סיקור מקיף

שוגרה המעבורת אנדוור * 8-9 שברים פגעו בה במהלך השיגור

בנאס”א יעריכו כעת את הנזק שנגרם מפגיעת השברים, ויבחנו היטב את תמונות השיגור והתמונות שיצלמו האסטרונאוטים היום

אנדוור על כן השיגור, לקראת השיגור היום. בנוסף לטיסה זו נותרו עוד שבע טיסות מעבורת
אנדוור על כן השיגור, לקראת השיגור היום. בנוסף לטיסה זו נותרו עוד שבע טיסות מעבורת

עדכון 01:15

המעבורת אנדוור שוגרה לתחנת החלל הבינלאומית הלילה בשעה 01:03 שעון ישראל. זאת לאחר חמש פעמים שבהם הוא נדחה -פעמיים בחודש יוני בגלל דליפות דלק ושלוש פעמים בשבוע האחרון עקב מזג אוויר קשה. כל שלבי השיגור עברו בהצלחה, לרבות ניתוק מכל הדלק החיצוני מהמעבורת, שהועבר בשידור חי בטלוויזיה של נאס”א. בשלב זה המעבורת כבר הגיעה למסלול והיא תתחיל לרדוף אחר תחנת החלל כדי לפגוש אותה.

מוקדם יותר נראו מזרחית לכן השיגור ענני קומולוס, ענני סופה, וכן רעמים וברקים, דבר שגרם לנאס”א כמעט לדחות את השיגור. ואולם החזאית הראשית של מרכז החלל קנדי, קאתי וינטרס ייעצה למנהל השיגור פיט ניקולנקו להמשיך משום שהסופה התרחקה. סופות מצפון מערב לכן השיגור החלו להתפזר, ומערכת הנמצאת צפונית מזרחית לכן השיגור לא הפריעה לספירה לאחור עד כה.

ביום שישי תגיע המעבורת לתחנת החלל הבינלאומית ובשבת תתבצע הליכת החלל הראשונה להרכבת הפלטפורמה החיצונית לביצוע ניסויים בתנאי חלל של הרכיב היפני קיבו.

רגע שיגורה של אנדוור. צילום: נאס''א
רגע שיגורה של אנדוור. צילום: נאס''א

עדכון 12:00

מנהלי המשימה בוחנים כעת תמונות של השיגור ברזולוציה גבוהה שצולמו מן הקרקע וממצלמות שהותקנו על המעבורת, כדי לחקור אם נגרם נזק כלשהו למערכת אריחי הגנת החום.

כשמונה או תשעה שברים נפרדים נראו נופלים בתמונות הראשוניות, לרבות כמה בתקופת הזמן הרגישה שמיד לאחר השיגור שבה השברים הללו נעים במהירות שעלולה לגרום נזק למעבורת, אומר מנהל התפעול של נאס”א ביל גרסטנמאייר.
לדבריו, מדובר בכמות גדולה יותר של שברים מאשר במשימות האחרונות, ויתכן שהדבר נובע מתנאי הברקים.

כמה חריצים נצפו במעטפת השחורה של חלקה התחתון של המעבורת בתמונות הראשוניות, אף כי הם אינם אמורים לסכן את המעבורת, אומר גרסטנמאייר.

כמו בכל משימה, גם במשימה זו יוקדש היום הראשון לסדרת צילומים של חלקה התחתון של המעבורת באמצעות מצלמות וחיישנים אחרים המוצבים על הזרוע הרובוטית של המעבורת. צילומים אלה, וצילום שיבצעו האסטרונאוטים בתחנת החלל כאשר המעבורת תבצע תמרון התהפכות לפני עגינתה בתחנה, יאפשרו להעריך את הנזק, ולפעול בהתאם. ברשות האסטרונאוטים חומר למילוי החורים שייפערו במקום האריחים החסרים, ובמקרה החמור ביותר, הם יוכלו לשהות בתחנת החלל עד לבוא מעבורת אחרת לחלצם.

גרסטנמאייר הוסיף כי מדובר במשימה מאתגרת עם חמש הליכות חלל ופעילויות רובוטיות רבות מתוכננות. “הצוות מוכן היטב, הם מוכנים לעשות את מה שנדרש מהם, ואנו מצפים כבר להתחיל בפעילויות המרגשות, בפרט הרכבת המתקן לניסויים החשופים לחלל מחוץ למעבדת קיבו.

6 תגובות

  1. אחרי כל החקירות והמחקרים מאסון המעבורת ואחרי הפקת הלקחים ויישום פתרונות – עדיין ממשיכים ליפול שברים מהמעבורת בזמן השיגור?? מה יהיה? נראה שלא למדו שום דבר באירגון הזה, מחכים כנראה לאסון הבא.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.