חיידקים המפרקים ממסים מסוכנים

חוקרים מאחת המעבדות הלאומיות של משרד האנרגיה בארה”ב (SRNL) ומאוניברסיטת קלמזון (Clemson) פיתחו אוסף של חיידקים בעלי “תיאבון” לחומרים מזהמים המכילים כלור

עובד המעבדה הלאומית בנהר הסוואנה בודק את פעילות החיידקים מאכלי הכלור

חוקרים ממשרד האנרגיה בארה”ב הצליחו לנקות מי-תהום המזוהמים כימית באמצעות חיידקים טבעיים.

חלק מאזור גיאוגרפי מסוים בארה”ב זוהם בתרכובות אורגניות נדיפות המכילות כלור, תרכובות הדומות לאלו הקיימות בנוזלים לניקוי יבש. חוקרים מאחת המעבדות הלאומיות של משרד האנרגיה בארה”ב (SRNL) ומאוניברסיטת קלמזון (Clemson) פיתחו אוסף של חיידקים בעלי “תיאבון” לחומרים מהסוג הזה.

“אם חיידקים אלו באמת יהיו יעילים כפי שאנו צופים עבור ניקוי של זיהומים כימיים המצויים במי-תהום, הרי ששיטה זו תהיה הרבה יותר זולה מאשר דרכים אחרות של ניקוי, כגון שיטות של “שאיבה וטיפול” או חימום הקרקע,” מציין Mark Amidon, מנהל המיזם.

תערובת החיידקים נמצאה באופן טבעי באותו האזור הנבדק, שם הם ניזונו מאותו סוג של כימיקל שחלחל למי-התהום דרך נחלים שבסביבה. המדענים בחנו ואפיינו את תערובת החיידקים ונתנו לה את השם MicroCED (“microbiological-based chlorinated ethene destruction”). כאשר מזריקים אותה מתחת לפני-הקרקע היא ממירה באופן מלא ממסים מסוכנים מסוג אתילנים מוכלרים לתוצרים בטיחותיים ובלתי-רעילים.

מסבירים החוקרים: “בקיץ האחרון החדרנו יותר מעשרים אלף ליטרים של שמן סויה, חומרים לטיפול כימי ויותר מארבע מאות אלפי ליטרים של מים על-מנת לקבל רמות חמצן מומס ואת מידת החומציות המתאימות,” מסביר החוקר הראשי. “ברגע שהשגנו את התנאים המתאימים, התחלנו להזריק את מלאי החיידקים שגידלנו בתרביות. בניסוי ראשוני היינו צריכים כשמונים ליטרים של חיידקים בכדי להתחיל את הניקוי. בסיום ההדגמה, גילינו כי ניתן להזריק לאתר כששת אלפי ליטרים של חיידקים.

החוקרים מעריכים כי רק כעבור שנה שלמה תופענה ההשפעות הרצויות. אזור הניסוי הינו בגודל של 40-30 מ”ר ומצוי כ- 35 מטרים מתחת לפני הקרקע, והוא אמור לשמש על-מנת לקבוע אם גישה זו תוכל להיות מיושמת עבור ניקוי האזור בקנה-מידה מלא.

המעבדה האמורה בוחנת שיטות של טיפול ביולוגי בזיהומים באמצעות ניצול מיקרואורגניזמים קיימים מזה שנים רבות. ההבדל במחקר הנוכחי טמון בגידול ובהחדרה לקרקע של תערובת חיידקים מוגדרת על-מנת לנטרל ממסים מוכלרים.