התעמלות עשויה להאיץ תיקון חוט שידרה פגוע

ריצה ממריצה תקשורת בין עצבים בחולדות פגועות. עוד דיווח מההפגישה השנתית של החברה למדעי המוח

מאת: הלן ר. פילצ'ר , נייצ'ר (תרגום: דיקלה אורן)

התעמלות מאיצה התאוששות חולדות, שנפגעו בחוט השידרה , מחקר חדש מציע. ריצה רגילה מעודדת שיחרור כימיקלים, שמסייעים לעצבים פגועים לתקשר. הממצאים מתווספים לראיות, שאימונים עשויים לזרז שיקום בבני אדם, שנפגעו בחוט השידרה. כל שנה בארה”ב לבדה כ-15,000 איש נפגעים בעמוד השידרה. פיזיותרפיה משפרת את חוזק השרירים ומקלה על הכאב, אך רובם נותרים עם דרגה כזאת או אחרת של שיתוק.

כמו כמה בני אדם, אחוז מסוים של חולדות בעלות חוט שדרה מנותק חלקית, מסוגלות ללמוד ללכת שוב. בהינתן להן גלגל ריצה זמן ההתאוששות שלהן קוצר בחצי לחודש אחד, סיפר פרננדו גומז-פיניז'ה מאוניברסיטת קליפורניה, לוס אנג'לס, באסיפה השנתית של החברה למדעי המוח בניו אורלינס. החולדות פונות בטבעיות לאימון ורצות עד ארבעה קילומטרים בלילה. יש לעזור למטופלים להתעמל על רגליהם, מסכים חוקר חוט השדרה אוסוולד סטיוארד מאוניברסיטת קליפורניה באירווין. ראיות כאלה עוזרות למומחים לשיקום להשחיז את שיטותיהם, הוא מסביר: “במשך שנים , לימדנו מטופלים עם פגיעות בחוט השידרה לשבת” .

לחולדות פגועות שרצות יש פי שלושה יותר BDNF – מולקולה, שעוזרת להישרדות תאים – מאשר למכרסמים לא פעילים, מדווח גומז-פיניז'ה. כמו כן יש להן רמות גבוהות יותר של סינפסין 1 (synapsine 1), חלבון , שעוזר לנוירונים לשחרר שליחים כימיקליים. תרופות, שמחקות את האפקט הזה, יכולות לעזור בריפוי חלק מהמטופלים, שסובלים משיתוק, משער הנוירופיזיולוג לורן מנדל מאוניברסיטת המדינה בניו יורק, סטוני ברוק. “אנו מתחילים להבין את המנגנונים המולקולריים, שקושרים התעמלות לתיקון חוט השדרה.”, הוא אומר.

לידיעה המקורית בנייצ'ר