תאונה ראשונה בהסטוריה למכונית במצב נהיגה אוטונומית. טסלה האשימה בתקלה את ספקית מערכת הראיה המלאכותית – חברת מובילאיי הישראלית. התקלה אירעה כאשר נגרר שהגיח מהצד פגע במכוניות, והחיישנים לא היו ערוכים לפגיעה כזו. בימים אלה היתה טסלה אמורה להכריז על מערכת מתוגברת של מצלמות חיישנים ותוכנה (הפעם כבר לא מתוצרת מובילאיי), אך הכרזה זו תיאלץ להידחות.
בכלל השנה וחצי האחרונות היו הקשות בתולדות מאסק, כאשר למרות זאת הוא עדיין מראה שיעורי הצלחה של 83% בטיסות של ספייס אקס. כאמור הוא צריך לעשות הכל כדי שלא יקרו תקלות נוספות, גם אם המחיר יהיה האטה בקצב המטורף של השיגורים.
עוד בנושא באתר הידען:
- חלל תקשורת: לאבדן עמוס 6 השפעה מהותית על החברה; פייסבוק: נצטרך להסתדר בינתיים בלי לוויין
- התעשייה האווירית: נעמוד לרשותה של חברת חלל תקשורת * מקווים שהמדינה תפעל למען שימור הידע
- SpaceX בתגובה ראשונה: פיצוץ הפלקון 9 ועמוס 6 אירע בשל אנומליה בכן השיגור, ולא בטיל עצמו
-
פיצוץ בכן השיגור של SPACEX בכף קנוורל * פרופ’ בן ישראל: הלוויין עמוס 6 הושמד
3 תגובות
שמע, לדעתי מי שמתכנן תוכניות ארוכות טווח בתחום החלל והלווינים בלי לקחת בחשבון שחלק מהכלים יושמדו או יתפרקו בדרכם למסלול הוא פשוט נאיבי, מספיק לקרוא מדי פעם חדשות כדי להבין כמה העסק הזה נפיץ ומלא סיכונים.
ואני לא חושב שעלות של לווין שהושמד בפיצוץ שווה לעלות תקלה ברכבת.
יריב, כמה פעמים קרו תקלות ברכבות? ומה 200000 איש לא לקחו את זה בחשבון הבוקר?
אני לא מבין, האנשים שנמצאים בעסק הזה לא מודעים לסכנות שבעסקי החלל? זו פעם ראשונה שטיל או לווין מתפוצצים על כן השיגור או בזמן ההמראה?
מי שבעסק הזה לא לוקח דברים כאלו בחשבון ?