אקסלרטור ייעודי ליזמים בתחומי תחבורה חכמה ותחליפי דלקים יוצא לדרך

התקציב לתמיכה במיזמים צפוי לעמוד על כמליון שקל לשנה * האקסלרטור (מאיץ) יפעל במסגרת המכון לחדשנות תחבורתית באוניברסיטת ת"א שהוקם בשיתוף פעולה בין מנהלת תחליפי דלקים במשרד ראש הממשלה, ביה"ס ללימודי הסביבה ע"ש פורטר והפקולטה להנדסה כחלק מחזון הממשלה להפחתת התלות העולמית בנפט. האקסלרטור יופעל בשיתוף EcoMotion, קהילת היזמות לתחבורה חכמה

תחבורה. איור: shutterstock
תחבורה. איור: shutterstock

המכון לחדשנות תחבורתית באוניברסיטת ת"א ,שהוקם בשיתוף עם מנהלת תחליפי דלקים במשרד ראש הממשלה מכריז על הקמת אקסלרטור ראשון מסוגו המיועד ליזמים בתחומי תחבורה חכמה ותחליפי דלקים מתוך מטרה לעודד חברות הזנק (סטארטאפים) בתחומים אלה. התקציב לתמיכה ביזמים בכל שנה צפוי לעמוד על כ- מליון שקל , והוא יופעל בשיתוף עם צוות EcoMotion.

יזמים שנמצאים בשלבי פיתוח ראשוניים של רעיונות והמצאות בעלי אופק עסקי מבטיח ייבחרו לאקסלרטור בהליך תחרותי. היזמים הנבחרים יקבלו חלל עבודה במרחב משותף לתקופה בת 4 חודשים בבניין הקפסולה – משכנו החדש של ביה"ס ללימודי הסביבה ע"ש פורטר. בכל מחזור ישתתפו חמישה מיזמים, כשהסבב הראשון של המאיץ צפוי להיפתח בדצמבר 2014.

במהלך שהותם בבנין הקפסולה יקבלו היזמים תמיכה כספית בשווי של כ- 100,000 שקלים במזומן, שירותי ייעוץ וליווי עסקי של מומחים בתחום, מתעשיות הרכב, הטכנולוגיה והפיתוח העסקי. התמיכה תגיע ממשקיעים מקומיים, יזמים בעלי נסיון, אנשי אקדמיה, רשויות מקומיות וחברות מבוססות מקומיות או בינלאומיות שיעזרו בפיתוח הרעיונות. מטרת הפעילות היא לספק ליזמים בשלבי פעילותם הראשונית כלים ושותפויות חדשות בעזרתם יבשילו לגיוס השקעה ראשונית מיד בסוף התהליך.

פרופ' דני רבינוביץ, ראש בי"ס פורטר ללימודי סביבה באנוניברסיטת ת"א, המכהן גם כראש המכון לחדשנות תחבורתית: 'המאיץ שמוקם בימים אלה במסגרת המכון אמור לתת ליזמים צעירים בתחום התחבורה הנמצאים בתחילת דרכם זמן ותמיכה כספית לצורך הקדשת זמן לפיתוח החלום. ארבעה עד ששה החדשים שכל אחד מהם ישהה במאיץ תאפשר פיתוח של הצדדים הטכניים לצד קידום המבנה העסקי של המוצר והחברה שמפתחת אותו. מבחינת האוניברסיטה זהו ניסיון ייחודי לשלב ידיים עם תעשיות ההזנק בישראל, ולשלב את הטוב שבעולם האקדמי עם הטוב שבעולם יזמות ההי טק. השילוב עם מנהלת תחליפי נפט במשרד ראש הממשלה, בצירוף הניסיון שרכשה קהילת 'אקומושן', שתעסוק בפועל בטיפוח הצד העסקי של היוזמות שייבחרו, הם נוסחא חדשנית ומקורית. בי"ס פורטר ללימודי הסביבה גאה להיות חלק ממיזם כזה'

הקמת האקסלרטור מהווה נדבך חשוב ובלתי נפרד מחזון ממשלת ישראל, שבבסיסו עומדת התוכנית הלאומית לתחליפי דלקים בראשות אייל רוזנר, שנועדה לגבש פתרונות ולפתח טכנולוגיות המקטינות את השימוש העולמי בנפט בתחבורה, לחזק תעשיות עתירות ידע בתחום ולהפוך את מדינת ישראל למובילה בעולם במלחמה בתלות בנפט.

אייל רוזנר, ראש התוכנית הלאומית לתחליפי דלקים במשרד ראש הממשלה: "מדינת ישראל הציבה לעצמה יעד להפוך למרכז של ידע וחדשנות בתחום תחליפי הדלקים, על מנת להגיע ליעד זה ופועל יוצא של חזון הממשלה הוקם אקסלרטור ייעודי ליזמים בתחומי תחבורה חכמה ותחליפי דלקים, מתוך מטרה לעודד יזמים להשקיע בתחום חשוב זה. הקמת האקסלרטור צעד נוסף של מנהלת תחליפי דלקים בבניית היכולות של ישראל שיאפשרו בעתיד הובלה עולמית בתחומי החדשנות התחבורתית ופתרונות חלופיים לנפט".
ההשתתפות במיזם היא ללא תשלום, ואינה כוללת התחייבות של המיזם להפריש אחוזי בעלות לטובת המאיץ או כל גורם אחר. התמיכה הכספית תינתן בכפוף לתוכנית העבודה שיגישו היזמים, שיוכלו להשתמש בכסף לצורך רכישת ציוד, שירותים, נסיעות, הוצאות שיווק, הקמת אתר וכדומה.

בועז ממו, מנהל קהילת EcoMotion: "המאיץ נועד כדי לנסות ולהתמודד עם המחסור בתשתיות תומכות למימוש רעיונות ייחודים בתחום "התחבורה החכמה" ומהווה המשך ישיר לפעילות הקהילה. במסגרת הפעילות השוטפת של EcoMotion, אנו נחשפים לפער הקיים בין רעיון מוצלח ליכולת לתרגם אותו למוצר או לשירות בר מכירה. העדר תשתיות תומכות פיתוח, הבנה עמוקה לצרכי שוק וגישה נאותה למקורות מימון, פוגעת קשות ביכולת למקסם ולהוציא לפועל את החדשנות היזמית הייחודית לישראל ולמצבה כמרכז חדשנות בתחום "התחבורה החכמה". אין לי ספק כי פיתוח תשתית, אשר תשרת כ- 10 מיזמים בשנה במסגרת המאיץ הפיזי ומספר עשרות של מיזמים במעגל הווירטואלי, הינה מתבקשת אל מול פעילות הקהילה בשנתיים האחרונות, ותעזור לנו במימוש הרעיונות וביסוסם, תוך משיכת יזמים חדשים לתחום".

כל יזם המעוניין לקחת חלק בתוכנית יצטרך לעמוד במספר קריטריונים ברורים: התוכנית מיועדת ליזמים אשר לרעיון שלהם יש פוטנציאל השפעה ברמה הגלובלית ולא רק המקומית. היא מיועדת למיזם שלא גייס שום מימון עד פנייתנו לתוכנית (קיימת אפשרות לקבל היתר מיוחד אם הגיוס לא עלה על חצי מיליון שקל). לרעיון יש פוטנציאל ממשי לגייס מימון המשך ושלפחות אחד מהיזמים מתחייב להשקיע את מירב זמנו בתוכנית.

אודות

התוכנית הלאומית לתחליפי דלקים, הינה תוכנית לאומית, שמטרתה להביא להפחתת התלות העולמית בנפט . יעדה של התכנית, בה שותפים 10 משרדי ממשלה שונים, היא להפוך את ישראל למרכז ידע ותעשייה בתחום ותוך כדי כך להגדיל משמעותית את השימוש בתחליפי נפט בתחבורה בישראל עד לכדי 60% בשנת 2025. התוכנית תוקצבה לעשור בהיקף של 1.5 מיליארד ₪.

ביה"ס ללימודי הסביבה ע"ש פורטר הוא בית ספר על פקולטטי המהווה פלטפורמה אקדמית מובילה למחקר והוראה בנושאי סביבה מגוונים. בית הספר מקיים לימודים לתארים מתקדמים המציעים שילובים ייחודיים בין תחומי ידע מכל חלקי הקמפוס. פעילות המחקר של ביה"ס עונה על נושאים עכשוויים בוערים, ומשלבת פעילות אקדמית עם מעורבות פעילה בשטח על ידי הטמעת בוגריו בתעשייה, ברשויות מקומיות, במשרדי ממשלה , ובארגוני חברה אזרחית המקדמים את נושאי הסביבה. בניין הקפסולה הייחודי בו פועל בית הספר, צפוי להיות הראשון בישראל שיזכה לדירוג הגבוה ביותר של התקן האמריקאי והתקן הישראלי לבנייה ירוקה וישמש בית לחוקרים בתחום.

קהילת EcoMotion הוקמה במטרה לעודד פעילות יזמית רחבה בתחום התחבורה החכמה, ולמצב את ישראל כסביבת פיתוח וניסוי אטרקטיבית בתחום. מטרת הפעילות היא לעודד יצירת דרכים חדשות, יעילות, נקיות ובטוחות יותר לנוע בתוך הערים ומחוצה להן. EcoMotion מקדמת בישראל סדנאות מקצועיות, חשיפה לטכנולוגיות חדשות, ואירועים ליזמים, סטודנטים, חברות ומשקיעים. זאת, במטרה לקדם פתרונות ופיתוחים טכנולוגיים בתחום המתפתח של התחבורה החכמה (smart-transportation). הקהילה מנוהלת על ידי המכון הישראלי לחדשנות ונתמכת על ידי מנהלת תחליפי דלקים במשרד ראש הממשלה, משרד המדע, קרן היסוד והתעשייה המקומית. קהילת EcoMotion מונה כיום למעלה מ- 1,500 חברים מכ- 450 ארגונים שונים בתחום – יזמים, משקיעים, אנשי ממשלה, תעשיה ואקדמיה.

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

2 תגובות

  1. בהמשך לעמדתו של נועם: תחליפי דלקים נועדו להמשיך ולתמוך ברכב הפרטי, אשר נזקיו לעיר, למדינה ולחברה לא יימנו מרוב. יש לתמוך בתחבורה ציבורית "ירוקה" (שקטה ולא מזהמת), ולא להשקיע תועפות בלתדלק את הרכבים הפרטיים, ועוד באיצטלה ירוקה

  2. מגוחך.
    מגוחך שיש מנהלת לאומית לתחליפי דלקים, שמחפשת פתרונות בנרות לצמצום צריכת הנפט, שפועל כבר קיימים פתרונות כאלה שלא רק שחוסכים בנפט, אלא גם מקטינים את העומס על הכבישים ומאפשרים צמצום הוצאה על תשתיות.
    הפתרונות האלה הם מתחום כלכלת שיתוף המשאבים, שמציאים מספר דרכים לשיתוף בכלי רכב.
    הבעיה היא ברגולציה, ובקבוצות שעלולות להפגע כמו נהגי המוניות.
    לחברת UBER שנכנסה לארץ לא מזמן, יש פתרון כזה (הם ירויחו מכל נסיעה), רק צריך לדאוג *בחוק* לתקנים אחידים לנושא, כך שכל חברה שתרצה להציע מערכת לתיווך נסיעות – תוכל לעשות זאת, ואנשים לא יהיו כבולים לחברה שלה יש את המאגר הכי גדול של טרמפיסטים/נהגים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן