טי.רקס היה יכול לתקל את דייויד בקהאם

מומחים טענו עד כה כי הטי-רקס, שגובהו היה כחמישה מטרים וחצי היה מגושם ומשמעות הדבר שהוא נע כמו מטאטא רחובות איטי ואכל נבלות, אך חישובים חדשים שנעשו באמצעות מחשבי על הראו כי הטי.רקס יכול היה לרוץ במהירות של כ-29 קמ”ש, רק מעט יותר מהכדורגלן המהיר ביותר

הדמיית תחרות ריצה בין דינוזאורים, עופות ובני אדם. איור – החוקרים

תחרות ריצה בין בני אדם לדינוזאורים

הטירנוזאורוס רקס יכול היה לעבור בתחרות ריצה את דייויד בקהאם. כך עולה ממחקר שפורסם ביום רביעי בידי האקדמיה המלכותית למדעים בבריטניה. המדענים ביצעו סימולציה של מבנה השלד של ששה סוגי דינוזאורים, בני אדם וכמה עופות גדולים – כולם הולכים על שתיים, וכן העריכו את מבנה השרירים של היצורים שנכחדו כדי להעריך כיצד רצו ומה היתה מהירותם המרבית.
מומחים טענו עד כה כי הטי-רקס, שגובהו היה כחמישה מטרים וחצי היה מגושם ומשמעות הדבר שהוא נע כמו מטאטא רחובות איטי ואכל נבלות, אך חישובים חדשים שנעשו באמצעות מחשבי על הראו כי הטי.רקס יכול היה לרוץ במהירות של כ-29 קמ”ש.

המדענים מאוניברסיטת מנצ'סטר חישבו את מהירות הריצה של חמישה מיני דינוזאורים אוכלי בשר שנעו מקומפוסגמאתוס שמשקלו היה 3 ק”ג ועד לטי.רקס ששקל 6.5 טונות. הקבוצה המהירה ביותר היו כמובן ה קומפוסגמאתוסים – שיכלו להגיע למהירות של 64 קמ”ש – 8 קמ”ש יותר מאשר המהירות המשוערכת של היצור המהיר ביותר הנע על שתי רגליים – היען.

ה- Velociraptor, רוצח במשקל 14 ק”ג שכיכב בסרטי “פארק היורה” יכול היה לרוץ במהירות של 38 קמ”ש, מעריכים החוקרים.
“במחקר הזנו נתונים אודות מבנה השלד והשרירים של הדינוזאורים ישירות למחשב העל כך שהוא יכול היה להעריך כיצד יכל בעל החיים לנוע.” אומר ביל סלרס, מוכה לביומכאניקה שהיה אחד מעורכי המחקר.
למעשה הדבר היחיד שהחוקרים נאלצו לנחש היה חוזק וצפיפות שרירי הדינוזאורים משום שהשרירים אינם מתאבנים ולפיכך נאלצו החוקרים להשלים את החסר מבעלי חיים החיים היום. “הזנו את הנתונים האנטומיים למודל והמחשב עצמו בחר את הדרך הטובה ביותר להפעיל את השרירים במודל כדי להביא למקסימום את מהירות הריצה של בעל החיים.” אומר סלרס.

“חישובים קודמים הסתמכו על נתונים מיצורים חיים הנעים על שתי רגליים כדי להעריך כמה מהר יכלו הדינוזאורים לרוץ” אמר. “חישובים אלה יכולים לחזות במדויק את המהירות שתגיעה אליה תרנגולת השוקלת ששה טונות, אך הדינוזאור לא היה בנוי כמו תרנגולת ולא רץ כמוה.

למחשב נדרש כשבוע כדי ללמוד את הביומכאניקה של כל בעל חיים, החל מהצעד המגושם הראשון ועד לפיתוח מהירות הריצה המקסמלית בתנוחת ההליכה האופטימלית, אומר סלרס, שהוביל את הצוות ביחד עם הפלאונטולוג פיל מאנינג.
המחשב חזה במדויק כי אדם בעל מבנה עצמות ושרירים של אטלת מקצועי יוכל להגיע למהירות של 28.5 קמ”ש, רק 0.3 קמ”ש פחות מטי.רקס שמהירותו המקסימלית לפי החישוב 28.8 קמ”ש. כדי לנסות עוד יותר את המתודולוגיה, חישב המחשב גם את מהירותו של עוף האמו הדרום אמריקני שמשקלו 30 ק”ג ושל יען שמשקלה 65 ק”ג – המגיעים למהירויות של 48 ו-56 קמ”ש בהתאמה.
דינוזאורים נוספים שמהירותם חושבה כוללים דיפוזאורוס שמקשלו 430 ק”ג שיכול להגיע למהירות 33.5 קמ”ש ואלוזאורוס שמשקלו 1.5 טונות ושמהירותו הגיעה ל-38 קמ”ש.

בעתיד מבקשים ד”ר סלרס ואנשי צוותו לייצר סימולציה תלת ממדית של דינוזאורים שתאפשר להם לחקור את כל טווח התנועות שהזוחלים היו מסוגלים לבצע. “בשלב זה המחשבים אינם גדולים מספיק לכל הנתונים שאנו רוצים להכניס למודל ולכל הדרישות שלנו מהמודל. לוקח זמן רב כדי ללמד את החיה המסומלצת ללכת. השלב הבא הוא להתקדם לתלת ממד. הם עובדים כעת עם אנימטורים על מודל של דינוזאור מכיוון שהוא משתמש במודל השלד-שרירים כנקודת התחלה, כל דבר שנצליח לעשות עם בעל החיים, אלו דברים שהם עשו במציאות.”

להודעה לעיתונות של אוניברסיטת מנצ'סטר