מדענים מדווחים על הצלחה בשיקום פגיעה קשה בעמוד השדרה

טיפול ניסיוני החזיר למשותק תחושה חלקית ברגליו

דארק פידיקה מבולגריה, שהיה משותק מהחזה ומטה קיבל בחזרה את התחושה ברגליו בזכות טיפול חדשני בו הוזרקו תאים שהוצאו מהמוח דרך אפו לאיזור הפגוע. צילום יח"צ - התוכנית פנורמה של ה-BBC
דארק פידיקה מבולגריה, שהיה משותק מהחזה ומטה קיבל בחזרה את התחושה ברגליו בזכות טיפול חדשני בו הוזרקו תאים שהוצאו מהמוח דרך אפו לאיזור הפגוע. צילום יח”צ – התוכנית פנורמה של ה-BBC

מדענים מבריטניה ומפולין מדווחים על הצלחה בטיפול נסיוני בשיקום פגיעה קשה בעמוד השדרה. דארק פידיקה מבולגריה, נותר משותק מהחזה ומטה לאחר שנדקר בסכין בגבו לפני ארבע שנים.

בטיפול ייחודי בבית חולים בורוצלאב, נלקחו תאי עצב מבלוטות הריח באפו, גודלו בתרבית ואז הושתלו בחוט השדרה שלו. לדברי החוקרים, התאים האלה מאפשרים גידול מחדש של סיבי עצבים שנקרעו, ובזכות הטיפול חזרה חלקית התחושה ברגליו של פידיקה, והוא מסוגל כעת ללכת, בעזרת תמיכה. פרטי הטיפול מתפרסמים בכתב העת סל טרנספליישן (Cell Transplation), והחוקרים אומרים שכעת בכוונתם לשות ניסויים קליניים בשיטה החדשה על עוד עשרה נפגעי עמוד שדרה.

ד”ר פאבל טבקוב, נוירולוג-מנתח באוניברסיטת וורצלב ועוזרו של המנתח הראשי, פרופ’ ג’פרי רייסמן, יו”ר המעבדה להתחדשות עצבית במכון לנוירולוגיה ביוניברסיטי קולג’ בלונדון ולדבריו, השתלת תאים מאפו של פידיקה לעמוד השדרה הפגוע שלו הוא חלק מטיפול חלוצי.

“כאשר התחושה החלה לחזור, ההרגשה היא שמתחילים לחזור שוב לחיים, כאילו נולדתי מחדש” אמר פידיקה לתוכנית הטלוויזיה פנורמה של ה-BBC.

פרופ’ רייסמן אמר באותה תוכנית: ” מה שעשינו היה ליסד עקרון חדש, לפיו סיבי העצבים יכולים לגדול מחדש ולשקם תפקודים, בהינתן להם הגשר הנכון. עבורי, הדבר מרשים יותר מאשר שאדם הולך על הירח. אני מאמין שיגיע הרגע שבו ניתן יהיה להפוך פגיעות עצביות ושיתוק”