רכב המאדים ספיריט גילה עדויות להתפרצות וולקנית עתיקה במאדים

המדענים חושדים כי הפיצוץ שיצר את סלע השכבות הום פלייט עשוי היה להגרם באינטראקציה של לבה בזלתית ומים

רכב החלל האמריקני ספיריט, המשוטט במאדים, גילה עדויות להתפרצות געשית עתיקה בהום פלייט (“Home Plate”), רמה המורכבת מסלע שכבות בגובה של כ-2 מטרים בתוף “האגן הפנימי” של גבעות קולומביה, באיזור הנחיתה של הרכב הרובוטי במכתש גוסב. מדובר בשרידים הראשונים של התפרצות געשית שזוהתה בסבירות גבוהה שהתגלו עד כה על ידי ספירט או על ידי תאומו – אופורטיוניטי.

“מדובר בעדויות חזקות לכך שהשכבות הללו נוצרו כתוצאה מהתפרצות געשית” אומר סטיב סקוירס מאוניברסיטת קורנל, החוקר הראשי של המכשירים המדעיים בשני הרכבים הרובוטיים במאדים הממצאים אודות התגלית פורסמו במאמר בגליון 4 במאי בכתב העת סיינס.

העדויות מראות כי האיזור ליד הום פלייט נשלטות על ידי סלעים בזלתיים. “כאשר בזלת מתפרצת, היא עושה זאת בצורת לבה נוזלית, ולא בפיצוץ” אומר סקוירס. ” “דרך אחת ללבה בזלתית לגרום להתפוצצות היא כאשר היא נמצאת במגע עם מים – לחץ הקיטור דוגם לה להתפוצץ.

המדענים חושדים כי הפיצוץ שיצר את הום פלייט עשוי היה להגרם באינטראקציה של לבה בזלתית ומים. “כאשר בוחנים את הרכב הסלע לפרטיו, יש רמזים לכך שמים היו מעורבים בתהליך היווצרותו” אומר סקיורס. דוגמה אחת היא ריכוז הכלור הגבוה בסלע, שעשוי להעיד על כך שהבזלת באה במגע עם מי מלח.

אחת מפיסות העדויות החזקות ביותר למקור הום פלייט הוא “משקעי פיצוץ” שנשמרו בשכבות הסלע, במדרונות התחתונים של הרמה. משקעי פיצוץ עלה נוצרים בהתפוצצויות וולקניות על כדור הארץ כאשר סלעים נזרקים אל השמים בפיצוץ ונופלים על משקעים רכים, ומשנים את הרכבם לאחר הנפילה.

ספיריט הגיע להום פלייט בפברואר 2006 ובילה בו מספר חודשים בחקירתו לפרטים לפני שנסע ל-“Low Ridge למנוחה למשך החורף המאדימאי. ספיריט שב כעת להום פלייט כדי להמשיך במחקר שם. “החלטנו לשוב להום פלייט ברגע שהחורף המאדימאי יסתיים משום הוא אחד האזורים המעניינים שמצאנו במכתש גוסב” אומר סקיורס. בשנה שעברה התחלנו לחקור את צדדים הצפוני והמזרחי של הרמה.  כעת אנו מתכוונים לחקור את האיזורים הדרומי והמזרחי. המחקר המתמשך של ספיריט בהום פלייט יתמקד בעיקר בניסוי הרעיון לפיו מים היו מעורבים בתהליך יצירתו.