צבי ינאי הלך לעולמו * היה אחד הקולות המזוהים ביותר עם המדע הפופולרי והפילוסופיה המדעית

מינויו המקרי לתפקיד דובר יבמ ישראל שבמסגרתה הפך בטאון יחצ סטנדרטי לאחד מכתבי העת החשובים, שהביא מדע, אמנות, תרבות ואת מה שביניהם, היה אולי אחד הדברים המקריים החשובים ביותר שקרו לתקשורת מדע בארץ.

צבי ינאי בתוכנית "חוצה ישראל" בטלוויזיה החינוכית. צילום מסך מתוך YOUTUVE (קישור לתוכנית)
צבי ינאי בתוכנית "חוצה ישראל" בטלוויזיה החינוכית. צילום מסך מתוך YOUTUVE (קישור לתוכנית)

קשה לי להגדיר בדיוק את התפקיד של "מחשבות" – מפעל החיים של צבי ינאי שנפטר לפני שעות אחדות בגיבוש ההחלטה שלי לעסוק במה שמכונה היום תקשורת המדע אבל עדיין חרות בזכרוני אותו אחר צהרים וערב שגובשו ביחד בשידור חי בערוץ 8 העוברי בטלוויזיה, כשעוד היה ערוץ המדע, ואשר הועברו בשידור חי מול אולם מלא (ובתוכו גם אני) באודיטוריום בחיפה, קראו לזה מחשבות בעל פה.

אני זוכר תפאורה פשוטה, צבי ינאי יושב באמצע ולצידיו פרופסורים מתחומים שונים, אני זוכר רק שאחת מהן היתה מירי אליאב-פלדון שדיברה על האבולוציה של האדם. מסתבר בדיעבד שהיה זה כמעט השיא של עבודה בת 20 שנה של ינאי, שממש מקטעים הגיעו אלי באמצעות חוברות אקראיות של מחשבות שחיזקו אצלי את האהבה למדע פופולרי. אני זוכר שבעקבות אותו הערב הלכתי לספריית הטכניון וביליתי שעות בקריאת גליונות עבר של מחשבות.

מאוחר יותר בשנות התשעים, כשכבר כתבתי ב"הארץ" והוא היה מנכ"ל משרד המדע (הוא עבד הן תחת שולמית אלוני שהביאה אותו והן תחת בני בגין) ראיינתי אותו. לצערי אינני מצליח לשחזר כרגע עותק מהראיון. מה שכן, אני זוכר שביקשתי מהמשרד עותק של דברי הכנסת, בו תשובתו כנציג המשרד על שאילתה של ח"כ דאז אבי יחזקאל (עבודה) מה משרד המדע והממשלה בכלל עושים בסוגיית העב"מים שדיווחים על מפגשים איתם היו נפוצים באותו זמן. הוא התנגד להתעסקות בנושא משיקולים מעשיים-כלכליים ואמר כי "אחד המאפיינים של פסוודו מדע, הוא שהזמן לא מגדיל את הבנת התופעה, ואכן אחרי 50 שנות מפגשים כביכול עם עב"מים וחייזרים איננו יודעים עליהם היום יותר מכפי שידענו עליהם לפני 50 שנה. כך הדבר עם הדינוזאור השוכן כביכול באגם לוך נס, עם האסטרולוגיה, עם הפארה פסיכולוגיה, עם הקריאה בכף היד, וכיוצא באלו אמונות שונות ומשונות."

בראיון למירון רפופורט בעיתון הארץ בשנת 2005 הוא סיפר כי מחשבות הפך מבטאון סתמי של יבמ ישראל למה שהוא היה לגמרי במקרה. עד אז לא היה לינאי כל קשר לעולם המדע והפילוסופיה. אחרי שנים של עבודות מזדמנות הוא ראה מודעה על משרה של "קצין עיתונות" במשרד פרסום (מה שהיום קוראים איש יחסי ציבור). עבר ממשרד למשרד עד שבשנת 1970 הוא קיבל הצעה מיבמ לנהל את מחלקת יחסי הציבור.

"יבמ הוציאה אז לאור מעין ידיעון על הנעשה בחברה, שחולק בין מנהלים במשק. שמו היה "מחשבות". "זה היה בוליטין שיווקי", מספר ינאי. "הידיעות נראו ככה: 'בענף החלב בתנובה הכניסו מערכת של איי-בי-אם, והיום התוצרת היא בשמים'. זה היה הסגנון, פחות או יותר. זה שיעמם אותי". הוא התחיל לשלב בבוליטין מאמרים מסוג אחר. שיחה על מדע ומוסר עם ישעיהו ליבוביץ' ואהרן מגד, לדוגמה. בהתחלה קצת עיקמו את האף בחברה, לא הבינו מה הקשר בין הבוליטין של החברה שלהם ובין המאמרים האלה. אבל התגובות של קהל הלקוחות היו נלהבות והמנהלים נתנו לו יד חופשית, "ועל כך מגיע להם כל הכבוד".

"ממאמר אחד על ענייני מדע זה התרחב לשני מאמרים ואחר כך החוברת כולה עסקה בענייני מדע ותרבות והקשר ביניהם. מפה לשם היה "מחשבות" ללהיט, הודפס ב-15 אלף עותקים אף שלא נמכר בחנויות וניצנץ על מכתבתו של כל מי שהחשיב את עצמו; ינאי עצמו הפך בזכותו למרצה, יועץ ואיש תקשורת מבוקש, ובמאמרים הרבים מספור שכתב הפך לגורו של המדע הפופולארי בישראל." כותב רפופורט.

באותו ראיון הוא גם סיפר כיצד הפך מנער קתולי שהיה מאוהדיו של מוסוליני (מבלי שידע שהנאצים לקחו את סבתו באותו זמן למחנה ריכוז"), ואיך הגיע יחד עם אחותו לקיבוץ ושם הפך לציוני נלהב ומאמין גדול בשוויון וכן, גם אתאיסט. "אילו הייתי יכול הייתי מעמיד את אלוהים לדין בבית הדין בהאג על פשעי מלחמה".

יש עוד המון מה לומר על הספרים הרבים שכתב והפכו לרבי מכר, על האהבה שלו לתחום הביולוגיה ואיך הסביר לציבור הרחב מהם טלומרים ומה חשיבותם בהארכת חיי האדם.

בהמשך נביא עוד מאמרים על מורשתו של צבי ינאי, על הפילוסופיה שלו ועל הרעיונות שקידם בתחום הביולוגיה. המעוניינים להוסיף מידע מוזמנים לפנות אלי אישית ל[email protected]

לראיון איתי על מורשתו של צבי ינאי בערוץ 7

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

154 תגובות

  1. שמוליק
    ואכן חינגוע ניצח. וזה עוד בלי שהוא הוכיח משהו.
    זה טוב לפחות שאתה הבנת את זה סוף סוף, בתקווה שלא תחזור להיות כמו ניסים, ותתחיל ויכוח חדש שבו גם אתה לא תוכל להוכיח לו שום דבר.

  2. שמוליק
    "מה שלום הקיר" ?! את זה תצטרך לשאול את הקיר.

    תהיה בטיח שהוא ניצח.
    העובדה היא שהוא ממשיך להתווכח איתו.
    זה כמובן לא אומר שהוא (חינגוע) צודק. אבל זה מראה על כך שניסים לא מצליח להוכיח לו שום דבר (אפשר גם לשפוט לפי התגובות שלו), ובגלל זה חינגוע ממשיך להתוכח איתו. מה לא מובן כאן?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן