סיקור מקיף

החללית בראשית החלה את דרכה לאתר השיגור בארה”ב

במבצע לוגיסטי מורכב, הוטסה בסוף השבוע החללית במכולה יחודית בבטן של מטוס מטען

החללית "בראשית" מגיעה לנתבג צילום אלירן אביטל
החללית “בראשית” מגיעה לנתבג צילום אלירן אביטל
צילום מבטן המטוס צילום יעקב סורין
צילום מבטן המטוס צילום יעקב סורין

“בראשית” החללית הישראלית הראשונה לירח של עמותת SpaceIL בשיתוף התעשייה האווירית יצאה אמש (ה’) לדרכה לארה”ב מנתב”ג, לקראת שיגורה הצפוי בקרוב.

אריזת והטסת החללית של SpaceIL, הליך המכונה בשפה המקצועית “שינוע”, הינו מבצע לוגיסטי מורכב.לאור רגישותה של החללית עצמה, עליה להיות מובלת בסביבה מבוקרת טמפרטורה, באזור סטרילי מבוקר לכלוך ואבק (עליה להישאר נקייה כפי שהייתה בחדר הנקי בו נבנתה). בנוסף, החללית כוללת חומרים מסוכנים, הדורשים אישורים מיוחדים להטסה ואישורים מיוחדים לכניסה לארה”ב – הליך שלוקח זמן רב מול הרשויות השונות.

עידו ענתבי, מנכ״ל SpaceIL: “לאחר שמונה שנים של עבודה קשה, החלום הופך למציאות – יש לנו חללית. אני נרגש שהגענו למעמד שבו החללית מועברת לאתר השיגור בארה״ב, שלב ראשון במסעה המורכב לירח. אך השיא עוד לפנינו וצפויים לחללית ולנו עוד אתגרים רבים בדרך. צוות SpaceIL ושותפיו בתעשייה האווירית, שעשו ימים כלילות כדי להביא את החללית בזמן, לרמת המוכנות הנדרשת לשיגור, ימשיכו בהכנות ובהיערכות להשלמת המשימה של נחיתת חללית ישראלית ראשונה על הירח”

אייל שטרית, מנהל לוגיסטי ושינוע בתעשייה האווירית: “לתעשייה האווירית יש ניסיון מרובה בשינוע מערכות מורכבות, 80% מפעילותה העסקית של החברה הינו לייצוא והחברה מתמחה בנושא. עם זאת, שינוע החללית של SpaceIL מהווה אתגר מקצועי וייחודי. מדובר במערכת שהינה אחת בלבד, אין עוד חלליות, אין מערכת גיבוי. שיגורה של החללית הינו אירוע המעורר עניין בינלאומי רב וכמובן בישראל, ולכן החשיבות בהצלחת השינוע הינה קריטית. לאור הרגישות, התהליך כולו מבוקר מקצה לקצה, על מנת לוודא ש”בראשית” תגיע אל אתר השיגור בהצלחה”.

במסגרת הליך השינוע, החללית נכנסה אל תוך מכולה ייחודית, שעברה שינויים מבניים והנדסיים על מנת שתתאים לחללית. אל מכולת החללית, מצטרפות שתי מכולות נוספות של ציוד. אמש (ה’) החללית עברה אל שדה התעופה והועמסה אל מטוס מטען מבוקר-טמפרטורה בטיסת מטען ייעודית. המטוס נחת נחיתת ביניים באירופה ומשם המשיך אל נחיתה אורלנדו ארה”ב, שם מתבצעת פריקה מהמטוס והובלה יבשתית לאתר השיגור בקייפ קנוורל, פלורידה.

מהנדסי החלל של התעשייה האווירית התלוו אל החללית בטיסה ובאתר השיגור, מחכים לה אנשי צוות הנדסיים נוספים של SpaceIL והתעשייה האווירית. באתר השיגור, החללית תעבור סדרת בדיקות והכנות אחרונות לקראת הרכבתה על גבי משגר הטילים של חברת SpaceX, פלקון 9, עד לשיגורה בשבועות הקרובים.

מאז הקמתה של SpaceIL, הפכה המשימה להנחתת חללית ישראלית על הירח, לפרויקט לאומי ישראלי בעל ערכים חינוכיים, במימון כספי תורמים, דוגמת: מירי ושלדון אדלסון, סמי סגול, לין שוסטרמן, סטיבן גראנד, סילבן אדמס ועוד. מי שלקח על עצמו את ההובלה להשלמת המשימה ורואה בה כשליחות, הוא הפילנתרופ ואיש העסקים מר מוריס קאהן שבחר לממן חלק משמעותי מהפרויקט בהיקף של כ-100 מיליון שקל ואף מכהן כנשיא עמותת SpaceIL.

התעשייה האווירית, שהינה בית החלל של ישראל, הנה שותפה מלאה לפרויקט מיומו הראשון. במהלך השנים נוספו שותפים נוספים מהמגזר הפרטי, חברות ממשלתיות ואקדמיה. הבולטים מבניהם: מכון ויצמן למדע, סוכנות החלל הישראלית, משרד המדע, בזק ועוד. http://www.spaceil.com

2 תגובות

  1. ימים כלילות, סביר להניח שהתכוון ל “לילות כימים” , אבל כל הכבוד על ההישג, נקווה שהשיגור יהיה מוצלח ושבראשית תגיע ליעדה בשלום.

  2. ברגע שנכנסו לפרוייקט מומחים הקסם של הפרויייקט נעלם.
    עם זאת, כנראה שבשלב הזה לא ניתן להרים פרוייקט בסדר גודל כזה ע”י חובבנים.

    אין קסם, אבל סהכ מרתק.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.