"הטרמיטים הם מקקים חברתיים"

נושא סיווגם של הטרמיטים נמצא בויכוח מזה עשרות שנים

מדענים בבריטניה מסרו כי הצליחו לחשוף עדויות החזקות ביותר עד כה כי הטרמיטים הם למעשה מקקים. הם מסרו כי המחקר הראה שהטרמיטים לא שייכים לסוג משלהם (Isoptera) אלא יש להתייחס אליהם כחברים במשפחת המקקים.

במחקר בדקו החוקרים רצפי DBA של חמישה גנים של טרמיטים ומצאו כי המינים הקרובים ביותר לטרמיטים הם מקקים אוכלי עץ. הממצאים הופיעו בכתב העת Royal Society's Biology Letters journal. אחד השותפים במחקר, פול אגלטון הסביר מדוע החוקרים הסירו מהטרמיטים את המסכה וחשפו את זהותם האמיתית. "בעבר חשבו שהם לא שייכים לאותו סוג בשל צורתם השונה" אמר. "רק לאחרונה הצלחנו לראות דברים אחרים מאשר מאפייני הגוף – צורה וגודל – ואנו מתחילים להבין כי הם דומים מאוד למקקים."

כל היצורים החיים, ברגע שתוארו מסווגים במערכת הטקסונומית, המציבה את היצור בהירארכיה ייחודית של קטגוריות מממלכה דרך, מערכה, מחלקה, סדרה, סוג ולבסוף מין. ד"ר אגלטון מהמוזיאון להסטוריה של הטבע בלונדון אמר כי מחקר ה-Dna של החרקים מספק מידע מוצק יותר אודות היחסים בין החרקים. הצוות חקר את רצף ה-DNA מ-107 מינים שונים של Dictyopera (טרמיטים, מקקים וגמלי שלמה) במטרה לפתח את ההסטוריה האבולוציונית של היצורים הללו. החוקרים הגיעו למסקנה כי הטרמיטים צריכים להיות מסווגים כמשפחה (Termitidae) בתוך ה-ORDER של המקקים (Blattodea). ד"ר אגלטון לא הופתע מהתוצאות. לדבריו, הויכוח על סיווג הטרמיטים נמשך מאז שנות השלושים (של המאה ה-20). לדבריו, אי ההסכמה החל כאשר חוקרים מצאו כי כמה מהחיידקים החיים בבטנם של טרמיטים ומאפשרים להם לעכל עץ נמצאו גם בקבוצות של מקקים.

ההחלטות השתנו כל הזמן לכאן או לכאן בשל הויכוחים הרבים במשך השנים, הסביר והוסיף כי: "אני סבור כי הצלחנו להפיק את העדויות החזקות ביורת לכך שהטרמיטים הם למעשה מקקים חברתיים".