פתאום קם אדם ומתחיל ללכת: התקן חשמלי מאפשר למשותקים להזיז את רגליהם

אלקטרודות שהוכנסו לאורך עמוד השדרה של ארבעה נכים אפשרו להם להזיז את אצבעות כף הרגליים, את הקרסוליים ואת הברכיים שלהם. יחד עם זאת, החוקרים טוענים כי זהו אינו ריפוי מוחלט.

ארבעה מהמשותקים שהשתתפו בניסוי התקן חדש שעוקף את העצבים המנותקים ומאפשר להם ללכת. צילום: אוניברסיטת לואיסוויל

ארבעה גברים המשותקים מתחת לקו המותן רכשו מחדש יכולת לתנועה מסוימת ברגליהם לאחר שסדרה של אלקטרודות הושתלו לאורך עמוד השדרה שלהם וגרמו לעירור מחדש של העצבים שהיו משותקים מזה זמן רב, מסבירים החוקרים.

גירוי חשמלי של עמוד השדרה סיפק לגברים את היכולת לכופף באופן רצוני את אצבעות הרגליים, הקרסוליים והברכיים שלהם, כאשר עוצמת ודיוק התנועות השתפרו במשך הזמן בעזרת שיקום פיזי, אומרים החוקרים. “החדשות הממש מרתקות העולות מהמחקר הן שפגיעה בעמוד השדרה עשויה שלא להוות יותר גזר דין של שיתוק למשך כל החיים,” אמר ד”ר Roderic Pettigrew, המנהל של המכון הלאומי לדימות ביו-רפואי וביו-הנדסה במכונים הלאומיים לבריאות של ארה”ב (NIH). “זהו הישג משמעותי המהווה אבן דרך בטיפול בשיתוק.”

כל המשתתפים בניסוי מסוגלים כעת לתאם את תנועות הרגל, הקרסול ואצבעות כף הרגל בסנכרון מלא. שלושה מתוך ארבעת הנסיינים מסוגלים לשנות את עוצמת כיפוף הרגל שלהם. ממצאי המחקר פורסמו בכתב-העת המדעי Brain. הנסיין הראשון שלגופו הוכנסו השתלים, Rob Summers, מסוגל לעמוד ללא סיוע לפרק זמן קצר, זאת בזכות שיקום פיזי הכולל עמידה והליכה על הליכון תוך כדי קשירתו של הנסיין לרתמה.

כרגע אני מסוגל לעמוד, ואני אף מסוגל להזיז את הקרסוליים, אצבעות הרגליים, הברכיים והירכיים שלי,” אמר הנסיין Summers, בן 28, שקיבל את השתלים המיוחדים לפני ארבע שנים. ” אני יכול לעשות כפיפות הבטן, שזה דבר מטורף. כיום אני עושה כחצי שעה של כפיפות בטן מבלי להיעזר בכל סיוע מאחרים.” החוקרים אמרו כי הם הופתעו במידה הרבה ביותר מהשיפור שנראה אצל שני נסיינים שהיו בעלי שיתוק תנועתי וחישתי מלא. במטופלים אלו, המסלול שדרכו מועבר המידע של החישה מהרגליים למוח נהרס כליל, ובאופן דומה גם המסלול המקביל מהמוח לרגליים.

החוקרים סברו כי המסלול החישתי חייב להיות לפחות בריא באופן חלקי על מנת שהאדם יוכל לשלוט בעצבים המעוררים מחדש על ידי גירוי חשמלי. “חייב להיות מידע מסוים המגיע מהמוח דרך עמוד השדרה הפגוע לתחתית עמוד השדרה השולט בתנועה של הרגליים, אולם כמות המידע המועברת במסלול זה כה זעומה עד כדי כך שהיא אינה מאפשרת למטופל לזוז,” מסביר אחד מהחוקרים. “הגירוי מגביר את העוררות של המסלולים בעמוד השדרה ומאפשר בכך לאדם לבצע מחדש חלק מתנועות אלו.”

בשלב הזה, האמצעי המחולל את הגירוי החשמלי חייב להיות מופעל על מנת שהאדם יוכל לנוע. “אחד מהנסיינים מסוגל לנוע בחלק מהזמן ללא הפעלת חשמל במכשיר, אולם התנועה לא מספיק טובה ולא מספיק יציבה,” אמר אחד מהחוקרים.

המחקר נסוב סביב יחידה לגירוי של עצבי עמוד השדרה השולחת זרם אנרגיה קבוע לתוך עמוד השדרה בעזרת מערך של 16 אלקטרודות המושתלות מתחת לעצם של עמוד השדרה, מסביר החוקר. הנסיין הראשון קיבל את השתלים שלו בשנת 2009. המטרה, אומרים החוקרים, הייתה להגביר את הרגישות של מסלולים מקומיים בתוך עמוד השדרה האחראיים לפונקציות תנועתיות בסיסיות שאינן מחייבות קבלת מידע מהמוח. אמצעי הגירוי עבד כמתוכנן, כאשר הרגליים ושריר הירך הארבע-ראשי שלו נעו מעצמם. “זה הרגיש לי כמו נעצים ומחטים, כאילו נרדמת על הזרוע שלך ואז היא התחילה להתעורר מחדש,” אמר המטופל. התוצאה המידית הפתיעה מאוד את החוקרים. “בניסוי הראשון הוא ממש הצליח להניע את הזרת בכף הרגל שלו וגם את הרגליים עצמן,” אמר החוקר הראשי. “היינו באמת צריכים לחשוב מחדש כיצד בני אדם שולטים בתנועה שלהם.”

חלק מהמסלול החישתי ברגליו של המטופל עדיין היה שלם לאחר שהוא שותק בשנת 2006 כאשר רכב פגע בו. “עדיין הייתה לו תחושה מסוימת באזורים הללו, כך שידענו כי עדיין קיים קשר למוח,” מסביר החוקר. “עדיין היו שם מספר אותות.”

בעקבות תוצאות הניסוי הראשון, הם ניסו את השתלים בשלושה מטופלים נוספים, לרבות שניים שלא קיבלו כל אותות חישה מהרגליים שלהם. כולם הצליחו להניע את הרגליים שלהם מיד עם הפעלת הגירוי החשמלי, אומר החוקר הראשי, ובתוך ימים הם יכלו לשלוט בחלק מהתנועות שלהם. הנקודה העיקרית, טוען החוקר הראשי, היא “שבקרב ארבעה מתוך ארבעה מטופלים הצלחנו לצפות במשהו ש-99.9% מהמדענים או מהרופאים טענו כל השנים שהוא בלתי אפשרי. זה הוכיח לנו כי קיים פוטנציאל חדש בתוך עמוד השדרה שעדיין לא ניצלנו אותו עד היום.” ויותר מכך, כל המטופלים היו משותקים מעל שנתיים. “הדגמנו כי גמישותם של המוח ושל עמוד השדרה אינה מוגבלת ל-12-6 חודשים מרגע הפגיעה,” מסביר החוקר. “היא יכולה לשרוד במשך שנים רבות.”

השלבים הבאים הם שיפור הטכנולוגיה שבבסיס הגירוי החשמלי ובדיקת מספר גדול יותר של נסיינים, מסביר החוקר הראשי. המחקר הראשוני של ארבעת הנסיינים מומן בעזרת כספים שהגיעו מהמכונים הלאומיים לבריאות של ארה”ב, והחוקרים מחפשים כעת תקציב להכנסת השתלים הללו לעשרות נסיינים נוספים. “אני סבור כי אם נוכל להשתיל את האמצעי החשמלי הזה לתוך 30 עד 40 נסיינים נוספים, זה באמת יסלול את הדרך להוכחה באשר לחשיבותו הקלינית של אמצעי זה,” אמר החוקר הראשי. בנוסף, התוצאות הנוכחיות נאספו בעזרת התקן שפותח במקור במטרה לסייע לאנשים לשלוט בכאב שלהם, אומר החוקר. החוקרים מעוניינים לפתח מודל מהדור הבא המיועד במיוחד ליצור תנועתיות באנשים משותקים – אולי כזה שאת האלקטרודות שלו ניתן למקם ע”ג העור, כך שלא יהיה צורך בניתוח. הנסיין הראשון מאמין כי מחקר זה יאפשר לו, בסופו של דבר, ללכת. “היכולת שלי לעמוד ממשיכה להיות יציבה ועצמאית יותר ויותר,” אמר הנסיין הראשון. “אני מאמין לחלוטין כי התנועתיות והתפקודיות שלי מחכות לי מעבר לפינה.”

הידיעה המקורית על המחקר באתר ה-NIH

1. המערכת מאפשרת גם שליטה על הסוגרים, בקרת לחץ דם וטמפרטורה של הגוף ויחסי מין. אומנם זה מוזבר בקיצור במאמר המקורי אבל חשוב מאד.