החללית הפרטית הראשונה SPACESHIPONE עשתה היום הסטוריה

טיסה נוספת תבטיח לבוניה – ברט רוטאן את הזכיה ב-xprize

אבי בליזובסקי

החללית SpaceShipOne נושאת טייס אחד ללא נוסעים
החללית SpaceShipOne נושאת טייס אחד ללא נוסעים

עדכון 18:45

החללית הפרטית (SpaceShipOne) נכנסה היום לספרי ההסטוריה כאשר הפכה לחללית המאוישת הפרטית הראשונה שהגיעה לגבול החלל ואף חזרה. החללית שנבנתה על ידי חלוץ התעופה ברט רוטאן עברה את הגובה של 100 קילומטרים. כך נמסר ממרכז הבקרה.

את 15 הקילומטרים הראשונים עשתה החללית על גבי מטוס שזכה לכינוי האביר הלבן. בנקודה זו היא שוחררה, ואז הצית הטייס, מייקל מלווין, טייס ניסוי בדימוס בן 62 את מנועיה הרקטיים והמשיך במסע.

אף חללית פרטית ואף טייס (להבדיל מנוסעים במעבורת החלל או בסויוז) שאינם ממומנים על ידי ממשלות לא עבר גובה זה עד כה.

מחיאות כפיים ותשואות פרצו כאשר הגיע האישור לכך שהגובה הושג.

כ-3,000 בני אדם, מתוכם כ-500 עיתונאים הגיעו לאיזור המדברי בשעת בוקר מוקדמת כדי לחזות בטיסה ההסטורית.

מלוויל סגן נשיא חברת סקייילד קומפוזיטס, החברה שבנתה את המטוס נכנס איפוא לספר השיאים כטייס הפרטי הראשון שהמריא אל מעבר לאטמוספירה. מלוויל היה גם הטייס שהטיס את ספייסשיפ1 בטיסת הניסוי במאי שבה הגיעה החללית לגובה 64 קילומטרים, כפליים מהטיסה הקודמת.

ספיישיפ1 גלשה מעט לאחר שהתנתקה מהמטוס הנושא אותה ואז הוצתו מנועיה למשך 80 שניות. באמצעות הצתת המנועים המריאה החללית והגיע לגובה המטרה בנקודה בה היא היתה אופקית וטסה במהירות של 3 מאך. ואז הוזזו כנפי החללית כדי לאפשר לה לעמוד בחיכוך הגבוה, והחלה ליפול בחזרה לכדור הארץ. במהלך זמן זה חש הטייס בחוסר משקל.

בעת החזרה לאטמוספירה, איפשר מבנה הכנפיים המיוחד של החללית לגלוש לכדור הארץ במשך 20 דקות לערך.

רוטאן ואנשי צוות החברה, סקיילד קומפוזיטס מקווים כי הטיסה תקרב אותם לזכיה בפרס אנסארי-איקס פרייז, שינתן לחברה הראשונה שתטיס שלושה אנשים לחלל. בטיסה היום השתתף טייס אחד ולא היו נוסעים נוספים. ואולם החללית תבקש לזכות בפרס בשלב מאוחר יותר, אולי עוד השנה. כדי לנצח 25 צוותים אחרים חייבת החללית להגיע לגובה של 100 קילומטרים פעמיים בתוך שבועיים

מכיוון שזו הפעם הראשונה שחללית פרטית מגיעה לחלל, זה אירוע חלוצי עבור אנשי קרן איקס פרייס והוא בהחלט מציב את הצוות של סקיילד קומפוזיטס בחזית הציבורית כמובילים" אמר גרג מאריניאק, מנהל בכיר של הקרן.

כאשר יזכה צוות זה או אחר בפרס, הדבר יפתח את השמים לטיסות מאוישות עתידיות לגבול החלל לאלו שמאסו בחופשת החופים המקובלת.

החללית יצאה אל מחוץ לאטמוספירה אך לא היתה מסוגלת להקיף את כדור הארץ בשל המהירות הנמוכה יחסית שלה. טיסה לתת-מסלול היא הרבה יותר זולה והרבה פחות מסוכנת, אך עדיין לטייס היה נוף מדהים של כדור הארץ מהחלון.

ברט רוטאן אכן רשם השיגים חלוציים בתחום התעופה הן האביר הלבן והן ספייסשיפ1 נחשבים מהפכניים בדרכים רבות. המנוע ההיברידי של החללית דורש דלק מיוחד שהוא בטוח יותר מהדלק הרגיל, ושניהם המטוס והחללית ניתנים לשימוש חוזר מלא. מנוע הטיל של ספייסשיפ1, שנבנה בהזמנה בידי חברת ספייסדב מסאן דייגו הבעיר דלק מגומי מוצק וחומצה חנקתית נוזלית – גרסה נוזלית של גז הצחוק.

"החומר יציב וידידותי לסביבה יותר מאשר כל דלק טילים אחר. תוצרי הלוואי שלו הם אדי מים, דו תחמוצת הפחמן, חד תחמוצת הפחמן וחנקן. הדלק המוצק שבו משתמשים בין היתר במאיצי מעבורת החלל שורף אמוניום-כלוריט ואלומיניום.

18:15 החללית הפרטית הראשונה SPACESHIPONE נחתה בשלום בקליפורניה

החללית הפרטית הראשונה נחתה בשלום לפני דקות אחדות בנמל התעופה במוהאבי, קליפורניה. כך צפינו בשידור חי ברשתות הטלוויזיה הבינלאומיות.

פרטים נוספים – בעוד דקות אחדות

17:05 החללית הפרטית המריאה: בשעה הקרובה אמורה להתנתק מהמטוס הנושא אותה

המטוס 'האביר הלבן' שנשאה את החללית SpaceShipOne, החללית המאויישת הפרטית הראשונה, המריאה בהצלחה לחלק הראשון של טיסתה ההסטורית לחלל.

המטוס יביא אותה לגובה של 15 קילומטרים, טיסה שתיקח כשעה ובגובה זה יוצתו מנועיה של החללית והיא תמריא כטיל לעבר החלל.

החללית שתוכננה על ידי חלוץ התעופה בארט רוטאן תמריא לגובה 100 קילומטרים – הגבול הרשמי של החלל.

אף רכב פרטי ואף טייס פרטי לא הגיע לגובה כזה עד כה.

כ-3,000 צופים המתינו להמראה בשעת בוקר מוקדמת במדבר מוהאבי, לרבות 500 עיתונאים.

את החללית מטיס מייק מלוויל, טייס ניסוי בגמלאות בן 62.

לידיעה בבי.בי.סי

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן