מ. ויצמן פתרונות לאבחון סרטן ולטיפול בתופעות דלקתיות בביומד – כתבה שניה בסדרה

כתבה שניה בסדרה המפרטת את הפיתוחים שיצאו מהאוניברסיטאות בארץ ויעברו למיסחור, פיתוחים אלה יוצגו בתערוכת ביומד 15-17 ביוני, מלון אינטרוקטיננטל ת”א

ידע, מכון וייצמן למדע

שימוש במנגנון תיקון נזקי די.אנ.אי לאבחון סרטן

צבי ליבנה, מכון ויצמן

אבחון מוקדם של סרטן עשוי להיות גורם קריטי באופן ההתמודדות עם המחלה ובאפשרויות הטיפול בה. הטכנולוגיה שמפתחים פרופ’ צבי ליבנה ודר' תמר פז-אליצור, מציעה אפשרות לגילוי מוקדם של סוגי סרטן שונים בעזרת שיטה חדשה ולא פולשנית המסתמכת על פעילות האנזים OGG1 הקשור למערכת תיקון נזקי הדי-אנ-אי בגוף. החוקרים מצאו שפעילות האנזים נמוכה באופן משמעותי אצל חולים בסרטן ריאה (האחראי ל-30% ממקרי המוות מסרטן) ובסרטן ראש-צואר. פעילות נמוכה במיוחד התגלתה בקבוצת החולים המעשנים שמהווים כ-90% מחולי סרטן ריאות.

הסטטיסטיקה מראה שרק כ- 10% מהמעשנים הכבדים מפתחים סרטן מכיוון שהם מצליחים להתגבר על השפעת החומרים המסרטנים באמצעות מנגנוני הגנה כמו מנגנון תיקון הדי.אנ.אי. לעומת זאת, מיעוט יחסי בעל רגישות גנטית יתרה מצוי בסיכון גבוה מאד ללקות במחלה. בארה”ב המיעוט הזה מונה כ-160,000 חולים חדשים מדי שנה. למעשנים בעלי רמה נמוכה של פעילות האנזים יש הסתברות הגבוהה פי מאה לחלות בסרטן בהשוואה ללא-מעשנים בעלי רמה תקינה של פעילות. לאדם בעל פעילות OGG1 נמוכה יש קושי להתמודד עם נזקי די.אנ.אי המצטברים עם עשן הטבק ולכן עולה מאד הסיכון שלו לחלות בסרטן ריאות. הפסקת העישון אצל אותם אנשים עשויה להפחית את הסיכון שיחלו בסרטן ריאות. נמצא גם שלמעשנים בעלי פעילות נמוכה של OGG1 יש רמת סיכון של פי 70 לחלות בסרטן ראש צוואר בהשוואה ללא מעשנים בעלי רמת פעילות תקינה. שיטה זו עשויה לשמש בסיס לפיתוחה של ערכת בדיקה שתאפשר לאבחן את המעשנים וקבוצות נוספות של אנשים המצויים בקבוצת סיכון גבוהה במיוחד לחלות בסרטן.

מולקולות חדשות לטיפול בתופעות דלקתיות

הטיפול במחלות הקשורות לפעילות אוטו-אימונית בגוף כרוך לרב במתן סטרואידים הגורמים לתופעות לוואי רבות יחד עם פעילותן הפיזיולוגית. פרופ’ מאיר שיניצקי, פרופ’ ירון כהן ורענן מרגלית ממכון וייצמן למדע, זיהו מולקולה שמווסתת את פעילות מערכת החיסון בגוף ע”י עיכוב הפרשת חלבונים שונים שאחראים על שפעול התגובה הדלקתית כגון אינטרפרון גאמא וטי.אנ.אף אלפא. המולקולה הוכחה כיעילה במודל של פסוראזיס בו ניתנה במריחה על פני העור. כמו כן היא הראתה תוצאות חיוביות במתן דרך הפה למספר מודלים דלקתיים בעכברים מבלי שנצפו תופעות הלוואי שאופייניות למתן סטרואידים.

הטכנולוגיה מוגנת בבקשת פטנט וזמינה לקבלת רישיון.

שיטה לזיהוי חלבוני מטרה לטיפול בסרטן

יותר ויותר רווחת היום ההכרה שטיפול יעיל בסרטן כרוך בהתאמה אישית של קוקטייל תרופות המבוססת על הצרכים של כל חולה בנפרד. פרופ’ אורי אלון פיתח שיטה המאפשרת בדיקת יעילות של תרופות שונות ושל השילובים ביניהן תוך זיהוי החלבונים המאפשרים לתאי סרטן בודדים לא להגיב לתרופות. הטכנולוגיה מורכבת מספריה בת יותר מאלף תאים שאצל כל אחד מהם גן אחר מכיל סמן פלורסנטי זוהר. כאשר הגן מתורגם לחלבון הוא הופך לזוהר ומאפשר לעקוב אחר התנהגות החלבון בתנאים שונים ובתגובה לתרופות שונות בעזרת מיקרוסקופ פלורסנטי. בשיטה זו ניתן לעקוב אחר תאים בודדים ולזהות את אותם תאים שמגיבים באופן חריג לחשיפה לתרופה לסרטן. מעקב אחר התנהגות החלבונים בתאים מאפשר לזהות את אלה שאחראים למנגנון המציל את התא מתגובה לתרופה בהשוואה לתאים שכן מגיבים אליה. מתן תרופה נוספת שפוגעת באותם חלבונים יכולה להעלות את יעילות הטיפול כפי שהודגם בתאי סרטן ריאה במעבדה של פרופ’ אורי אלון. המעקב אחר ההתנהגות ספריית החלבונים המסומנים לאורך זמן הבדיקה בכל תא בנפרד מתבצעת באופן אוטומטי ע”י מערכת רובוטית כשהמידע הרב שנאסף ממנה מעובד ע”י תוכנה אוטומטית של עיבוד תמונה המזהה את התאים השורדים.

טכנולוגיה זו מוגנת בבקשת פטנט וזמינה לקבלת רישיון.