זו מתוכננת להיות משימה לחילוץ אנשי הצוות של אטלנטיס במקרה שזו תיפגע משברים מעופפים בין אם בשיגור ובין אם במהלך המשימה
שתי מעבורות חלל נמצאות כעת בו זמנית על כני שיגור במרכז החל קנדי. אטלנטיס נמצאת על כן השיגור 39A למשימה שממתינה זמן רב לשידרוג טלסקופ החלל האבל, המתוכננת לשיגור ב-12 שנה ובכן השיגור השני, 39B ניצבת אנדוור שהגיעה לשם באמצע אפריל, למשימה STS-400 LON – כאשר ראשי התיבות Lon משמעותן Launch On Need – שיגור לפי הצוך, משימה שאף אחד לא מקווה שתתבצע.
זו מתוכננת להיות משימה לחילוץ אנשי הצוות של אטלנטיס במקרה שזו תיפגע משברים מעופפים בין אם בשיגור ובין אם במהלך המשימה. אם STS-400 תידרש להמריא בדקנו עבורכם מה אמור להיות לוח הזמנים שלה.
אם יהיה מדובר במצב שבו אטלנטיס ואנשי צוותה אינם נמצאים בסכנה מיידי, אך לדוגמה, מערכת הגנת החום של אטלנטיס (אריחי החום) נפגעו משברים מקצף הבידוד של מכל הדלק החיצוני כמו במקרה של קולומביה, או שברי חלל במסלול שאינם מסכנים את המעבורת כל עוד היא נמצאת בחלל אך עלולים לסכן את תהליך הנחיתה, אנדוור תוכל להיות משוגרת בזמן ובזווית הנטיה המתאימים כדי להפגש עם אטלנטיס. טיסת החילוץ תימשך שמונה ימים ותתבצע כדלהלן:
ברגע שהאנדוור וארבעה אנשי צוותה יגיעו למסלול, יחלו ההכנות למפגש בין שתי החלליות. שלא כמו בכל הטיסות לאחר החזרה לחלל בעקבות אסון קולובמיה, אנשי הצוות לא יבצעו את בדיקת מערכת הגנת החום ביום השני אלא ידחו זאת לאחר הצלת חברי הצוות של משימה STS-125.
אנדוור תיפגש עם אטלטניס ביום שלאחר השיגור ממרכז החלל קנדי. שתי החלליות תקרבנה את סיפוני המטען שלהן זה לזה בזוית של 90 מעלות, ובמרחק של כ-15 מטרים זו מזו. הזרועה הרובוטית של אנדוור תגרור את מערכת ההארכה של הזרוע הרובוטית של אטלנטיס. לאחר שאנדוור תגרור בהצלחה את אטלנטיס היא תיקח פיקוד על המערך המשולב של שתי החלליות.
לאחר מכן, יגיע החלק המעניין והמסוכן – הליכת חלל מאנדוור תתבצע ביום השלישי לטיסה כדי לחבר את ה-TEHTER בין שתי המעבורות. ביום הרביעי, יתבצעו שתי הליכות חלל במטרה להעביר את החברים מאטלנטיס.
לאחר שאנשי הצוות יועלו בבטחה על המעבורת, יתמרנו אנשי הצוות של אנדוור את שתי החלליות להפרדה נכונה שתתבצע באור יום כך שאנשי הצוות יוכלו להשגיח במקרה של בעיות כלשהן.
אטלנטיס תשוחרר לפיקוד מהקרקע כדי לבצע כניסה לאטמוספירה וכן תמרוני נחיתה וקרוב לודאי שתרוסק באופן מבוקר באוקיאנוס השקט.
ביום החמישי לטיסה יבצעו אנשי שני הצוותים סריקה של אנדוור לאיתור נזקים, ואם הכל יילך כשורה, הם ינחתו ביום השמיני למבצע.
האסטרונאוט ג'ון גרוספלד, אחד מארבעת הולכי החלל שיטוסו באטלנטיס אומר כי שמירה על תפקודו התקין של טלסקופ החלל האבל שווה את הסיכון.
“כאשר אתה חושב על הסיכון, הכל יחסי כמובן לתועלת ואני חושב שבתמונה הגדולה, האבל הוא משהו שאני חש ששווה לסכן בשבילו את חיי משום שזה משהו גדול מכולנו” אמר גרונספלד. “מדובר במדע, השראה ותגליות. מדובר בילדים שיביטו על התמונות שהאבל שיגר ויחלמו.”
6 תגובות
אני רק רוצה לומר (ליכתוב) שזה אחלה אתר ואני מיתעדכן בו לפחות פעם ביום.
טוב שיש אתר כזה על עידכוני המדע בארץ ובעולם.
אורן:
צדקת.
זו אינה תגובה שלי.
מן הסתם – זו גם לא תגובה של נקודה כי הוא לא נוהג להתחזות.
זה בסך הכל עוד מתחזה שאני מקווה שייחסם.
לא יודע, חיפשתי חומרים נוספים ולא מצאתי כרגע.
שאלה לאבי-
המשימה שמתוארת בכתבה היא מיועדת למקרה ש-"אם יהיה מדובר במצב שבו אטלנטיס ואנשי צוותה אינם נמצאים בסכנה מיידי, אך לדוגמה, מערכת הגנת החום של אטלנטיס (אריחי החום) נפגעו משברים מקצף הבידוד של מכל הדלק החיצוני כמו במקרה של קולומביה".
שאלתי היא מה תהיה המשימה במידה וחברי האטלנטיס ישהו בבעייה רצינית דחופה-כדוגמת דליפת חמצן?
מיכאל, זה אתה? נשמע כמו הערה צינית שמתאימה יותר ל"נקודה" 🙂
מוכן להתחלף איתו בסיכון.
אני מומחה בהליכת חלל.