מאיץ החלקיקים טבטרון שבשיקאגו נסגר סופית. בוזון היגס ייאלץ לחכות לגילויו ב-CERN

מאיץ החלקיקים טבטרון במעבדות פרמי. מתוך ויקיפדיה

שילוב העובדה שהמפלגה הרפובליקנית הפכה לאחרונה באופן קיצוני לאנטי מדעית, והעובדה שיש לה רוב בקונגרס אינו מבשר טובות לעתידה של ארה”ב כמעצמה מדעית.

טבטרון (Tevatron), מאיץ החלקיקים המצליח ביותר בעולם נסגר בפעם האחרונה ביום שישי. הוא שיחק תפקיד חשוב במרוץ אחר חיפוש בוזון היגס החמקמק הידוע גם בשם “חלקיק האלוהים”, והופעל בידי המעבדה הלאומית למאיצים פרמי.

“אנו חושבים על זאת כעל ניתוק מכשירי החיאה מדוד אהוב” אומר רוג’ר דיקסון, ראש חטיבת המאיץ בפרמילאב.

זוג זרמי האטומים פועלים במקום מאז שנת 1985. “זה יהיה הסוף” אמר ג’ורג’יו ברנרדי, פיסיקאי בפרמילאב. “לאחר מכן נלך ונחגוג”. סיכם.

ההחלטה להפסיק את הפעלת המאיץ שמה קץ לעידן נושא פירות שבו השתמשו המדענים בטבטרון כדי לגלות את מקור המסה. הם גם הצליחו להתבונן בחלקיקים שיכלו להסביר את טבע היקום כולו.

טבטרון שיגר פרוטונים ואנטי פרוטונים במנהרה מעגלית באורך של 6 קילומטרים במהירות האור לפני שגרם להתנגשות ביניהם כדי לשחרר חלקיקים חבויים המרכיבים את החומר. טבטרון גילה שלושה מתוך 17 החלקיקים שהמדענים סבורים שהם בסיסיים ביקום. ההצלחה הגדולה היתה בשנת 1995 כארשר גילו בו חלקיק תת אטומי המכונה קווארק על (top quark), האחרון מבין שישה אבני בניין תת אטומיים של החומר שהתגלו.

במהלך הזמן פרסמו המדענים למעלה מאלף מאמרים, ולמעלה מאלף עבודות דוקטורט בהשתתפות מדענים מ-40 מדינות. עדיין נותר לפענח את הנתונים שהצטברו, דבר שיעסיק את המדענים לפחות עוד כשנה.

כעת ייאלצו המדענים בטבטרון להצטרף ל-CERN ולחפש שם את החלקיק החמקמק.

אובאמה בעצמו סגר לפרויקט ORION את הברז. הוא יצר מצב שסביר יותר לצפות שסין תגיע לירח לפני שארה”ב תגיע לשם שוב. ואת המאדים הרחיק מאתנו בעוד 20 שנה ממה שנהוג היה לחשוב. גם אם איכשהו הרפובליקנים היו אחראיים לסגירת המאיץ (שטות גמורה אגב), אני רואה בביטול ORION פגיעה הרבה יותר חמורה במדע, מפני שטבטרון כבר הגיע למלוא תפוקתו ולא ניתן להפיק ממנו מידע חיוני נוסף.

2. אבי אתה באמת לא מבין הרבה
    ובפוליטיקה אמריקנית

אין שום הבדל
    מלבד ברטוריקה
    בין המפלגה הרפובליקנית לבין המפלגה הדמוקרטית
    כי שניהן ממומנות על ידי אותם אנשים.

פוקס היא רשת טלויזיה מסחרית
    עם אג’נדה פוליטית שמרנית
    הנשלטת על ידי בעלי הון
    טיבעי שהיא תרצה להראות כאילו יש הבדלים
    ותתן יותר במה למי, שלכאורה, מזדהה עם עמדותיה.

3. אינני יודע מאיפה אתה לוקח את דעותי הפוליטיות. שלי באשר לחילוניות. זו עד כמה שידוע לי חוקית במדינת ישראל. לפחות בינתיים. וחוץ מזה, אם תצפה בעימותים ברשת פוקס תבין לבד על מה אני מדבר.
    ומלבד זאת הודית שהמתקפה נגד המדע מקורה בגורמים דתיים. ומלבד זאת אמינות האתר נובעת מהצמדות למדיניות של סיינס ונייצ’ר. אם יש לך טענות על הטיה – לך אל עורכיהם.

4. חבל שאתה מנסה להוכיח שהמדע הוא עניין פוליטי. אם תפסיק לערבב את דעותיך השמאלניות והחילוניות במדע הטהור זה היה נותן יותר אמינות לאתר.

5. הגרעון בארה”ב הוא בסדר גודל של אלפי מיליארדים של דולרים ולכן כל מפלגה בשלטון הייתה מחפשת היכן היא יכולה לחסוך. פרוייקטים מדעיים עשויים להיות יקרים מאוד ורק טיבעי הדבר (לצערנו) ששם מנסים לחסוך.
    פחות או יותר, זה היה קורה גם אם הדמוקרטים היו בשלטון.
    שנה טובה

6. אבי אין לך מושג קלוש בפוליטיקה האמריקנית, אתה מביך את עצמך.
    זה ששמעת כמה רפובליקנים מדברים נגד האבולוציה (סקופ-יש כאלה גם אצל הדמוקרטים) לא הופך את המפלגה לאנטי מדעית.
    עושה רושם שבאמת שאין לך הבנה בסיסית בנושא ואתה ניזון מכתבות רדודות מצהובונים כמו YNET שנכתבות ע”י עיתונאי סוג ז’ שבעצמם ניזונים מתרגומים של סוכנויות ידיעות שבעצמם הם בעלי אינטרס.

7. מירום, הרפובליקאים מחזיקים את הקונגרס ובלעדיו אין תקציב. הדמוקרטים יכולים למשל להחליט להקים רכבת מהירה בין סן פרנסיסקו ולוס אנג’לס, אבל הרפובליקנים שרואים בכל השקעה הוצאה, לא מאפשרים לתקצב את הפרויקט כדי להמשיך להגיע ממקום למקום במטוסים או מכוניות זוללי דלק, וזו רק דוגמה אחת.

8. מישהו מוכן להסביר מה הקשר של הפסקה הראשונה לשאר הכתבה? הרפובליקנים בכלל לא בשלטון…זו לא החלטה שלהם מן הסתם. ומה תגידו על העובדה שאובמה קיצץ את תקציב נאס”א וביטל את פרויקט ORION?