שפיצר “צפה” במזג האוויר בכוכב לכת הנע סביב שמש אחרת

המדענים מנסים להבין את מערכות האקלים ומזג האוויר על כוכבי לכת מחוץ למערכת השמש

טלסקופ החלל שפיצר סיפק את תצלום תחזית מזג האוויר מכוכב לכת מחוץ למערכת השמש. כוכב הלכת הידוע בשם אופסילון אנדרומדה בי, מקיף במרחק קרוב כוכב לכת הנמצא במרחק 380 טריליון ק”מ מכדור הארץ.
למעשה שפיצר הצליח למדוד מרחוק את טמפרטורת היום והלילה של כוכב הלכת המרוחק. התוצאה, שדווחה בכתב העת סיינס, מראה כי מערכת מזג האוויר מעבירה מעט מאוד חום מצד אחד של כוכב הלכת לצדו האחר. פירוש הדבר הוא שצד אחד של כוכב הלכת חם מאוד, בעוד צדו השני קפוא.

“הבדלים כאלה בין צד היום וצד הלילה חושפים דברים מעניינים אודות הדרך שבה החום ומסות של אוויר זורמים על כוכב הלכת. ישנו אקלים ומזג אוויר די מוזרים על כוכב הלכת,” אומר ד”ר ג'יימס צ'ו, אחד השותפים בפרויקט, מאוניברסיטת המלכה מרי בלונדון.

המודלים שנוצרו משמשים את המדענים לתאר את מערכות מזג האוויר על כוכבי לכת כאלה וחזו כי עשויות להיות רוחות שיפיצו מחדש את החום סביב הכדור. ואולם מדידות שפיצר מראות כי הגזים האטמוספיריים סופגים את החום ומחזירים אותו מיד החוצה, אומר החוקר המוביל בפרויקט, ג'ו הארינגטון מאוניברסיטת מרכז פלורידה באורלנדו.

הממצאים מייצגים את הנסיון הראשון למצוא שונות כלשהי על פני לכת של כוכב לכת מחוץ למערכת השמש. מדידות קודמות הצליחו למצוא רק מאפיינים גלובליים כמו קוטר ומסה.
אופסילון אנדרומדה בי התגלה ב-1996 סביב הכוכב אופסילון אנדרומדה. הוא ידוע כאבטיפוס של הסוג “צדק חם”, משום שהוא עשוי מגז כמו צדק אך הוא חם משום שהוא נמצא במסלו הדוק סביב הכוכב, כך שהשנה שלו היא בת 4.6 ימים בלבד – למעשה מסלולו של כוכב הלכת הענק קרוב לשמש שלו כשישית ממרחק כוכב חמה מהשמש שלנו. מאז גילוי כוכב הלכת הראשון ב-1995, התגלו מ-200 עצמים כאלה.