חקר השמש באמצעות ציווליזציות עתיקות

מה לסטונהדג', הפירמידות של המאיה וחללית שנמצאץ במרחק של מיליון וחצי קילומטרים מאיתנו? כולם קשורים לצורך האנושי לחקור ולהבין את השמש, הירח, כוכבי הלכת והכוכבים

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/.html

סרט עדכני שצולם בידי החללית SOHO ((Solar and Heliospheric Observatory המשותפת לנאס”א ולסוכנות החלל האירופית. לחצו כאן כדי להגיע לסרטון

יום השמש, החל ב-20 במארס התמקד הפעם בנושא: “ציווליזציות קדומות: ידע נצחי”. הפעם חל בתאריך זה גם יום השוויון האביבי, שבו הלילה והיום שווים באורכם. נאס”א והאקספלורטוריום בסאן פרנסיסקו מתמקדים בעמים עתיקים ובקסם שהיה להם עם השמש, ששיחקה תפקיד מרכזי במרבית הדתות של ילידי אמריקה, הן בפרקטיקה הדתית והן באירועים חברתיים.
נאס”א ממשיכה לחקור את השמש היום באמצעות תצפיות מהקרקע ומהחלל וגם היא מחפשת להבין את הכוכב הקרוב ביותר אלינו ובעל ההשפעה הרבה ביותר על חיינו. השמש משחקת תפקיד מרכזי לא רק בפולחן הדתית של עמים נכחדים אל אגם באמנות, בתרבות ועוד.

למטה משמאל: תמונה מרהיבה זו של שקיעה צולמה במהלך מפנה הקיץ בהובנוויפ. אתר ההנצחה הלאומי הובנוויפ (Hovenweep) הגן על חמישה כפרים פרה הסטוריים מהתקופה הפואבלואנית המפוזרים במרחק של 30 קילומטרים מהמבנה בפסגות וקניוני מסה בגבול יוטה קולורדו. “חדר השנש” הוא חדר מלבני ליד החלק הדרומי של המגדל והוא עשוי היה לשמש את ימי השוויון ואת מפני החורף והקיץ. קרני האור הזורחים דרך האשנבים מאירים קווים על פתחי החדר.
לדוגמה, בני המאיה בנו את הפירמדיה בקולקולקאן באל קאסטילו, מקסיקו, בין השנים 1000 ל-1200 לספירה כשתנועת השמש היתה בתודעתם. הפירמידה בעלת הבסיס המרובע שגובהה כ-25 מטרים בצ'יצ'ן איטזה, היא יחיודית בין כל הפירמידות הידועות בעולם בשל התפקיד המרכזי שלה בתצוגה דרמטית של אור וצל במהלך ימי השוויון של האביב והסתיו. הצירים מהפינות הצפון מערבית והצפון מזרחית מכוובנים לעבר נקודת הזריחה של השמש במפנה הקיץ ונקודת השקיעה שלה במפנה החורף. קוגלאקאן הוא השם המאיני לאל הנחש בעל הנוצות (הידוע גם בשם קואצלקאטל לאצטקים).
למעלה משמאל: כרזת האירוע תרבות עתיקה – ידע נצחי.

בקניון קאצ'ו בפארק התרבות ההסטורית של הקאצ'ו בניו מקסיקו מעידים כמה מבנים כי בני התרבות העתיקה הבינו את תנועות השמש. פינות החלונות המיוחדים של פואבלו בוניטו הובילו את אור השמש דרך החרכים אך רק בזמנים שלקראת מפני החורף והקיץ. בקאזה רינוקנדה, חלון בקיר הדרומי, התאפשרה כניסת קרני האור לגומחה על הקיר האחרורי בעת מפנה הקיץ. פרויקט פאחאדה בוטה (Fajada Bute) – יש פגיון שמש במהלך ימי השוויון והמפנה. שבב אור אחד או לעיתים שניים, יוצרים מסגרת לציור סלע ספירלי.
ובקצה האחר של העולם, אצל המצרים העתיקים, אל השמש רע היה המלך שאליו עבדו הכי הרבה מכל האלים ומכל אבות הבריאה. הוא פיקד על מרכבה שדהרה לרוחב השמים במהלך היום. מקדש קארמק המרהיב חגג עם רע באמצעות עמודי ענק, שתוכננו בהרמוניה עם השמש והכוכבים במשך תקופה של כאלפיים שנה.
יתכן שלעולם לא נדע לבטח למה שימשו בדיוק אותם מבנים שקיבלו השראתם מהשמש. פרטים רבים שנויים במחלוקת אודות תכולתם המדויקת והמטרה המדויקת של יוצריהם. ואולם אנחנו יכולים לפחות להעריץ את יוצריהם למה שחייבת היתה להיות הבנה מתוחכמת של תנועת השמש. אנחנו גם יכולים להעריץ אותם על חוכמתם ביישום הידע כדי להגדיל את השרידות של המבנים הללו בסביבה לא סלחנית במיוחד.
מטרת יום השמש היא לספק לאנשים הבנה על השמש ככוכב מגנטי המשפיע על כדור הארץ ושאר כוכבי הלכת, ושבני האדם מכל התרבויות ומכל הזמנים השתמשו וישתמשו בטכנולוגיה כדי להבין את השמש ואת היקום שמעבר לה.

שקיעה ביום המפנה של הקיץ (2004) ב-Hovenweep National Monument (HNM).