גלי ענק על טיטאן נעים לאט

ציור המראה את נחיתת החללית הויגנס על טיטאן

המדענים הצליחו לפתח תחזיות מזג אוויר לאוקיאנוסים השמנוניים של טיטאן, הירח הגדול ביותר של שבתאי והיעד של הנחתת חללית בשנה הבאה. החוקרים שהתאספו במפגש השנתי של האיגוד האסטרונומי הבריטי ביצעו השוואה בין האוקיאנוסים על טיטאן לבין אלו של כדור הארץ.
גובה הגלים עשוי להגיע עד פי 7 מאלו של כדור הארץ אך הם ינוע הרבה יותר לאט ויהיו מרוחקים מאוד זה מזה, הם סבורים.
בינואר 2005, אנו נדע אם צדקנו או טעינו כאשר החללית הויגנס תנצח על טיטאן. החללית האירופית נישאת כעת על החללית האמריקנית קאסיני שתחקור את כל מערכת שבתאי.
הויגנס תצנח דרך האטמוספירה העריפילית של טיטאן אך האסטרונומים אינם יודעים מה היא תמצא.
אם יש שם אוקיאנוס, אז המדענים יודעים למה לצפות, ולפיכך צוות של האוניברסיטה הפתוחה השל בריטניה, חברת הלווינים הבריטית סורי והמרכז האוקיאנוגרפי בסאות'המפטון פיתחו סימולציה ממוחשבת כדי לחזות כיצד הגלים מונעי הרוח על הירח המרוחק יתנהגו.
מאז טיסת המעבר הראשונה ליד טיטאן, שביצעה החללית וויאג'ר 1 ב-1980, סברו החוקרים כי פני השטח של טיטאן עשויים להיות מכוסים בימים של אתן או מתאן.
אותות מכ”מ שהוחזרו מן הירח השבתאי חיזקו את הרעיון של אוקיאנוסים שומניים. החוקרים השתמשו ברדיו-טלסקופ העצום בארסיבו וניתחו את ההדים מטיטאן. הם הגיעו למסקנה ש-75 אחוזים מפני השטח של הירח עשויים להיות מכוסים בגוף פתוח של הידרו-קרבונים נוזליים.
טבען המדויק של האותות המוחזרים יכול לשמש להערכת אופי הקיטוע של המסה הנוזלית. האינדיקציות לכך ששיפוע הגלים אינו עולה על ארבע מעלות – נתון שהסימולציות האחרונות מחזקות.
“אנו מקווים שאכן הויגנס תסיים את הספקולציות, אמר ד”ר נאדים ג'אפור מחברת סורי-טכנולוגיות לווינים.
לא רק שזו תהיה הנחיתה הרכה המרוחקת ביותר של חללית שאי פעם בוצעה אלא שהויגנס עשוי להיות הספינה החוץ ארצית הראשונה שתשוט בים הידרו-קרבוני.

טיטאן – הירח של שבתאי
תעודת זהות
טיטאן הוא הירח השני בגודלו במערכת השמש, רק הירח הצדקי גנימד גדול יותר; הוא הירח היחיד במערכת השמש שיש לו אטמוספירה דחוסה; הוא תמיד מראה את אותו צד לשבתאי כאשר הוא מקיף את כוכב הלכת; אגמים של אתן ומתאן נוזליים עשויים לכסות את פני השטח; יתכן שהחללית תנחת לתוך אוקיאנוס של הידרו-קרבונים או על משטח קרח.