מבט מעמיק בשאריות סופרנובה מאפשר להבין את המתרחש בעת מותו של כוכב

סופרנובה היא מרכז ידע אודות כיצד כוכב מת מפיץ את החומרים המוצאים את דרכם בסופו של דבר לכוכבים חדשים, מרכיבים שמהם גם אנחנו מורכבים

22.9.2002

תמונה מורכבת של ערפילית הסרטן מראה בתחום קרינת הX (בכחול) וההדמיה האופטית. באדיבות נאס'א

האסטרונומים קיבלו לאחרונה מבט מעמיק וקרוב יותר מאי פעם על השאריות של סופרנובה, שבה כוכב זקן התפוצץ ואז התמוטט לתוך עצמו. התמונות החדשות יסייעו למדענים ללמוד מה מתרחש לאחר אירוע הסופרנובה, ולעדן בכך את התאוריות אודות מחזור החיים של הכוכבים וכיצד הסופרנובות מסייעות למחזר את החומר ביקום.

רק באסטרונומיה יכול משהו שהתפוצץ והתמוטט להיות עדיין גוף דינמי ומלא אנרגיה. המדענים לומדים כעת על השאריות של סופרנובות – אותם כוכבים שהדלק הגרעיני שלהם נגמר.

סופרנובה היא אחת מהמראות המרהיבים ביותר של הטבע. כל סופרנובה יכולה לזהור כמו גלקסיה שלמה בת מיליארדי כוכבים בעת ההתפוצצות. היא נכנסת מיד לסחרור מהיר והופכת לכוכב ניוטרון כה דחוס עד ששום חומר לא יכול לצאת ממנו. ואולם בניגוד לכך, לאחר מכן, הרבה זמן אחרי ההתפוצצות המקום נראה שונה ושקט. כך עולה מהתצפיות שהצטברו על מרבית 231 שאריות הסופרנובות הידועות בשביל החלב.

ואולם, אסטרונומים שהשתמשו במצפה הלוויני צ'אנדרה המצלם בתחום קרינת ה-X ובטלסקופ החלל האבל מצאו דברים שונים לגמרי. בפרט מדובר באחת הסופרנובות הידועות ביותר – ערפילית הסרטן. זהו ענן הגז המקיף את שאריות סופרנובה שהדי ההתפוצצות שלה הגיעו לעיני אסטרונומים סיניים בשנת 1054. היא היתה כה בהירה עד שנראתה בבירור גם בשעות היום. כעת נחשף לראשונה כי גרעין הסופרנובה רוחש סילונים והתפרצויות אנרגיה, כמעט אלף שנה לאחר ההתפוצצות (כמובן, כפי שהדבר נראה לעינינו כאשר התמונות מגיעות אלינו במהירות האור.

הפיסיקאית ויקטוריה כספי, מאוניברסיטת מגקיל במונטריאול, קנדה, אומרת כי החוקרים חיביים כיום לתת מבט מעמיק יותר על עריפיליות דומות כדי לבחון אם גם הן דינמיות.

“מכיוון שכל האחרים נראים חסרי צורה וסטטיים, המודלים התאורטיים שפותחו על סמך התצפיות, כדי להבין את הפיסיקה של העצמים הללו העריכו כי הם סטטיים ושומרים בדוחק על צורה כדורית.” היא אמרה. “מהנתונים החדשים של צ'נאדרה, נראה בבירור כי התאוריות הללו זקוקות לעדכון כדי לשלב את הנתונים החדשים במודל.”

אסטרונומים מאוניבסיטת פנסילבניה ומאוניברסיטת מדינת אריזונה ערכו שילוב של תמונות של ערפילית הסרטן שצולמו בידי צ'אנדרה ותמונות בתחום האור הנראה שצולמו בידי טלסקופ החלל האבל והפכו זאת לסרט בתנועה, הממחיש כי הערפילית רוחשת.
גלים בוהקים של אלקטרונים ואנטי אלקטרונים (פוזיטרונים) נעים קדימה בחצי ממהירות האור, תוך שהם יוצרים טבעת מתפשטת כמו אדווה באגם. נראה שמקור הגלים הללו בחומר שהוסט באמצעות הכוח הסיבובי של כוכב הניוטרון הפועם – המכונה גם פולסר. הטבעת מכילה למעלה מעשרים קשרים המתבהרים, דועכים, רוטטים ונעלמים ומפרצים לעיתים קרובות, כדי לתת דחיפה לענני החלקיקים המתפשטים.

הפיסיקאי ג'פרי הסטר מאוניברסיטת מדינת אריזונה, אומר כי הסרט החיה את ערפילית הסרטן. “הדבר המדהים כאן הוא שאנחנו מתחילים לראות מול עיננו מה קורה בסביבה מתפשטת ומתפוצצת, סביבה שאין דומה לה בחיי היום יום שלנו. ואולם סביבה זו שניתן למצוא בסביבת פולסארים, סביב חורים שחורים, בליבות קווזרים. זהו מבט ייחודי על הפיסיקה המתחרשת בתנאים כאלה.” אמר.

אמנם הערפילית עצמה עשויה להיראות אקזוטית ואולם פרופ' רוברט קירשנר מאוניברסיטת הארוורד אומר כי למרות זאת היא מאפשרת להבין כיצד פועל היקום. זהו מרכז ידע אודות כיצד כוכב מת מפיץ את החומרים המוצאים את דרכם בסופו של דבר לכוכבים חדשים, מרכיבים שמהם גם אנחנו מורכבים.