מאיץ ההדרונים הגדול בסרן חוזר לפעול

בהרצה השלישית יוטחו החלקיקים בעוצמת אנרגיה 13.6 TeV, דבר שעשוי לסייע בהבנה טובה יותר של תכונותיו של בוזון היגס ושל האינטראקציה שלו עם החומר, ואולי גם לגלות רמזים על החומר האפל

חגיגות במרכז הבקרה של CERN (CCC) לציון תחילת ההרצה השלישית של LHC (צילום: CERN)

סבב מחיאות כפיים פרץ במרכז הבקרה של CERN ב-5 ביולי בשעה 16:47 CEST כאשר מפעילי מאיץ ההדרונים הגדול LHC הפעילו את כל תת-המערכות והחלו לרשום התנגשויות באנרגיה גבוהה חסרת תקדים של 13.6 TeV,  מה שהוביל לעידן חדש בפיזיקה.  זוהי ההרצה השלישית של המאיץ לאחר שני שידרוגים, כאשר בכל פעם הועלתה רמת האנרגיה.

הישג זה התאפשר הודות למפעילים שעבדו מסביב לשעון מאז ההפעלה מחדש של ה- LHC באפריל כדי להבטיח את תחילתן החלקה של התנגשויות אלומות הדרונים בעוצמה גבוהה יותר ואנרגיה מוגברת.

“לאחר למעלה משלוש שנים של עבודות שדרוג ותחזוקה, ה-LHC אמור כעת לפעול קרוב לארבע שנים כאמור באנרגיה שיא של 13.6 טריליון אלקטרון וולט (TeV), המספקת דיוק ופוטנציאל גילוי גדולים יותר, שיעורי התנגשות מוגברים, אנרגיית התנגשות גבוהה יותר, מערכות קריאה ובחירה משודרגות של נתונים, מערכות גלאים חדשות ותשתיות מחשוב: כל הגורמים הללו מצביעים על עונת פיזיקה מבטיחה שתרחיב עוד יותר את תוכנית הפיזיקה המגוונת ממילא של LHC” נאמר בהודעת הארגון. זו תהיה ההרצה השלישית של המאיץ והיא צפויה להימשך כמעט ארבע שנים.

“במהלך הניסויים, מדענים יבחנו את אופיו של בוזון היגס, שהתגלה על ידי ה-LHC לפני עשר שנים, בדיוק חסר תקדים ובערוצים חדשים. ההתקדמות שנעשתה מאז כדי לקבוע את תכונותיו אפשרה לפיסיקאים להתקדם בצעדים גדולים קדימה בהבנתנו את היקום. יחד עם המסה של החלקיק היסודי הכבד ביותר הידוע, הקווארק העליון ופרמטרים אחרים, מסת בוזון היגס עשויה לקבוע את יציבות הוואקום של היקום.”

“החוקרים יחקרו גם את תכונות החומר בתנאי טמפרטורה וצפיפות קיצוניים, ויחפשו מועמדים לחומר האפל ולתופעות חדשות אחרות.”

אנדריאס הוקר, דובר שותפות אטלס, אמר: “אנו נמדוד את החוזקות של האינטראקציות של בוזון היגס עם החומר בדיוק חסר תקדים, ונקדם את החיפושים שלנו אחר עדויות לדעיכת בוזון היגס לחלקיקי החומר האפל, כמו גם חיפושים אחר בוזוני היגס נוספים”.

1. אין ספק שCERN הוא מכשיר מרתק, אבל סתם שאלה…
    כמה חשמל כל הפרוייקט הזה צורך?