ביום שכלי רכב יעופו / ג'רמי הסו

רכבי "רובוטריקים" צבאיים הולכים ומתקרבים להמראה

רובוריק צבאי - Black Knight Transformer קרדיט: Advanced Tactics Inc.
רובוריק צבאי – Black Knight Transformer קרדיט: Advanced Tactics Inc.

הרעיון של כלי רכב הנוסק מעלה כמסוק נשמע כמו מדע בדיוני. אבל ארבע שנים אחרי שהפנטגון החל במימון החזון של רכב "רובוטריק" צבאי מעופף, תפס הפרויקט אחיזה בקרקע המציאות. שני אבות טיפוס, אחד מבית היוצר של ענקית התעופה וההגנה לוקהיד מרטין והשני מחברת ההזנק בתחום התעופה Advanced Tactics, מציעים דרכים אפשריות להגשמת הרעיון של מכונית צבאית מעופפת בשדות הקרב העתידיים, שבהם יילחמו בעיקר רובוטים.

יתכן שכלי הרכב המעופף הראשון של הצבא האמריקני יהיה ה-Black Knight Transformer שבתמונה.

כלי רכב מעופף כזה יוכל להיות שימושי להובלת לוחמי קומנדו אל שטח אויב, לפינוי פצועים מאזורים בנויים שאינם נגישים למסוקים ולהובלת אספקה ליחידות מרוחקות. הסוכנות האמריקנית למחקר בטחוני מתקדם (DARPA) שואפת שכלי הרכב יאפשר גם לחייל פשוט להפעילו בלי צורך בהכשרה של טייס. זאת דרישה קריטית מפני שהיא מדגישה את הצורך ב"מוח" עצמאי כמו המחשבים שאולי יפעילו יום אחד מזל"טים ורובוטים.

DARPA אישרה לא מזמן ללוקהיד מרטין לבנות ולהטיס עד אמצע 2015 אבטיפוס של רכב מעופף המכונה כעת "מערכת תעופה מוטמעת בעלת תצורה משתנה" (ARES). למעשה, ARES אינה מכונית מעופפת של ממש. מדובר בכלי רכב בלתי מאויש המסוגל לנסוק ולנחות באופן אנכי ולשאת רכבי שטח קלים. מכיוון שכך, ARES מסוגלת גם לשאת מטען ותאי פינוי רפואי, וכן חיישנים למודיעין ולתצפית בשדה הקרב. בנוסף לכך, מדחפי ה-ARES סגורים בשרוולים, והם אינם פתוחים כמו להבי המסוק, מה שמאפשר לה לטוס מהר יותר ולפעול בלי לסכן את החיילים בפגיעת הלהבים המסתובבים.

דגם אבטיפוס אחר, שמפתחת Advanced Tactics, חברת הזנק בתחום התעופה והחלל מאל סגונדו שבקליפורניה שאינה קשורה למיזם של DARPA, דומה יותר למכונית המעופפת שאנחנו רגילים לשוות בדמיוננו. ה-Black Knight Transformer שלה אמור לטוס במהירות של עד 240 קמ"ש ולמרחק מרבי של כמעט 470 קילומטרים. הוא יכול לעוף בזכות שמונה רוטורים פתוחים קטנים שאפשר לקפלם ולקרבם לגוף כלי הרכב בעת נסיעה קרקעית. כלי הרכב הזה גם מצויד במערכת הינע ובמתלים של רכב שטח גדול, והוא מסוגל לנסוע במהירות של עד 110 קמ"ש ולשאת מטען של עד 450 קילוגרם (או חמישה נוסעים).

ב-Advanced Tactics שואפים לכך שהטרנספורמר שלהם יהיה חכם דיו לבצע משימות של חידוש אספקה ופינוי אווירי באופן עצמאי ואילו בני אדם ינהגו בו רק על הקרקע. החברה ערכה ניסויי נסיעה באבטיפוס שלה בדצמבר 2013 וטיסת ניסוי ראשונה באפריל 2014.

גם אם כלי הרכב המעופפים לא יגיעו לכלל שימוש, המאמץ לפתח תוכנות מתוחכמות לטיסה עצמאית של כלי טייס הוא מאמץ כדאי, אומר פול סקאר, מנהל פרויקט 20YY Warfare Initiative של "המרכז לביטחון חדש לארה"ב" (Center for a New American Security). תוכנות שיודעות להטיס ולהנחית מכוניות מעופפות בלי התערבות אחרת, יסללו את הדרך לגדודים של כלי רכב בלתי מאויישים ורובוטים חכמים שהחייל האנושי החדש יוכל להפעיל. ואולי תאפשר לצבא האמריקני להסב מסוקים וכלי רכב מאויישים אחרים לרובוטים בלתי מאויישים המוכנים להיכנס לאזורי סכנה.

הכתבה התפרסמה באישור סיינטיפיק אמריקן ישראל

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

5 תגובות

  1. ארבע שעות באויר, לא רע, היכולות לשלב נסיעה עם טיסה, לגמרי משתוללות עם הדמיון לטובה כמובן הבעיה העיקרית היא הסוללה

  2. תשובתי למגיבים. – ס"ה ה"משאית" הזאת תוכל לשאת 450 ק"ג אז זה לא משאית ולא מסוק.
    משאית מסוגלת להסיע מספר טונות של משא. אז צריך עשרה כלים כאלה כשווי ערך למשאית אחת.
    לעומת זאת מסוק אחד יהיה מהיר יותר ויוכל לשאת משא רב יותר.
    אולי אני טועה.
    יום טוב ושקט
    סבדרמיש יהודה

  3. סבדרמיש יהודה
    דורון ב צודק. יכולת התנועה של מסוק על הקרקע מוגבלת ביותר. לא היית רוצה לראות יסעור מסיע באיילון, נכון?
    כאן יכולת הטיסה היא תוספת מישנית. מישנית – אבל קריטית.

  4. ההבדל "רכב אמפיבי" אינו סירה, אלה רכב בעל יכולות חציית מכשול מים..
    ורכב בעל יכולת תעופה, אינו מטוס/מסוק, אלה כרב שיש לו יכולת יכולות מסוימות לזמן מה באוויר. או כבר בעל יכולת איגוף אנכי מסויים.
    אתה יודע מטוסים יש להם בעיה קשה בנסיעה ושהיה בשטח.

  5. אני לא מבין מה ההבדל המהותי בין כלי רכב זה לבין מסוק?, שיש לו שישה רוטרים במקום אחד בודד או שניים?
    ניראה לי שזה משהו בסיגנון של חצי תה חצי קפה.
    אבל מה אני מבין,
    יום טוב ושקט
    סבדרמיש יהודה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן