“נגיף טורף נגיף”?

גילוי נגיף ה-Mamavirus הועמד בצל תגלית נגיף הספוטניק הקטן שמשתלט על מבנה נגיף הענק ומעורר מחדש את השאלה האם נגיף הוא יצור חי?

ד”ר דרור בר-ניר

המבנה גבישי של החוליה החסרה – חלבון עתיק המחובר למולקולת רנ''א

בגיליון הקודם של “גליליאו” התוודענו לנגיף-הענק, Mimivirus (“Mimivirus – הרבה יותר מנגיף”, מדור החדשות, “גליליאו” 120). מאז התבשרנו על גילוי נגיף נוסף מקבוצה זו, גדול במקצת מ-Mimivirus, שכונה Mamavirus (כי הוא גדול כל-כך שהוא עשוי להיות ה”אמא” של Mimivirus…), שגם בו למעלה מ-900 חלבונים.

נגיף זה, גם הוא של אמבות, התגלה בפריז, במים של מגדל קירור. לגילוי אחראים ברנרד לה סקולה (La Scola – שגילה גם את Mimivirus), ועמיתיו מהמרכז הלאומי למחקר (CNRS) במרסיי. השוואה גנטית בין שני נגיפי-הענק מורה שהם זנים שונים של אותו הנגיף (APMV – Acanthamoeba polyphaga mimivirus).

ספוטניק נגד נגיפי הענק

בניגוד לנגיפים הקטנים יותר, המשתמשים באנזימים של התא המאכסן כדי לשכפל את החומר התורשתי שלהם ולייצר את חלבוני המעטפת, נגיפי-הענק בונים, תוך הפעלת חלק לא-מבוטל מהגנים שלהם, מבנה תוך-תאי מיוחד שבו מתרחשים תהליכי שכפול ה-DNA וייצור החלבונים הנגיפיים.

ואולם, גילוי נגיף ה-Mamavirus הועמד בצל התגלית שלנגיף-הענק נלווה נגיף אחר, קטן הרבה יותר, שכונה ספוטניק (Sputnik – על שם הלוויין המלאכותי הראשון בחלל). ספוטניק הוא נגיף קטן – קוטרו כ-50 ננומטר והגנום שלו (DNA מעגלי דו-גדילי שאורכו 18,343 זוגות נוקליאוטידים) מכיל 21 גנים בלבד. ספוטניק התגלה לראשונה בתמונות מיקרוסקופ אלקטרונים של Mamavirus.

לה סקולה ועמיתיו הראו שספוטניק יכול להדביק רק תאי אמבות המודבקים ב-Mamavirus או Mimivirus, ושהנגיף הקטן משתמש להכפלתו במבנה התוך-תאי של נגיף-הענק. כתוצאה מ”השתלטות” הנגיף הקטן על המבנה, נוצרים הרבה פחות נגיפי-ענק, וחלק לא-מבוטל מהנגיפים החדשים הם פגומים. שלושה מהגנים של ספוטניק מקורם בנגיפי-הענק, והם כנראה רכשו אותם אי-אז בעבר, במהלך הדבקה משותפת. גנים אחרים של ספוטניק דומים לגנים של נגיפים איקריוטיים ונגיפי ארכאונים, מה שמעורר תהיות על מוצאו האבולוציוני.

עיתונים וכתבי-עת רבים (ובהם אף הפרסום המקורי של המחקר) הצמידו לתופעה את הכותרת “נגיף תוקף נגיף”, ואף כינו את הנגיף הקטן “וירופאג” (טורף נגיפים, על משקל בקטריופאג /page/8299- טורף חיידקים). כותב שורות אלו אינו סבור שכותרת זו מוצדקת. ספוטניק אינו תוקף את Mamavirus ישירות: הוא אינו חודר לתוכו, כחלק מתהליך השכפול שלו, ואינו נעזר בו בחדירתו לאמבה. נכון, הוא גורם לכך שייווצרו הרבה פחות נגיפים פעילים של Mamavirus בתא האמבה המודבק, אך הדבר נובע מתחרות על משאבים, גם אם רובם מקורם בנגיף-הענק.

אם נגיף הוא יצור חי?

שאלה שהתעוררה שוב עם גילוי נגיפי-הענק, גילוי ספוטניק וההתייחסות המטעה אליו כטורף נגיפים: האם נגיף הוא יצור חי? מרבית הכותבים גרסו שאם הנגיף מודבק בנגיף אחר – הרי שהוא חי, כיוון שרק יצור חי יכול להיות מודבק בנגיפים.

אך לטענה זו אין, לדעתי, אחיזה במציאות. לרוב החושבים שהנגיף אינו יצור חי, אלא חומר תורשתי עטוף התלוי לשכפולו במערכות ביולוגיות של תא חי, לא שינתה תגלית זו דבר. הוויכוח על היות הנגיף יצור דומם או חי שייך לתחום הפילוסופיה של המדע. אין בכך, כמובן, כדי לשלול את חשיבותם של הנגיפים כישויות ביולוגיות חשובות ביותר (אף אם לא בהכרח חיות).

במסגרת מחקר מטגנומי (Metagenomics – חקר חומר גנטי שנלקח ישירות מהסביבה), שערך ז'אן-מישל קלברי (Claverie) במימי האוקיינוס ברחבי העולם, נערך חיפוש אחר DNA של נגיפי-ענק, ונמצא שהם נפוצים בכל מקום בים העשיר בפלנקטון – יצורים חד-תאיים ויצורים רב-תאיים קטנים יחסית הנעים עם זרם המים. נראה שגם נגיפי-הענק וגם, כנראה, נגיפים דוגמת ספוטניק (בהנחה שיימצאו כאלה גם שם) מעורבים באקולוגיה של הפלנקטון ובהשפעתו על הסביבה, ושנשמע עליהם לא-מעט גם בעתיד.

1. לחנן
    קיבלתי

אנו חלוקים בדיעותנו, אבל, לא נורא.
    אז שיהיה חג שמח

2. ליהודה סבדרמיש:

אמנם איש לא הצליח להגדיר במלואו את המונח "חיים", אבל לא מדובר בהבחנה שרירותית, אלא במסורת שנוצרה ע"י מדענים ופילוסופים במאות הקודמות. ע"פ המקובל כיום, נוטים לייחס מספר תכונות ליצורים חיים. מי שאינו ממלא אחר תכונות אלו במלואן, אינו נכלל במסגרת היצורים החיים.

1. קיום מצב של חילוף חומרים ואנרגייה עם הסביבה, ושינוי של החומרים בתוכו ופליטת חומרים שונים ואנרגייה לסביבתו.

2. תחושה של הסביבה ע"י הייצור, קליטת מידע מהסביבה ויכולת להגיב על המידע הנקלט.

3. התרבות תוך העברת תכונות בתורשה לדור הבא.

4. גדילה והשתנות במהלך החיים.

5. יכולת לנוע, גם אם מקובע במקומו.

וירוסים ואורגניזמים דומים להם, למשל פריונים – הגורמים למחלות שונות (תולעים טפיליות או אפילו חיידקים, שונים מהוירוסים שוני קיצוני), אינם מסוגלים למעשה להתרבות ללא פונדקאי. הם יכולים ליצור מבנים גבישיים (המאפיינים גבישים דוממים) ולמעשה הם מגלים תכונות של דוממים וחלק מתכונות החיים. לכן, כיום מקובל שלא לכנותם יצורים חיים, אלא כיצורים דוממים-חיים, המסוגלים לפתח תכונות של יצורים חיים רק בתנאים מתאימים.

מהסיבות הנ"ל, לא מקובל לראות בוירוסים, פריונים (Prions) וכ"ד יצורים חיים במלוא מובן המילה.

3. לחנן
    תמיד הטרידה אותי החלוקה השרירותית הזאת שבגלל שהוירוס חי בסביבה ביאולוגית פונדקאית, אזי הוא לא יצור חי, מה ההבדל, הרי גם אנו חיים בסביבה מסויימת אטמוספירה, מים מזון מן החי ומן הצומח. נכון שיש הבדל קיצוני בין שתי הסביבות אבל האם בגלל זה הוא לא יצור חי?, ומה עם תולעים טפיליות האם גם הן אינן יצור חי?
    אני חושב שהגדרת החיים היא משהוא אחר ולא צריכה להיות תלויה בסביבה בה מתקיים היצור.אני מקווה שהובנתי

4. תגלית מעניינת ביותר.

ואגב לטיעון לגבי הנגיף – נגיפים לא עונים על כל הקריטריונים עליהם אנחנו משתיתים את המונח "חיים" ולכן קשה לכנותם אורגניזמים חיים (גם השכפול שלהם תלוי בפונדקאי ולכן השכפול שלהם תלוי בגורם נוסף שאינו עצמי). יותר מדוייק להניח שהם נמצאים איפשהו במרכז – בין הדומם לבין החי. דומם שיכול לפתח תכונות של יצור חי כשניתנת לו האפשרות והפונדקאי המתאים.

5. סתם השארה שלי
    אולי אפשר להסתכל על זה כמן מעבר אבולוציוני מדומם לחי.

6. הצעה להגדרה ליצור חי-כל שיש לו גוף מבוסס השפה הגנטית.שהרי נוקלאוטידיםחומצות אמינו כשלעצמם,נטולי חיים לכאורה.ורק הארגון של המולקולות על ידי השפה הגנטית יוצר קומפלקס פעיל.אפשר גם לנסות להכניס תודעה עצמית לעניין.אך זה יהיה די קשה לקבוע אצל מי היא קיימת.

7. לולרי נקש
    "הוויכוח על היות הנגיף יצור דומם או חי שייך לתחום הפילוסופיה של המדע"
    ועל פילוסופיה אפשר להתווכח כל היום, זוהי דעתך בלבד.