מחקר חדש בדק האם עקרונות אקולוגיים בטבע מובנים לציבור הרחב?

אחד מבין ארבעה מצבי שימור מצבי שימור  (וירטואלים) שונים שהוצגו בפני הנשאלים מתייחסים לשונית המלאכותית "שונית תמר" שהוקמה בשיתוף רשות הטבע והגנים והצוללים ביקרו בה זמן קצר לפני שענו על השאלון. צילם: עומר פולק, אוניברסיטת חיפה
אחד מבין ארבעה מצבי שימור מצבי שימור (וירטואלים) שונים שהוצגו בפני הנשאלים מתייחסים לשונית המלאכותית “שונית תמר” שהוקמה בשיתוף רשות הטבע והגנים והצוללים ביקרו בה זמן קצר לפני שענו על השאלון. צילם: עומר פולק, אוניברסיטת חיפה

האם הציבור הרחב, לא פחות מאנשי המדע, מבין ומודע לערכו של “המגוון הביולוגי” בטבע?

במחקר שערך הדוקטורנט עומר פולק מהתוכנית לביולוגיה וביוטכנולוגיה ימית של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, בהנחייתו ובסיועו של ד”ר נדב ששר, התבקשו צוללים להתחייב לתרום כסף (שלבסוף לא נאסף) לשיפור מצב שונית אלמוגים באילת לרמות שונות. החוקרים הקפידו שהנשאלים יהיו ללא ידע ביולוגי או ידע במדעי הים. למרות זאת, הנשאלים היו מוכנים לתרום באופן מובהק יותר כסף על מנת לשפר את מגוון מיני הדגים והאלמוגים מאשר, למשל, רק להגדיל את מספרם או להגיע לאלמוגים גדולים יותר. הדבר מעיד על הבנה אינטואיטיבית של מהות המגוון הביולוגי ושל חשיבותו.

יצוין, כי חוקרים ואנשי המדע טוענים מזה שנים רבות לחשיבותו של “המגוון הביולוגי”. אולם מהות המגוון מתוארת לרוב באמצעות נוסחאות מורכבות ומדדים מסובכים, עד כי המושג הופך למעין מילת סתרים של יודעי סוד. ‘המגוון הביולוגי’ הוא השונות שבין כל היצורים החיים בכדור הארץ: מווירוס מיקרוסקופי, פטריית קרקע ואצה חד-תאית ועד בעלי חיים וצמחים מורכבים וגדולים. אורגניזמים אלו מתקיימים ביבשה, בים ובמים מתוקים ויוצרים בהם מערכות אקולוגיות מורכבות.

והנה, מסתבר, לפחות על פי המחקר הנוכחי, כי מושג “המגוון הביולוגי” ברור גם לציבור הרחב והוא נותן לו ערך לא פחות מאשר לאנשי המדע.

אחד מבין ארבעה מצבי שימור מצבי שימור (וירטואלים) שונים שהוצגו בפני הנשאלים מתייחסים לשונית המלאכותית "שונית תמר" שהוקמה בשיתוף רשות הטבע והגנים והצוללים ביקרו בה זמן קצר לפני שענו על השאלון. צילם: עומר פולק, אוניברסיטת חיפה

המחקר פורסם בימים אלה בכתב-העת Journal of Marine Science

ונגיש בכתובת:

1. יש הגדרות מוצלחות שכולם משתמשים בהן.
    אם תחפשי את המשפט בגוגל תמצאי יותר מעשרים מופעים שלו.
    האם כשמצטטים הגדרה מסויימת צריך לציין את המגדיר? מי הגדיר את המשולש?

2. צר לי על עומר פולק שנדרש למחקרים כאלה הזויים.
    תמונות שונית תמר עם אלמוגים הם שקר ! זו עבודת פוטושופ.
    אוי כמה טיפשים החוקרים !

3. אני מוכרחה להגיב ולומר שזה אחד מהמחקרים המטופשים ששמעתי עליהם.
    אני דייבמאסטרית ואמנם יש לי זיקה לביולוגיה, אך אין כל קשר בין שני אלו לבין הבנת המושג “מגוון ביולוגי”.
    זהו מושג שכל ילד המגיע לחטיבת הביניים לומד, אינו נחשב למושג מן השפה הגבוהה או זו המיוחסת למדע או לתחום הביולוגיה בלבד, ובוודאי שאינו נתפס כ”כתב סתרים”.
    בחיי שאנשים היום יכולים לעשות דוקטורט אפילו על הצ’ופצ’יק של הקומקום, ואף יזכו להערכה בשם האקדמיה והמדע..