שביל החלב עשוי להכיל 100 מיליארד ננסים חומים

כך עולה מסקר שנערך לאחרונה על אשכולות כוכבים צפופים, שבהם נמצא שפע של ננסים חומים – גוף ביניים בין כוכב לכת לכוכב

ננס חום מטיפוס T. איור: NASA / JPL-Caltech

הגלקסיה שלנו עשויה להכיל עד 100 מיליארד ננסים חומים.  כך עולה ממחקר של צוות בינלאומי של אסטרונומים, בראשות קורלג’קה מוזיק (Koraljka Muzic) מאוניברסיטת ליסבון ואלכס שולץ מאוניברסיטת סנט אנדרוס. ביום חמישי, 6 ביולי, הציג שולץ את סקירתם של צבירי כוכבים צפופים, שבהם ננסים חומים נמצאים בשפע, באסיפה הלאומית לאסטרונומיה באוניברסיטת האל.

ננסים חומים הם עצמים בעלי מסת ביניים בין הכוכבים לכוכבי לכת כאשר מסתם נמוכה מדי מכדי לשמור על היתוך מימן יציב בליבה שלהם (סימן ההיכר של כוכבים כמו השמש). לאחר הגילוי הראשוני של ננסים חומים בשנת 1995 הבינו מדענים כי הם תוצר לוואי טבעי של תהליכים שמובילים בעיקר להיווצרות כוכבים וכוכבי לכת.

כל אלפי הננסים החומים שנמצאו עד כה, קרובים יחסית לשמש. הרוב המכריע נמצאים ברדיוס של 1,500 שנות אור, פשוט משום שהעצמים הללו מאירים באור חלש ולכן קשה להתבונן בהם. רוב הננסים החומים שנמצאו עד כה ממוקמים באיזורים שבהם נוצרים כוכבים, אבל רק באזורים קטנים יחסית ובעלי צפיפות כוכבים נמוכה.

בשנת 2006 החל הצוות בחיפוש אחר ננסים חומים בסקר The Substellar Objects in Nearby Young Clusters (SONYC). האסטרונומים צפו בחמישה צבירי כוכבים ובהם NGC 1333, הנמצא במרחק של 1000 שנות אור בכיוון קבוצת הכוכבים פרסאוס. כשליש מהעצמים בצביר היו ננסים חומים, יחס גבוה מאשר נראה עד כה.

כדי לקבוע אם NGC 1333 הוא אכן צביר יוצא דופן, פנתה הקבוצה בשנת 2016 לצביר כוכבים מרוחק יותר, RCW 38, בקבוצת הכוכבים Vela. בצביר זה צפיפות גבוהה של כוכבים מסיביים יותר, ולכן התנאים שם שונים יחסית לצבירים אחרים.

RCW 38 נמצא במרחק 5,500 שנות אור מאיתנו, כלומר הננסים החומים בו מחזירים מעט מאוד אור, וקשה לזהות אותם ליד הכוכבים בהירים. כדי לקבל תמונה ברורה, השתמשו חברי הצוות במצלמה האופטית האדפטיבית NACO על הטלסקופ הגדול מאוד במצפה הכוכבים הדרומי של אירופה בצ’ילה, צפו בצביר הכוכבים בחשיפה של שלוש שעות ושילבו את התצלומים שלהם עם תצלומים קודמים של הצביר.

החוקרים גילו ננסים חומים רבים ב- RCW 38 – כמחצית מכמות הכוכבים הרגילים- והבינו שלסביבה שבה הכוכבים נוצרו, בין אם הכוכבים הם פחות או יותר מסיביים, צפופים או צפופים פחות, יש רק השפעה קטנה על יצירת ננסים חומים.

שולץ אומר: “מצאנו ננסים חומים בצבירים הללו, ולא משנה איזה סוג של צביר, הננסים החומים נפוצים מאוד, הם נוצרים לצד כוכבים בצבירים, כך שעבודתנו מצביעה על מספר עצום של ננסים חומים שם.”

החוקרים מעריכים כי בגלקסיה שלנו, שביל החלב, יש בין 25 ל-100 מיליארד ננסים חומים. הסקר מאשר את העובדה שהעצמים העמומים האלה נמצאים בכל מקום.

להודעה של ה-Royal Astronomical Socieyty

לראשונה התגלו ננסים חומים כפולים

ננסים חומים עשויים לעלות במספרם על כוכבי הגלקסיה שלנו

זוג כוכבים – ננס אדום וננס חום חלפו דרך מערכת השמש לפני 70 אלף שנה

1. אם יש כוכב לכת שמקיף ננס חום מספיק קרוב יכול להיות עליו תנאים שמתאימים לקיום מים נוזלים ולכן גם חיים , כמו בכדור הארץ.
    1000 שנות אור מאיתנו זה כבר מרחק שאפשר לשדר אליו הודעת וואטסאפ ולקבל תשובה אחרי כאלף שנה.

2. חדשות נפלאות ! מצאו תתימנים החטופים .
    (מותר בדיחות גועליות ? אם אסור אז אבי – בבקשה למחוק 🙂