סיקור מקיף

משחקים בכדור בספרות חז”ל

יצויין כי בתרבויות הקדומות נקשר הכדור לפולחן אליל, פגאני, והיה משמש אביזר ריטואלי בפולחן הפוריות, כשהוא מבוצע על ידי בנות מחוללות. הקשר זה הפך את הכדור ואת המישחק בו לנגוע ולפסול מבחינת עמדת ההנהגה היהודית

(בתמונה, מצאנו דווקא ציור של משחק כדור במצרים העתיקה)

שעשועים בכדור היו מקובלים ביוון וברומא, אם כי לא נכללו כספורט תחרותי רשמי, גימנסטי או אגוניסטי, וזאת מכיוון שבעיקרם היו קבוצתיים ולא אינדיבידואליים.

ה”כדור” נזכר במקרא אך פעמיים בספר ישעיהו: “צנוף יצנפך צנפה כדור אל ארץ רחבת ידיים, שמה תמות…” (כב, 18), וכן “וחניתי כדור עליך וצרתי עליך מצב והקימותי עליך מצורות” (כג, 1). כלומר ה”כדור” מופיע ללא כל משמעות ספורטיבית שהיא, אלא סמלית בלבד, וכוונתה לתאר צורה עגולה או סגלגלה.

בתקופת בית שני מופיעות לראשונה עדויות אודות מישחק הכדור, כמו גם לגבי ענפי ספורט אחרים. יצויין כי בתקופה זו, מהמאה הרביעית לפנה”ס ועד לראשונה לפנה”ס, היתה החברה היהודית, ובעיקר העירונית, העשירה ומתוך-כך זו שרקמה קשרים חברתיים וכלכליים עם העולם ההלניסטי, וזו שקלטה לתוכה מנהגים ואורחות חיים הלניסטיים, שבכללם מופיעה התרבות הגופנית.

רמזים על כך ניתן לאתר בספרות החיצונית היהודית, ובפעם הראשונה ניתן להצליב מידע זה עם חומר ארכיאולוגי, והכוונה לארמונות החורף של בית חשמונאי ביריחו, שם נחשפו, לצד בריכות שחיה, גם אולמות למישחקי כדור.

יצויין כי בתרבויות הקדומות נקשר הכדור לפולחן אליל, פגאני, והיה משמש אביזר ריטואלי בפולחן הפוריות, כשהוא מבוצע על ידי בנות מחוללות. הקשר זה הפך את הכדור ואת המישחק בו לנגוע ולפסול מבחינת עמדת ההנהגה היהודית. מאידך היקלטות הכדור והמישחק בו כחלק אינטגרלי מעולם השעשועים הרומי איפשר להנהגה היהודית לבצע בעניינו בחינה מחודשת ואף להתיר את המישחק בכדור בבחינת שעשוע חברתי ותו לאו. היתה זה איפוא השלמה מאולצת עם המצב, כשלא מעט יהודים שיחקו בכדור, ואף בשבת.

משנת כלים (כג, 1) מספרת כי “הכדור והאמום … שנקרעו, הנוגע בהן טמא, ובמה שבתוכן טהור”. כלומר, הכדור של עור הממולא בשער רך או במוך, והאמום – הוא הדפוס של האומנים, שנקרעו, לאחר שנטמאו, אבל הם עדיין מקבלים את מה שבתוכם (היינו את המילוי שלהם). לפיכך לא ניטהרו בטומאתם, “והנוגע בהם טמא, ובמה שבתוכן טהור” ואלו התפורים.

במשנה אחרת למדנו כי “(מטלית של) שלוש על שלוש (אצבעות). או שעשאה כדור בפני עצמה (על ידי קיפול) טהורה, אבל (בגד של) שלושה על שלושה (טפחים) שנתנו בכדור, טמא. עשאו כדור בפני עצמו  – טהור, מפני שהתפר ממעטו (מגודלו הקודם)”. אף כאן מדובר על כדורים ממולאים בתוכן קל ורך, כמקובל בכדורים היווניים והרומיים.

התוספתא מעבירה אותנו לתחום האמיתי, למישחקי הכדור באומרה כי “הזורק בכותל למעלה מעשרה טפחים (95 ס”מ לערך), כגון אילו המשחקים בכדור לרשות הרבים, ויצא הכדור מתחת ידו של אחד מהם חוץ לארבע אמות, הרי זה קונה (שייך) לרשות הרבים. גבוהה עשרה טפחים וכן בגומא (גומה), אין מטלטלין מתוכן לרשות הרבים” (תוספתא שבת י (יא), ט). כמה מסקנות מעניינות נוכל להעלות מעדות זו: ראשית – עדות על מישחק או שעשוע בכדור; שנית – המילה “משחקים” ברבים עשויה להצביע על תופעה מחד ועל מישחק קבוצתי מאידך; שלישית – המישחק הסתכם בחבטת כדור לעבר הכותל, הקיר/חומה, וכנראה בתפיסתו על ידי אחד השחקנים, כמקובל ביוון וברומא; רביעית – קיימים כללים וחוקים למישחק, כגון תחום הארבע-אמות (כשני מטר); חמישית – המישחק נערך ברשות היחיד, כלומר בחצר, והשתדלו שהכדור לא ייחבט-ייזרק לרשות הרבים, שאחרת אין להביאו מחמת טלטול החפץ בשבת מרשות לרשות; ששית – המישחק התנהל בשבת, באישורם של החכמים, או לפחות באי-התנגדותם.
לעיתים נקרא הכדור במקורות בשם “צרור”, בשל צורתו.

בתלמוד הירושלמי (סנהדרין י, כח, ע”א) מסופר על מישחק מלים מעניין בזו הלשון: “כדרבנות – כדור הזה בין הבנות. מה הכדור הזה מקלטת מיד ליד, וסופה לנוח ביד אחד”, והמדרש נוקט בלשון הבאה: “מה הכדור הזה של בנות מזרקין בו לכאן ולכאן” (במדבר רבה טו, יג). במקור אחר אנו קוראים: “ככדור של בנות. מה כדור זה מתכדר מיד ליד, ואינה נופלת לארץ … מה כדור זה מקלעין בה בידיים ואינה נופלת, כך משה קבל תורה מסיני ומסרה ליהושע, ויהושע לזקנים וזקנים לנביאים …” (קהלת רבה יב, יא). במדרש נוסף מצוי הנוסח הבא: “כדור של בנות, כהדא ספירא של תינוקות, שהן מלקטות (מקלטות) וזורקות לכאן ולכאן” (במדבר רבה יד, יג).

מן העדויות התלמודיות והמדרשיות הנ”ל ניתן להסיק כמה מסקנות: ראשית – לפנינו משחק (שמא קבוצתי) בכדור; שנית – במישחק מוסרים השחקנים וזורקים את הכדור זה לזה; שלישית – לביטוי “זריקה” יש כמה ניסוחים: קליטה, קליעה, כידור ועוד, ללמד על מידת של תפוצה ושל נפיצות ואולי על אופנים שונים של משחק; רביעית – השימוש במונח היווני והלטיני “ספירא” מלמד על מידת ההשפעה היוונית-רומית על המישחק ובוודאי שמדובר בכדור מישחק ולא סתם בפריט שצורתו כדורית. “ספירא של תינוקות” משמעו כדור של ילדים ונערים; חמישית – המטפורה, שבה משתמשים המקורות כדי לסמל את קדושת הנתינה וההעברה ממעמד הר סיני ואילך, הלקוחה מעולם המישחק, אף היא יש בה כדי ללמד מחד על נפיצות המישחק ובעיקר על היחס החיובי שפיתחו כלפיו, למרות מקורותיו הלא יהודים וההשפעות היווניות והרומיות שהיו משוקעות בו; ששית – השימוש בדימוי המיני של הכדור – “כדור של בנות” – מפי חז”ל אינו מקרי. בעולם הקדום, המסופוטאמי, המצרי, היווני והרומי, נקשרו משחקי הכדור עם אפקטים פולחניים שבצעו נערות, כוהנות, כחלק מריטואלים דתיים, כשלחלקם היו משמעויות מיניות ופוריות, ובכלל, מכלל הפעילויות הספורטיביות של נשים יווניות, בעיקר בנות המעמד הגבוה, האריסטוקראטי, אנו מוצאים את מישחקי הכדור כרווחים ביותר.
על תפוצת משחקי הכדור עשויות להעיד המקורות בדבר חורבנה של טור שמעון, וכדברי התלמוד הירושלמי: “טור שמעון … ולמה חרב? יש אומרים … ויש אומרים, שהיו משחקין בכדור” (ירושלמי תעניות פרק ד’ סט עמ’ א’), או במדרש: “טור שמעון … ולמה חרבו? … אמר רבי הונה: משום שהיו משחקין בכדור בשבת” (איכה רבה נד, ח). גם אם נגרוס שמדובר על טיעון אליגורי כאילו “נרדמו בשמירה”, הרי המשל בכל מקרה לקוח ממשחקי הכדור. אז מדוע יצא קצפם של החכמים על לוחמי טור שמעון? האם משום ששיחקו בכדור בשבת, או שמא לקו בהשפעה מאגית של עבודת אלילים במשחק הכדור, אין לדעת, וזה גם, במחילה, לא רלוונטי. המסקנה ההיסטורית היא שאכן שיחקו ואפילו בעיצומו של המרד.

בהקשר של משחקי הכדור נדגיש את כישוריו הלהטוטנים של הנשיא, נשיא הסנהדרין המכובד, רבן שמעון בן גמליאל, ש”אמרו עליו … כשהיה שמח שמחת בית השואבה, היה נוטל שמונה אבוקות של אור וזורק אחת ונוטל אחת, ואין נוגעות זו בזו” (תלמוד בבלי, סוכה נג עמ’ א’). יש במינהג הזה משום זיקה למישחקי כדור ולפחות לשידרוג היחס כלפי להטוטים ומישחקים, שהרי אם הנשיא עושה כן, קל-וחומר שמזומן צאן מרעיתו ל”השתולל” ול”התפרע”. קו מאוד ארוך נמתח בין ריקודי דויד ופיזוזיו מול ארון ה’ שיצא מבית עמינדב לירושלים לבין שעשועי הנשיא באתר המקדש בשלהי חג הסוכות.

11 תגובות

  1. משחקים , הנאות , ומאבקים :

    בני אנוש בשונה מבעלי החיים ( שגם להם יש את
    " חוכמת החיים " , בראשית דרכם בחיים , שהולכת ואוזלת לחלוטין , בסיום חייהם ) ; יש גם את התכונה לשכלל , ולהאריך בשנים רבות את משחקיהם השונים , ככל שאורחות חייהם מאפשרים להם זאת . לו יכלו בני אדם ( הרי הם בכל זאת שונים מבעלי החיים ) , לתכנן את חייהם ככל שמתאפשר , מלידתם ; לנהל אורחות חיים , עם מאפייני החלטה ברורים , שאת הזמן הקצר מאוד ( אורך החיים ) , להעביר אותו לפחות , במינימות מאבקים ( שאינם ברוח הספורט ) , ומלחמות ; היו ממצים חיים איכותיים , שיאפשרו טיפול נאות בנושאים בעייתים , כמו : הקטל בדרכים , פשיעה , איומים ממלחמות , רפואה משופרת מאוד , וחשוב לא פחות , החירות : לשחק , להתפלל , וכן הלאה … ככל שהזמן ( הרב יותר ) , שיתפנה יותר לנושאים אלו , יאפשר .

  2. ראשית לא התבלבלתי… השתמשתי בשני ציטוטים שלך אחד מול השני. (ציטוט א’ “מאימתי יש לריקודים ולמישחקי הכדור ובוודאי שלשעשועים הפורימיים, ואף הסילבסטריים משמעות רוחנית” – שים לב שהשתמשת במושג רוחני. ציטוט ב’: “…נקשרו משחקי הכדור עם אפקטים פולחניים” – אפקטים פולחניים הם דתיים) ולא הזכרתי את העובדה שההפרדה בין נפשי לרוחני הוא מלאכותי ואינו נכון (אך זה המקום להיסטוריה ולא לפסיכולוגיה).
    שנית – איחלתי לך שאחריתך לא תהיה כזו ודוק. (לא התכוונתי לגרום לגילויי פראנויה).
    שלישית – טול קורה… (אתה זה שפירסם שתי תגובות ברצף בשינויים מעטים ואתה זה שמקפיד תמיד להיות בעל המילה האחרונה)

    ועל אף הכל דע לך שאני מכבד אותך (אני מצטער אם זה לא מורגש), ולומד הרבה מדבריך ואולי דווקא מדבריך.

  3. למגיב האחרון שלום,

    ראשית – קצת התבלבלת. מותר! בין היבטים נפשיים-פסיכולוגיים לבין רוחניים. הרובד הרוחני נושק לפאזה העיונית.

    שנית – אחריתו של כל ייצור אורגני הינה התפרקות תולעתית. מה לעשות. אתה מאחל לי סיום אחר, טרגי יותר, דרמטי פחות? זה עושה לך טוב, שייבושם לך.

    שלישית – הערתך האחרונה דומה שאמורה להיפנות אליך אתה.

  4. לגבי הסעיף הראשון – מאז ומתמיד היו משמעויות רוחניות לריקודים ולמשחקי כדור. בטענה זו אתה סותר את דבריך אתה במאמר זה (ציטוט "בעולם הקדום, המסופוטאמי, המצרי, היווני והרומי, נקשרו משחקי הכדור עם אפקטים פולחניים").
    לגבי הסעיף השני – טענה בזויה ומטופשת שנראה כאילו יצאה תחת ידיו של אחרון הטוקבקיסטים.
    לגבי הסעיף האחרון – אם תשכיל ותלמד תגלה שאחריתה של מיכל היה גרוע ממאכל לתולעים.

    ד"ר מכובד – ההיסטוריה היא לא כלי לדמגוגיה זולה והאתר אינו במה לסיפוק יצר הווכחנות שלך.

  5. ראשית – מאימתי יש לריקודים ולמישחקי הכדור ובוודאי שלשעשועים הפורימיים, ואף הסילבסטריים משמעות רוחנית? הם בוודאי אוצרים ועוצרים בקרבם רבדים פסיכולוגיים של התפרקות מיוחדת, חשובה לאין ערוך.

    שנית – רצונך לחפש ביטויים לתאוות בשר אמיתית ולהשחתת מידות לך לגילויי הפדופיליה אצל לא מעט חכמי דת "מוסריים" ו"מאורות הגולה".

    שלישית – לגבי אחריתי כמו גם לגבי אחרית כולנו, אזי שמור עמי סוד כמוס – מרגע שכולנו נולדים אנו בדרך למאכל התולעים. מה יש ? גם להם מותר לחגוג ולממש את תאוות הבשר.

  6. ראשית – מאימתי יש למישחקי הכדור ולשעשועי פורים משמעות רוחנית? תפיסה כזו מבקשת לכבס את הערך הליבתי של המישחקים והשעשועים.

    שנית – תאוות הבשר קיימת, מה-לעשות, אצל כולנו, ובעצם מה רע בכך, ואינני מתכוון לשעשועי חכמי דת בתחום הפדופיליה.

    שלישית – לגבי אחריתי, כמו גם אחרית כולנו, הרי מרגע שאנו נולדים אנו בדרך למאכל התולעים.

  7. “וירא יחיעם את המלך דוד ורבן שמעון ויבז לם בליבו”.
    אין פסול במשחקי כדור לכשעצמם, כמו שאין פסול בג’גלינג (רשב”ג), בכירכור ופיזוז (דוד המלך) ושאר פעילות פנאי.
    היהדות מקדשת את הביטוי והמשמעות הפנימיים בניגוד לחלניזם שמקדש/מחלל את הביטוי האסתטי החיצוני.
    לכן, כאשר פעילות כמו משחקי כדור, שתיית אלכוהול בפורים, ריקוד ועוד משמשים כביטוי לרעיון רוחני/דתי הם מקובלים.
    כאשר הם משמשים ביטוי ריקני לתאוות בשר והשחתת המידות הם נדחים.
    אתה לא הראשון שחוטא באי ההבנה הזו אבל כנראה הראשון שלא לומד לקח מההיסטוריה (למרות הידע רב כנראה ההבנה מעטה).
    נקווה רק שאחריתך לא תהיה כאחרית מיכל בת שאול.

  8. מאמר מעניין ונחמד.
    מסתבר שכשהדוקטור הנכבד לא מערב דעות פוליטיות וביקורת על הדת במאמרים שלו, הוא יכול לכתוב גם דברים מוצלחים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.