מי ינצח במירוץ החדש לחלל? מיקרוסופט או גוגל?

בעוד מיקרוסופט מפתחת תחרות לגוגל סקיי – הטלסקופ העולמי, גוגל עצמה הולכת צעד אחד קדימה: חיפוש אחר כוכבי לכת מחוץ למערכת השמש

צילום מסך של תוכנת הטלסקופ העולמי של מיקרוסופט

הטרנד הבא בעולם הטכנולוגיה לדעתו של קסי קזן, עיתונאי של הדיילי גלקסי, הוא המירוץ האינטרנטי לחלל. קזן טוען שענקיות הטכנולוגיה מייקרוסופט וגוגל נמצאות במלחמה צמודה בחתירתם אל מהפכת האינטרנט הבאה: מחקר ופיתוח החלל.

מייקרוסופט השיקה לאחרונה את התכנה “וורלד-וויד טלסקופ”, אשר תשתמש במאגרי המידע העצומים של טלסקופי החלל ומצפי הכוכבים של נאס”א, בין היתר טלסקופ הסיקור הסינופטי הגדול (LSST), שבחלקו מומן מכיסו של מייסד מיקרוסופט בכבודו, ביל גייטס. פרויקט זה יוקם במדבר אטקמה בצ’ילה ומתוכנן “לראות אור” ב-2014. הטלסקופ, בקוטר 8.4 מטרים ובעל מצלמה דיגיטלית של 3 גיגה-פיקסלים, יסקור את כל השמיים הניתנים לראייה מהחלק הדרומי של כדה”א, ויחקור את מסתרי החומר האפל והאנרגיה האפלה ביקום. אחת האפליקציות בפרויקט תאפשר לפתוח חלון שידור של סרטונים על אובייקטים שמשתנים במהירות כמו סופרנובות מתפוצצות, אסטרואידים פוטנציאלים שעלולים לפגוע בכדה”א, ואובייקטים רחוקים בחגורת קוייפר.

את הפרויקט השאפתני הזה, מיסדי LSST יפתחו לקהל הרחב. כל אחד יוכל לתצפת דרך מחשבו על השמיים, לעשות זום על אוביקטים המרוחקים אלפי שנות אור ואף לחקור באמצעות כלי ניתוח שיסופקו דרך האתר ויאפשרו למתעניינים להשתתף בתהליך הגילוי המדעי.

ומנגד, גוגל הצטרפו לאחרונה למדעני המכון לטכנולוגיה במסצ’וסטס (MIT) שעובדים על לווין לסיקור פלנטות מחוץ למערכת השמש (TESS). לדבריהם הפרויקט יאפשר לראשונה סיקור מדויק של השמיים בחיפוש אחר פלנטות דמויות ארץ מחוץ למערכת השמש המבצעות מעברי טרנזיט. מעבר טרנזיט זוהי תופעה המאפשרת לנו, מנקודת תצפיתנו על פני כדה”א, לאתר פלנטות מחוץ למערכת השמש. פלנטה שסובבת סביב כוכב אם שפולט אור, עוברת במהלך סיבובה על פני הכוכב ונראית כדיסקה שחורה המסתירה חלק מאור כוכב האם, ממש כפי שקורה בליקויי מאורעות (ליקוי שמש או ירח).

“כאשר החלליות הראשונות שיטיסו מתיישבים אל החלל יעזבו את מערכת השמש, יתכן מאוד שהם יפנו אל פלנטות מסוג כזה בחפשם בית חדש”, אומר ג’ורג’ ר. ריקר, מדען בכיר במכון קוולי לאסטרופיזיקה וחקר חלל ב-MIT.

התכנה החדשה של מיקרוסופט היא חינמית ומאפשרת לכולם, החל בטירונים נטולי ידע, וכלה בחובבנים מקצוענים, לחקור גלקסיות, מערכות כוכבים ופלנטות רחוקות. כל זאת באמצעות ממשק הדומה למשחק מחשב שמאפשר לעשות זום מקרב או מרחיק לגלקסיות שממוקמות אלפי שנות אור מאיתנו. המקבילה של גוגל לתכנת הוורלד וויד של מיקרוסופט היא התכנה Google Sky.

תכנת הוורלד-וויד מחברת ביחד מידע של 12 טרה-בייטים- מידע השקול בכמותו ל-2.6 מיליארד דפיי טקסט- ליצירת תמונה אחת שלמה של השמיים ממקורות שונים כמו טלסקופ החלל האבל, מרכז מצפה הכוכבים צ’נדרה וטלסקופ החלל שפיצר.

כעת, במקום להעמיס את הטלסקופים על אוטובוס צפוף ולתור עם האגודה הישראלית לאסטרונומיה את הארץ בניסיון למצוא מקומות תצפית אידיאלים שאין בהם זיהום אור ועננים, אפשר פשוט לפתוח את המחשב ולהתחיל לגלוש בחלל. “אני מצפה שיותר אנשים ילמדו הרבה יותר על השמיים, כי הורדנו את המגבלות של זיהום אור, ערפיח ותנאי מזג אוויר רעים,” אומר כריס וונג, מדען מנהל בצוות החוקרים של מייקרוסופט.

התכנות פועלות על שולחן העבודה של המחשב, אך מורידות מידע ותמונות מהאינטרנט. התכנה Google Sky יכולה לרוץ על דפדפן אינטרנטי סטנדרטי או בתכנה הניתנת להורדה מאתר הבית שלהם. אך בדרישות המערכת של תכנת הוורלד וויד טלסקופ של מייקרוסופט יש קאץ’: זה עובד רק על חלונות XP או וויסטה.

1. כחובבת, אני כבר מכירה את התוכנות הללו.
    ונכון שהתמונות מנאס”א והאבל מרהיבות.
    אבל את החוויה של ירידה למצפה רמון עם האגודות לאסטרונומיה, להתבונןן דרך המשקפת או הטלסקופ המצ’וקמקים שלי או הטובים יותר של האגודה ולהרגיש את תנועת כדור הארץ בעדשה, ולשמוע את המומחים כמו יגאל פת מדברים אלי בשפה העברית ומסבירים לי מה לעזאזל קורה שם – המחשב לא מחליף.

2. יש תוכנה הרבה יותר טובה משתיהן ביחד כפול 2-STELLARIUM.
    היא ניתנת להורדה חינם באתר stellarium.org

3. Google Earth הרבה יותר נוח וידידותי למשתמש, בסיכום כולל הוא עדיף על WorldWide Telescope. אם כי יש ל WorldWide Telescope כמה יתרונות בתמונות של כוכבי לכת וירחים של צדק.