סיקור מקיף

הספיריט עומד לצאת (באיחור) למסע בן עשרות מטרים

היעד – מכתש המרוחק 170 מטרים ממקומו הנוכחי של הרכב * צפויה נסיעה ארוכה לספיריט אומרת מנהלת המשימה

חמישה שבועות לאחר הנחיתה על מאדים, הספיריט עומד להניע את גלגליו על האדמה הסלעית של כוכב הלכת האדום במסע נדודים שיכול לארוך חודש ואשר בו יכסה הרובוט עשרות או אף מאות מטרים/

המדענים מתכננים להתחיל להסיע את ספיריט החל מהיום לאחר שסיים את ניתוח הסלע הוולקטני, וכן חפירה לתוך גוש בזלת.

מהנדסי נאס”א הצליחו לתקן את הספיריט לאחר שסבל מתקלות מחשב שגרמו להשבתתו למשך שבועים, תקלות שהפריעו לו במשימתו לחפש עדויות לכך שמאדים היה פעם ידידותי לחיים. תאומו, הרכב אופורטיוניטי נחת בינתיים בצדו השני של קו המשווה המאדימהי.

“אני סבור שניתן לומר בוודאות כי החולה שלנו הבריא”, אמרה מנהלת משימת ספיריט ג'ניפר טרוספר במסיבת עיתונאים ביוםשישי ב-JPL. המהנדסים מחקו קבצים מזכרון הפלאש של ספיריט ואז פירמטו את הזכרון הזה מחדש ובכך סיימו שבועיים וחצי של מצב משבר, תקופה מורטת עצבים לדבריה של טרוספר. ואולם בסופו של דבר, הרכב עשה מה שביקשו ממנו והוא מבצע כעת את תפקידו באופן מלא”, אמרה.

נאס”א הדגימה את יכולתו של ספיריט ליצור תקשורת דו כיוונית עם כדור הארץ תוך שימוש במארס אקספרס האירופית כתחנת ממסר. ספיריט ואופורטיוניטי יכולים גם לתקשר עם כדור הארץ דרך החלליות מארס אודיסי 2001 ומארס גלובל סרווייר המקיפות את מאדים, כמו גם ישירות לכדור הארץ.

בינתיים נסע גם אופורטיוניטי לטיול קצר לסלע שעניין את המדענים והם מבקשים לבחון אותו לפרטיו, אמר מנהל המשימה מאט וולאס. המהנדסים עובדים כעת לפצות על החלקת הגלגלים באדמה היבשה של מאדים.

נאס”א מבקשת שאופורטיוניטי יחקור את האדמה המרובדת באיזור אליו צפה האופוטריוינטי קודם לכן. המדענים מאמינים כי השכבות עשויות היו להיווצר בריבוד בידי מים. אם אכן הדבר כך, זה סוג של מידע גיאולוגי שלשמו נשלחו שני הרכבים.

אופורטיוניטי יבלה שבועות אחדים במכתש שקוטרו כ-24 מטרים שבו נחת חלק מהאדמה נראית עשירה בהמאטיט, מינרל עשיר בברזל הנוצר בדרך כלל בנוכחות מים זוכמים.

ספיריט, לעומתו, יסייר אפילו רחוק יותר – לעבר מכתש הנמצא במרחק כ-170 מטרים ממקומו הנוכחי של הרכב כדי למצוא עדויות דומות לנוכחות מים. המסע עשוי להימשך חודש. “הולכת להיות משימת נהיגה ארוכה לספיריט”. אמרה טרוספר.

ובתוך כך נמסר כי רכב החלל “ספיריט” קדח בסוף השבוע לראשונה חור קטן בסלע על אדמת המאדים. נראה כי הסלע עשוי מבזלת, כלומר אבן וולקנית. “עשינו כאן היסטוריה, עשינו את החור המתוכנן הראשון על המאדים”, אמר סטפן גורבן, אחד המדענים המפקחים על עבודת הספיריט.

כלי הקידוח עשה חור בעומק של 2.7 מילימטר בתוך הסלע. החור העגול שרוחבו 45 מילימטר, נותן למדענים אפשרות ללמוד מעט על העבר הגיאולוגי של המאדים. “הסלע הערים קשיים, נאלצנו לעבוד במשך שלוש שעות כדי לקדוח כל כך עמוק”, אמר גורבן.
פרסומתהספיריט נמצא במאדים לפחות חודש כחלק ממשימה שהיקף עלותה עומד על 280 מיליון דולר, וכוללת גם את הרכב התאום “אופרטיוניטי”, החוקר חלק אחר של הכוכב. מצלמות אופרטוניטי צילמו תמונות של שכבות סלעים שיכלו להיווצר במים. הציוד שעל הרכב עתיד לחשוף עוד מידע על מקור שכבות הסלע, ואם מים – הדרישה הבסיסית לחיים – היו אי פעם על הכוכב.

הספיריט, שהיה משותק יותר משבועיים בעקבות בעיות במחשב, ביצע את הקידוח בסלע בעודו עומד במקום. המדענים מקווים כי הוא יוכל להתחיל לנוע ולחקור את פני הכוכב בימים הקרובים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.