סיקור מקיף

נחיתת האנדוור הוקדמה ביום בגלל הוריקן דין המאיים על טקסס

האסטרונאוטים סיימו אמש במהירות את הליכת החלל הרביעית במשימת האנדוור, וסגרו את הדלתות בין התחנה והמעבורת כהכנה ליציאה החוצה היום אחה”צ

ההוריקן דין כפי שצולם מתחנת החלל הבינלאומית במהלך השבת. עלול לגרום להשבתת מרכז הבקרה ביוסטון

עדכון

09:00

מנהלי מרכז הבקרה ביוסטון נתנו למעבורת אנדוור במשימה STS-118 אור ירוק להתנתק מתחנת החלל הבינלאומית היום (א') בשעה שמונה בבוקר שעון החוף המזרחי (15:00 שעון ישראל). החלטה זו גרמה אתמול להפסקה מוקדמת של הליכת החלל הרביעית.

האסטרונאוטים סגרו את השער המקשר בין שתי החלליות בשבת בשעה 17:10 (00:10 ביום א' שעון ישראל) והדבר מאפשר למעבורת להתנתק היום מהתחנה לנחיתה אפשרית ביום שלישי. הנחיתה המוקדמת נשקלה בנאס”א במקרה שההוריקן דין יאיים על איזור יוסטון. אמנם המעבורת נוחתת בפלורידה, הנמצאת מחוץ למסלול הסופה הנוכחית, אך הבקרה נעשית כולה מיוסטון.

נחיתה ביום שלישי תהיה למעשה הזדמנות אחרונה לפני שנאס”א תאלץ לפנות את מרכז הבקרה ולהתכונן לסופה. מנהלי המשימה ימשיכו לעקוב אחר התחזיות באשר להתקדמות ההוריקן ויחליטו על האפשרויות העומדות בפניהם בהתאם.

עדכון: 00:00

 הסתיימה הליכת החלל הרביעית במשימת האנדוור

התקינו מעמד להרחבות הזרוע הרובוטית של המעבורת כדי שניתן יהיה להעזר בהם להחלפת ההארכה בעת משימות עתידיות * המעבורת תעזוב הלילה את התחנה, מוקדם מהצפוי ותנסה לנחות ביום שלישי, לפני סופת הוריקן שתגרום לפינוי מרכז הבקרה ביוסטון 

הולכי החלל המשיכו לעבוד בחלקה החיצוני של תחנת החלל. דייו ויליאמס וקליי אנדרסון החלו את המבצע בשעה 15:17 שעון ישראל והוא נמשך כחמש שעות בלבד במקום שש וחצי כפי שתוכנן מראש.

ויליאמס ואנדרסון התקינו מעמד למערכת ההארכה של הזרוע הרובוטית של המעבורות המגיעות לתחנה, על צדו החיצוני של מבנה השדרה של התחנה. משימות נוספות שביצעו השניים היו התקנת אנטנה למערכת האלחוט של התחנה והחזרת שני מכלים עם ניסויים לתוך התחנה. האסטרונאוטית טרייסקולדוול היתה מתאמת הליכת החלל, כפי שהיה בכל שלוש ההליכות הקודמות במשימה STS-118.
בתוך התחנה המשיכו האסטרונאוטים והקומסמונאוטים בהכנה לסגירת הפתח בין התחנה והמעבורת אנדוור המתוכננת להלילה (17:00 שעון החוף המזרחי – 02:00 ביום ראשון שעון ישראל).

במהלך הלילה החליטו מנהלי המשימה לקצר את הליכת החלל בשעתיים, כך שהצוות יוכל לסגור את הפתח בין התחנה והמעבורת בסוף יום העבודה בשבת. התוכנית שומרת את האפשרות למעבורת להתנתק מהתחנה ביום ראשון ולנחות ביום שלישי. הנחיתה המוקדמת נשקלת בשל אירוע ההוריקן דין המאיים על איזור יוסטון, וכך ניתן יהיה לנחות לפני שיהיה צורך לנפות את מרכז הבקרה ביוסטון בהכנה לסופה.

ואולם המנהלים בוחנים מחדש את התחזיות באשר לדין, עד לשעה היעודה ורק אז יקבלו את ההחלטה האם אכן לעזוב מוקדם יותר את התחנה.

הודעת נאס”א משבת אינה מזכירה כלל את השקע שהתגלה במגן החום ואשר לגביו נמסר בשלב מוקדם יותר השבוע כי אינו מסכן את המעבורת.

4 תגובות

  1. לפני אסון הקולומביה, הדיווחים על משימות המעבורות היו מינוריים, מקסימום שיגור נחיתה ועוד ידיעה באמצע. בקולומביה כמובן היה עניין לקורא הישראלי בכל ההיבטים גם כשהכל היה בסדר, אבל לאחר האסון מבינים שכל דבר שנראה טריוויאלי במבצע חלל איננו כזה, ולכן צריכים להיות עם היד על הדופק. אם אתה מכיר אתר אחר שיעשה זאת טוב יותר, תגיד.
    וחוץ מזה, הגולשים רוצים לדעת הרבה על מבצעי חלל.

  2. אבי,
    אפשר לשים את החדשות שאינן מדעיות במקטע שונה?
    כל ההליכות חלל התיקונים וטיסות המעבורת, לא מענינות מבחינה מדעית.

    ובכל מקרה,
    אתה עושה עבודה נפלאה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.