הארגנטינאיות משתלטות על העולם

הנמלה הארגנטינית

ראיתי באחד העיתונים ידיעה על המצאות נחילים של הנמלה הארגנטינית במקומות שונים בארץ. הנמלה הארגנטינית (Linepithema humile) היא מין פולש שפוגע במינים מקומיים וככזה יש לעשות הכל לעצירת הפלישה.

הפגיעה היא במיני חרקים מקומיים, בבעלי חוליות קטנים ששוכנים על הקרקע וכמובן ביבולים חקלאיים. מסתבר כי יש מקום לדאגה, שכן אחת הדרכים למנוע ממיני נמלים “פולשים” להמשיך בהשתלטות היא לגרום לחיכוכים בין מיניים, כלומר לתת לנמלים הפולשות מנחיל אחד להשמיד את הנחיל השכן (אותו מין) וכך למנוע “פלישה רבתית” ופגיעה במינים מקומיים.

השיטה של “הפרד ומשול” אינה עובדת במקרה של הנמלה הארגנטינאית, חוקרים שניסו “לשסות” נחיל בשכנו ראו כי אין תגובה רצויה או מקובלת. בדרך כלל כאשר נמלים נתקלות בנמלים מאותו מין ששייכות לנחיל אחר מתרחש קרב שסופו השמדת אחד הנחילים. לא כך התנהגו הארגנטינאיות, אלו התייחסו לנמלים כחברות באותו נחיל, גם כאשר היו ממקומות מרוחקים ומנחילים שונים.

המסקנה היא כי כל הנמלים הארגנטינאיות באשר הן שייכות לאותו נחיל או למושבת-ענק, מושבת-ענק שכן נחילים של הארגנטינאיות חיים היום בכל היבשות (למעט אנטארקטיקה), ומסתבר כי כל הנחילים בכל אשר הם שייכים לנחיל-על, כלומר מבחינת הנמלים כולן בכל אשר הן שייכות לאותו נחיל (לאותה משפחה)! תופעה שניתן להשוותה רק לאנושות (אלא שאנשים נילחמים זה בזה בכל אשר הם… אנשים, לא הארגנטינאיות).

הארגנטינאיות היו פעם מוגבלות לדרום אמריקה, שם הן חיות בנחילים ענקיים. ב”עזרת אנשים” הופצו הנמלים בעולם כולו. נחילים קיימים לאורך כ-600 ק”מ בחופי הים התיכון, לאורך 900 ק”מ בחופי קליפורניה ונחיל ענק התנחל בחוף המערבי של יפן. אלה רק הנחילים הגדולים והמפורסמים,רבים ופחות גדולים מפוזרים בעולם כולו.

בתחילה חשבו כי כל “נחיל-ענק” מהווה מושבה שבנותיה לא יסבלו נוכחות נתינות ממושבה אחרת, מחשבה שנתנה תקווה לטיפול בפלישה, אלא שהסתבר כי גם נמלים משתי מושבות ענק מרוחקות אלפי ק”מ רואות את עצמן בנות אותו נחיל ו”מחליפות ברכות” במקום להלחם. כלומר כל מיליארדי הארגנטינאיות שחיות בנחילי-ענק, במושבות-על, שייכות כולן ל”מושבה עולמית”

חוקרים קיבצו נמלים ממושבות מרוחקות מכל קצוות העולם וניסו לשסותן אחת באחרת, הנמלים ברכו אחת את חברתה והתנהגו כ”בנות משפחה”, תוצאות הנסיונות מתפרסמים ב-Insect Sociaux. בבדיקה התברר כל לכול הנמלים אותו “פרופיל” לזיהוי ריח של פחמימנים.

ההסבר היחידי המתקבל הוא כי כל הנמלים אכן שייכות לאותה משפחה כולן מאותו מקור גנטי, כלומר כולן בנות נחיל מקורי יחיד, ומי שפיזר את בנות המושבה ויצר את הנחיל הענקי הוא האדם.

עוד קצת מקווה
    אני רואה שחוץ ממך אבי משקיען רציני תחזקנה ידיכם

2. תודה, היגס.
    אני מקווה שתגובה זו היא סימן לכך שיש לך קצת פחות עומס (אבל לא פחות פרנסה) ותוכל לחזור ולהגיב כאן כבעבר.

3. מיכאל רוטשילד
    הי כל הכבוד על העיקביות. אתה עדיין ממשיך לתחזק ולחזק את האתר הזה

4. B5:
    בקשר לאגרסיביות, המשפט הבא מופיע בקישור הראשון:
    But, in the world of insects, these ants are truly a living terror. They are very aggressive and readily overtake other ant species, even ants that are much larger and with powerful stings.

מה שכתוב בקישור השני אינו שרמות האגרסיה שלהן נמוכות באופן כללי אלא רק בינן לבין עצמן.

באשר ליחסן לבני אדם כתוב בקישור הראשון שהן אינן מספיק גדולות בכדי להכאיב להם.
    עם זאת, כתוב שהן מאד מזיקות לאדם ובין השאר:
    Argentine ants are a terrible nuisance in gardens and orchards

5. בלינק שלך מתגובה 16 כתוב שאחת הסיבות לכך שהנמלים הללו לא תוקפות נמלים מנחיל אחר נובעת מרמות נמוכות של אגרסיה (זו בטח רק חלק מהסיבה, יחד עם הדמיון הגנטי).
    אבל אני חושבת שרמות נמוכות של אגרסיה כנראה מסבירות את העובדה שלא טיפלו במטרד עד היום, הנמלים האלה לא תוקפות בני אדם ולא חיות גדולות והנזק שהן גורמות הוא בעיקר סביבתי (מה שאומר שזה לא בעדיפות גבוהה לצערי).

הלינק שמצאת מעניין מאוד. כתוב שם שלא רק שיש עויינות בין נחילים שונים בארגנטינה אלא גם שיש לנמלים אוייבים טבעיים רבים כמו בקטריות, ופרזיטים פיטרייתיים. נראה לי שהמידע הזה די מערער את המסקנה הדרמטית משהו שמשתמעת מהכתבה של אסף:
    לא "כל" הנמלים הללו בכל העולם שייכות לאותו נחיל-על ומסתבר שהן לא בדיוק חסינות.
    למרות הפלישה המסיבית, נראה שניתן יהיה למצוא פיתרון טבעי להשמדתן. זה בטח עניין של זמן וכסף (או נזקים מול תועלת).

7. בהמשך לתגובה 14:
    כאן: http://cisr.ucr.edu/argentine_ant.html
    כתוב שלנמלה הארגנטינאית אין אויבים טבעיים ידועים.
    זה עונה על השאלה המדויקת של B5 אך זה מתעלם מן האמור בקישור הקודם האומר שהנמלה היא במקרים רבים האויבת של מוטנטיה.

8. אגב, בהמשך לתגובתי הקודמת:
    מעניין שה"נפלאות טבע סדורים ותבוניים מלכתחילה" (ע"ע תגובה 5 של הוגין) דווקא עשו בעצמם את מה שהוגין אמרה שאסור לעשות.
    מעניין אם תתקיים באותן "נפלאות טבע" גם נבואתה ונחיל נמלים יאכל אותן.
    פשוט יהיה די קשה להסתדר כאן בלי הטבע.

9. חיפשתי עוד קצת בעקבות שאלת B5 ומצאתי את הקישור הבא:
    מסתבר שבארגנטינה – ארץ המוצא של הנמלים הארגנטינאיות, האויב הטבעי שלהן הוא….
    נמלים ארגנטינאיות.
    כן!
    בארץ המקור דווקא התפתחה באופן טבעי השונות הגנטית אותה הציע ארנון!
    התופעה של "נחיל אחד" כנראה נכונה (על פי המאמר הזה) רק לנמלים שעזבו את ארגנטינה.
    זה פותח את האפשרות לייבא נמלים ארגנטינאיות קצת שונות מאלו שהופצו בעולם (יש לבדוק אם יש בארגנטינה מין שנלחם בהן).
    עם זאת, משהו שכתוב בהמשך המאמר אומר שאולי כדאי לחשוב פעמיים כיוון שדווקא היעדר השונות הגנטית עשוי להיות נקודת התורפה של הנמלים הללו.
    נראה לי שזה הרגע הנכון לפנות את הבמה למקצוענים בנושא.

10. האם יש לנמלים הללו אוייב טבעי בדרום אמריקה שאפשר לייבא אותו לאזורים שהן פלשו אליהם?
    או שיש חשש שהאוייב הטבעי של המנלים יהפוך לפולש גם הוא?

11. רק טענתי שכביכול מה שבשליטה לא בהכרח בשליטה, אני מקווה שאני מצליח להסביר את עצמי.
    בכל מקרה התקדמות והתפתחות חיונית מאד לאדם, ואם קיים אלוהים אני בטוח שהוא מברך על כך שבני טיפוחיו מתפתחים והולכים קדימה(זה אומר עליו משהו, לא?).

12. ננס לבן:
    איש לא עסק כאן בנושא אופרטיבי.
    בסך הכל נערך כאן דיון על מידת ישימותה של הצעה מסוימת אחרי ששנים רבות מנסים להתמודד עם הנמלה באמצעות רעלים שונים וללא הצלחה.
    בהחלט יכול להיות שימצא רעל מתאים.
    בהחלט יכול גם להיות שלרעל זה תהינה השפעות מזיקות ביותר על בני האדם – כפי שהתברר אחרי שנים רבות של שימוש – גם ברעלים אחרים.
    במובן זה – אין לשימוש ברעלים יתרון על הפתרונות הגנטיים. אולי להיפך (מה גם שאחת ההשפעות של הרעל עלולה להיות שינוי גנטי באחד המינים בשרשרת המזון שהוא עובר דרכה וכאן – בניגוד להנדסה הגנטית – יהיה מדובר בשינוי בלתי צפוי).
    בכל מקרה הקשקוש של הוגין חסר כל טעם. מדובר בסך הכל באיום בנוסח הסיפורים של מגדל בבל ועץ הדעת: אם תלמדו ותתפתחו יותר מדי – אלוהים יעניש אתכם.

13. נראה לי שיותר פשוט מכל אלו יהיה חומר מדביר כלשהו! לא נראה לכם?
    במידה ופיתחתם את הנמלה שריצתם ע"י שינוי גנטי שלה או סוג של מוטציה שלה.
    יש בדברי הוגין קצת מן האמת, אין לדעת איזה סוג יתפתח , יכול להיות סוג של נמלת על שתתעלה על כל הנמלות האחרות ותהווה מזיק יותר רציני מהנמלה הארגנטינאית.
    רק אם יש את הידע ויודעים בוודאות מהן ההשלכות אז צריך לבצע מהלך התערבות שכזה.
    בכל מקרה במידה וגם יש את הידע והכל לא בטוח שיש את הכלים וגם אם יש את הכלים לא בטוח שזה ישים וגם אם זה שמיש אי אפשר לדעת מי ינצח במלחמה הארגנטינאית או הנמלוטציה (מילה שהמצאתי לנמלה שעברה מוטציה-שינוי גנטי , כל הזכויות (C)שמורות לי).
    בהצלחה להםלנו.

14. אור:
    אינני טוען שהצעת ארנון ישימה אבל לא הייתי מנפנף אותה כלאחר יד.
    בכלל לא ברור שיש מנגנון מיוחד לזיהוי בני אותו מין.
    יכול להיות שמדובר באוסף תכונות ששיבוש בכל אחת מהן יביא להתנכרות הרצויה.
    מועמד טוב מאד לדעתי הוא סוג הפרומונים המופרשים.
    הבעיה העיקרית בכל הנושא היא שכיוון שהזיהוי הוא מעצם הגדרתו מנגנון תקשורת, ייתכן שיהיה צורך להחדיר שתי מוטציות כדי לשנות גם את ה"משדר" וגם את ה"מקלט" ויהיה צורך לעשות זאת במספר פרטים בו זמנית כדי ליצור את גרעין ההתרבות.
    לשנות את המשדר והמקלט באופן תואם אינו עניין של מה בכך כי זה דורש הבנה רבה מכפי שיש לנו בדבר הקשר בין גנוטיפ לפנוטיפ וכנראה שהדרך היחידה לעשות זאת תהיה להעתיק גנים רלוונטיים מסוג אחר של נמלה.
    אם מצליחים ליצור כזה גרעין ולהרבות אותו לממדים רציניים ואם מצליחים לעשות זאת מבלי לפגוע בתכונות האחרות של הנמלים אז אחרי זמן מה אפשר לשחרר כאלה חבורות לטבע ואין כל צורך להקפיד על השארות הנחילים כנחיל אחד (נחיל אחד גם לא יכול לפעול על שטח גדול ולכן חייבים לתת לנחיל להתפצל ולהלחם על הגומחה עם המין המקורי).
    אגב, אינני מכיר את אורחות חיי הנמלים הללו אבל אני מניח שרצוי להחדיר את המוטציה לכמה ביציות ולא לנמלה שלמה (ללא שום קשר למעמד האצולה שלה) וזאת משתי סיבות:
    1. יותר קל להחדיר מוטציה לתא בודד מאשר להחדיר אותה לכל תאי הרבייה של נמלה חיה.
    2. קבוצת נמלים מבודדת תכתיר ככל הנראה מלכה משל עצמה ולכן אין צורך לקחת מלכה מוכנה.

כל זה כנראה מאד מסובך אבל יכול להיות שאפשר לעשות זאת.

15. ארנון,
    בשביל לממש את התכנית שלך צריך:
    1. לאתר את המיקום המדויק בגנום הנמלה שאחראי על מנגנון ההכרה של בני משפחה
    2. ללכוד מלכה של אחד הנחילים ולעשות לה מוטציה שתשנה את המיקום הנ"ל
    3. להחזיר את המלכה לנחיל
    4. לוודא שרק הצאצאיות של המלכה לא מזוהות ע"י אחיותיהן ולא המלכה עצמה, כי אז המלכה תושמד ע"י בנותיה ונמלה אחרת תהפוך למלכה במקומה.
    5. לחזור על התהליך עבור כל נחיל בנפרד
    6. לאחר שיוותר רק נחיל אחד, למנוע ממנו להתפצל לנחילים נפרדים ולמגרו

לא דבר של מה כך.

16. נו שוב חזרנו למסקנה שכבר אמרו אותה חכמי האמת ,מעברינו?"לך אל הנמלה עצל למד דרכיה ושב בצל"..
    לארנון:למדען שינסה לממש זאת שוב ושוב ולא ילמד לקחים מצפה סרט איימים זוועתי חי,נחיל אמיתי שישמידו..ומדוע שירוחם יצור המשבש נפלאות טבע סדורים ותבוניים מלכתחילה?

17. פשוט מאד: לוקחים מלכה ומשנים לה ביט אחד ב DNA, ציק-צאק יש מלחמה בין הנחילים.

18. אפשר היה לפתוח את התגלית על הנמלים גם כך:
    האדם, הוא יצור שמשתלט על סביבתו ומכלה אותה ואת המשאבים שבה. הוא לא רואה לטווח הרחוק בשימור סביבתו עד כדי כריתת הענף עליו הוא יושב.
    על נמלים פולשות אתם כותבים???
    הן, היו כאן אלפי שנים לפנינו.

19. הגיע הזמן שהאדם יתחיל להפיץ בעולם את אוכל הנמלים גם כן