סופרנובה המשמשת לכיול המרחקים ביקום התגלתה ב-M100

מסייה 100 היא אחת הגלקסיות הספירליות המעוצבות ביותר המציגה מבנה מורכב, עם גלעין בהיר ושני זרועות מרשימות. כעת קל גם למדוד את המרחק המדויק אליה

יתכן שמדובר בגלקסיה דומה מאוד לשביל החלב. מסייה 100 היא אחת הגלקסיות הספירליות המעוצבות ביותר המציגה מבנה מורכב, עם גלעין בהיר ושני זרועות מרשימות, וחושפת מספר רב של כוכבים צעירים ומאסיביים כמו גם לולאות חמות (איזורי HII). שתי זרועות קטנות יותר מתחילות מהחלק הפנימי ונמתחות לעבר הזרועות הסליליות הגדולות.

הגלקסיה, הנמצאת במרחק 60 שנות אור מאיתנו גדולה מעט משביל החלב, קוטרה כ-120 אלף שנות אור. הגלקסיה היתה המטרה של מכשירי המדידה המולטי ספקטרליים של הטלסקופ הגדול מאוד (VLT), בעסקבות דרישתם של האסטרונומים דיטריך באד ופרדיננדו פטאט, שביחד עם עמיתיהם ליפאן וואנג .(מברקלי) וקרייג ווילר (אוניברסיטת טקסס) צפו בטלסקופ וגילו בו סופרנובה טריה, SN 2006X.

SN 2006X התגלתה בתחילת פברואר בידי האסטרונום החובב היפני שוג’י סוזוקי והאסטרונום האיטלקי מרקו מיגליארדי. הוא נתגלה ב-4 בפברואר כסופרנובה ה-24 השנה. עוצמתה 17, ומשמעות הדבר היא כי היא חיוורת פי אלף מהגלקסיה עצמה. עד מהרה הסתבר כי זו דוגמה נוןספת לסופרנובת מסוג LA שנצפות לפני שהן מגיעות לשיא בהירותן. ואכן הסופרנובה המשיכה להתבהר פי 25 במשך כשבועיים.
מכיוון שהסופרנובה SN 2006X היתה כה בהירה ומכיוון שהיא ממוקמת בתוך גלקסית M100 הנחקרת ביותר, לא היה ספק שניתן יהיה ללמוד הרבה על הגלקסיה אם יאספו נתונים נוספים על הסופרנובה ואולי אף על המערכת שהתפוצצה ובפרט, להוסיף נצתונים על הסוג המיוחד הזה של סופרנובות. הדבר חשוב במיוחד מכיוון שעצמים אלה משמשים למדידת התפשטות היקום מכיוון שכולן מאירות באופן זהה, וכך ניתן להשתמש בהם כדי למדוד במדויק את המרחקים ביקום.
זו אינה הסופרנובה הראשונה שהתגלתה ב-M100. למעשה, זו אחת הגלקסיות הפוריות ביותר בכל הנוגע לסופרנובות. מאז שנת 1900 התגלו ארבע סופרנובות אחרות: SN 1901B, SN 1914A, SN 1959E ו- SN 1979C. התצפיות האחרונות שבוצעו באמצעות מצפה החלל קומפטון של סוכנות החל האירופית הראו במפתיע כי SN 1979 C עדיין בהירה בתחום קרני ה-X כפי שהיתה לפני 25 שנים. ואולם באור הנראה SN 1979C דעכה הסופרנובה הזו בפקטור של 250. SN 1979C שייכת לסוג 2 של הסופרנובות והיא נובעת מהתפוצצות כוכב שהיה כבד פי 18 מהשמש.

לידיעה באתר המצפה האירופי הדרומי