הבטחת אובמה להסיר את המגבלות על מימון תאי גזע? נא להמתין

למרות שהיה מי שסבר שנושא תאי הגזע העובריים יעמוד במקום חשוב בסדר יומו של אובמה, האתיקה של עובדי הממשל חשובה יותר ותאי הגזע ממשיכים לחכות

תאי גזע. צילום: המעבדה לתאי הגזע באוניברסיטת קליפורניה בריברסייד

ביום שלישי עזב ג'ורג' בוש את הבית הלבן וכהונתו פגעה, ומיד הפך אתר הבית הלבן לאתרו הרשמי של ברק אובמה. מיד לאחר כניסתו, שורה ארוכה של צווים שנחתמו על ידי אובמה הוסרו מהאתר. בינתיים נכון לשעת כתיבת ידיעה זו, יום חמישי בערב שעון ישראל, הועלו לאתר שני צווים – האחד הקובע כיצד לטפל ברשומות הממשלתיות והשני עוסק באתיקה של עובדי הממשל.

טרם נחתם הצו הצפוי המתיר מימון פדראלי למחקר בתאי הגזע. כמה מההגבלות על שימוש בתאי גזע הוסברו על ידי בוש במניעים מדעיים ואתיים. ואולם ישנו קונצנזוס מדעי ופוליטי הקורא לאפשר לחוקרים להשתמש בתאי גזע פלוריפוטנט, המופרדים מהעוברים האנושיים בגיל של מספר ימים, ובקווים נוספים של תאים שהתגלו מאז חתם בוש על הצו.

תאי הגזע מהווים מטרה לחיפוש אחר טיפולים חדשים למחלות מתישות וכדי שהמחקר יהיה יעיל הוא זקוק לתמיכה פדראלית.

אובמה אמר במהלך מסע הבחירות כי הוא מעדיף הרחבת המימון הציבורי למחקר הכולל שימוש בתאי גזע עובריים שנוצרו במהלך טיפולי הפריה, אך כל השאר ייאסר מסיבות מעשיות ומוסריות.

העיתון דנבר צ'אנל מוסר כי מדענים בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת קולורדו מדמיינים את האפשרויות. “אני סבור כמדען שהתקופה המרגשת ביותר במדע שאני ראיתי בכל הקריירה שלי” אמר ד”ר דניס רופ, מתוכנית תאי הגזע העובריים. התרגשותו של ד”ר רופ קשורה לעדות ההולכת וגוברת כי אובמה יבטל את הצווים של הנשיא הקודם ג'ורג' בוש שאסרו על שימוש במימון פדראלי למחקר בתאי גזע עובריים. לדבריו, מי שייהנה בעיקר מהימון הזה יהיו חולי הסרטן.

במעבדה של רופ גילו כי הסרטן עצמו מתוחזק בידי אוכלוסית תאי גזע, והם עובדים כעת על דרכים לחסל את תאי הגזע הסרטניים בלי לפגוע בתאי הגזע הנורמליים.

מה חשבו שני המועמדים לבחירות במהלך מסע הבחירות שלהם על תאי הגזע
(מתוך פרויקט מיוחד של אתר הידען)

1. זה כבר לא משנה – כי הפקה של תאי גזע כבר לא מותנת בהוצאת התאים מעוברים, ניתן להוציא את התאים מעור אדם בכל גיל ומכל אדם ספציפית למטרה המבוקשת.

2. ידיעה מעניינת בפני עצמה, לא קשורה כמובן לעניין המימון כי מדובר בחברה פרטית ולא באוניברסיטה. מימון פרטי לא נאסר גם קודם, אם כי היה מאוד קשה להשיג שורות תאי גזע למחקר כזה בארה"ב.

3. כהונתו אכן פגעה, וטוב שפגה.
    ובכל מקרה אני לא חושב שיש בכלל הבדלים בין המפלגות הפוליטיות. הכל מסכה.