DNA חולץ משיניים של ילד ניאנדרטל בן 100 אלף שנה

דגימת ה-DNA הופקה משיניים של ילד נינדרטלי שגופתו נמצאה במערת סקלאדינה באגן מיסו, בלגיה.

ה-DNA הופק משן טוחנת של ילד בן 10-12

מדענים חילצו DNA של ניאנדרטל שחי לפני מאה אלף שנה. ה-DNA העתיק ביותר של יצור אנושי או קרוב אליו שנמצאה עד כה. דגימת ה-DNA הופקה משיניים של ילד ניאנדרטלי שגופתו נמצאה במערת סקלאדינה באגן מיסו, בלגיה.

במחקר, שדווח עליו בכתב העת Current Biology, מציעים החוקרים כי בני הדודנים שלנו היו מגוונים גנטית יותר ממה שחשבו עד כה. המגוון הצטמצם ככל הנראה בשל שינויים במזג האוויר או מחלות, בזמן שבו הגיעו בני האדם המודרניים (הומו סאפיינס) הראשונים לאירופה לפני 35 אלף שנים.
חוקרים צרפתים ובלגיים בודו את החומר הגנטי מהמיטוכונדריה – אותם “תחנות כוח” הנמצאים בתוך התא ומכילים DNA עצמאי משלהם. המדענים קודדו את הרצף של 123 “אותיות” DNA (זוגות בסיס) והשוו אותו עם רצפי DNA אחרים של ניאנדטאלים המתוארכים כבני 29 אלף עד 42 אלף שנים.
הרצף של סקלאדינה, חשף כי המגוון הגנטי של הניאנדרטאלים היה מגוון בצורה שלא הערכנו עד כה.” כתבה ראש צוות החוקרים, ד”ר קאתרין האני מאקול נורמל סופריור בליון, צרפת במאמר.
ואולם, היה צורך ברצפים נוספים על הששה המוכרים של ניאנדרטלים ושאורכם גדול ממאה זוגות כדי להבין את משמעותו של המגוון הגנטי של הניאנדרטלים בעבר.
הממצאים הביאו את המדעינם להשערה כי המגוון הגנטי היה גדול בתחילת ההסטוריה של הניאנדרטלים מאשר בתקופות מאוחרות יותר, כאשר בני אדם מודרנים החלו להגיע לאירופה. שינויים כאלה עשויים לשקף תנודות באוכלוסיה שנגרמו בגלל מחלות או שינויים אקלימיים כמו גם מוטצאיות גנטיות אקראיות המתרחשות לאורך הזמן.
“המגוון מספר לנו כמה האוכלוסיה ותיקה ואת ההסטוריה הדמגורפית שלה” אמר ד”ר רוברט פולי, מומחה לאבולוציה של האדם מאוניברסיטת קיימברידג' בבריטניה.

הניאנדרטלים חיו מלפני 230 אלף שנים ועד לפני 28 אלף שנים באירופה, מרכז אסיה והמזרח התיכון. הם היו ציידים מיומנים וכן התאימו את עצמם למגורים בתקופת הקרח, אך הם החלו להכחד לאחר שבני אדם מודרניים (קרו מניון) הופיעו בזירה האירופית. הסיבה להעלמותם הפתאומית אינה ידועה, אך הועלו מספר תיאוריות, שהעדיפו גורמים ביולוגיים, סביבתיים ותרבותיים. מחקרי ה-DNA שנערכו עד כה הראו כי הרביה ההדדית בינם לבני אדם מודרניים היתה מועטה, אם בכלל היתה קיימת.

ריכוז ידיעות על האדם הניאנדרטלי