אינדקס חברתי

אחת הטכנולוגיות שבחר ה-Technology review לעשרת הטכנולוגיות משנות עולם של 2011 היא מבית היוצר של פייסבוק היא "אינדקס חברתי" 

ג'יסון פונטין העורך של המגזין הטכנולוגי הTechnology review מבית MIT , יגיע השבוע לישראל וישתתף בכנס בחזרה לעתיד של פורום MIT. לכבוד המאורע בחרנו להציג בפניכם את הבחירה של הTechnology review לעשרת הטכנולוגיות משנות עולם של 2011. אחת הטכנולוגיות שנבחרו מבית היוצר של פייסבוק היא "אינדקס חברתי".

ברט טיילור מנהל הפיתוח בפייסבוק רוצה להתאים את האינטרנט למה שהמשתמש רוצה באמת. צילום: MIT TECHNOLOGY REVIEW
ברט טיילור מנהל הפיתוח בפייסבוק רוצה להתאים את האינטרנט למה שהמשתמש רוצה באמת. צילום: MIT TECHNOLOGY REVIEW

ברט טיילור מנהל הפיתוח בפייסבוק רוצה להתאים את האינטרנט למה שהמשתמש רוצה באמת. מנועי חיפוש יוכלו לקחת בחשבון את דעותיהם של החברים של המשתמש כשהוא מחפש מסעדות. אתרי חדשות יוכלו להשתמש במידע על מה שבה את עינך כדי להציע לך מאמרים שיענינו אותך. "באופן כללי הרשת תהיה טובה יותר אם היא תהייה יותר מוכוונת מסביב לאנשים" אומר טיילור. כדי שהרעיון הזה יישא פרי הוא יצר אינדקס חברתי של האתרים הנצפים ביותר ברשת האינטרנט.

אתרים רבים ניסו להתאים את התוכן שהם מציעים למשתמש באמצעות המידע שהם אספו עליו בעבר ושימוש במידע זה כדי לשער מה יהיה רלוונטי עבורו. אבל אינדקס חברתי יוכל להיות חזק הרבה יותר משום שהוא לוקח בחשבון את דעתם של החברים של המשתמש ואת דפוסי התנהגותו של המשתמש באתרים רבים. כתוצאה האינדקס יוכל לתת לאתר מושג מה מעניין אותך אפילו אם לא ביקרת בו לעולם.
הפרויקט השאפתני הזה יקבל מידע רב מכפתור ה"LIKE" הפשוט, כפתור שכבר היום נמצא באתרים רבים ובאמצעותו המשתמשים יכולים להביע את הערכתם לתוכן כלשהו. טיילור יצר את הקונספט ב2007 ברשת חברתית שנקראה FriendFeed שהוא הקים, ושמאוחר יותר ב2009 נקנתה ע"י פייסבוק. בזמנו הכפתור שימש אך ורק כהזדמנות לגולשים להביע את התעניינותם במשהו, אולם השילוב עם מאגר המשתמשים של פייסבוק (נכון להיום 600 מיליון משתמשים) מאפשר לו עכשיו להיות אמצעי לאיסוף מידע. הקוד מאחורי כפתור הLIKE זמין לכל אתר שרוצה לשלב אותו. אם המשתמש מחובר לחשבון הפייסבוק שלו לחיצה על כפתור הלייק בכל מקום ברשת תגרום לשיתוף של המידע עם חבריו של המשתמש וכמו כן הLIKE יוזן לאינדקס החברתי של טיילור ויעזור למיפוי החברתי של האינטרנט.
כך לדוגמא ה Wall Street Journal מדגיש למשתמש מאמרים שחבריו נהנו מהם, זה מה שמאפשר למנוע החיפוש BING לקדם בתוצאות החיפוש עמודים שקיבלו "LIKE" מהחברים של המחפש, וכך PANDORA יוצרת רשימות השמעה על בסיס שירים ולהקות שהמשתמש וחבריו אהבו באתרים אחרים.
המתודיקה הזו לחיבור בין פיסות מידע ממקורות שונים לטובת התאמת התוכן למשתמש שונה משמעותית מהמתודיקה ששלטה בכיפה בעשור האחרון. גוגל מייצרת אינדקס לרשת באמצעות אלגוריתמים מתמטיים שבוחנים את הקישורים בין הדפים השונים ברשת. דפים שהרבה דפים אחרים מצביעים עליהם עולים לראש טבלת התוצאות על בסיס ההנחה שדפים כאלה הם רלוונטיים שימושיים ומעניינים. האינדקס החברתי לא יהיה כנראה תחליף לגוגל אבל עבור סוגים שונים של שימוש כגון מציאת מוצר, בידור, חדשות ועוד המגע האישי של המערכת החדשה יכול להיות שימושי.
גוגל בעצמה מבינה זאת, לאחרונה היא הוציאה שיבוט לכפתור ה"LIKE" שלו היא קוראת "1+". הוא נותן למשתמשים לסמן לחבריהם איזה חיפוש הם מצאו כשימושי. גוגל משתמשת בטוויטר כדי להעצים את האינדקס החברתי שלה. אם המשתמש מחובר לחשבון הגוגל או הטוויטר שלו, לינקים שחבריו אהבו יטפסו למקום גבוהה יותר בתוצאות החיפוש.
יתרון נוסף של אינדקס חברתי הוא שאינדקס זה פחות רגיש למניפולציה: אופטימיזציה של אתרים למנועי חיפוש המונעים על ידי יצירת קישורים מאתרים אחרים היא עסק גדול אבל קנייה של מספיק "לייקים" שיגרמו שינוי היא כמעט בלתי אפשרית אומר כריס דיקסון ממייסדי Hunch סטארט אפ שמפתח טכנולוגיות המלצה שמשלבות כלים מפייסבוק ומטוויטר. דיקסון אומר כי "פעילות חברתית באינטרנט מייצרת סימון אותנטי של מה טוב ומהיימן". זו הסיבה שHunch ושירותי אינטרנט אחרים כמו GetGlue בונים אינדקסים חברתיים משלהם ומבקשים מאנשים לשתף את הרגשות שלהם על תוכן ברשת. לדוגמא אם משתמש גולש בAmazon חלון של GetGlue יכול לקפוץ ולציין לו מי מחבריו אהב מוצר ספציפי.
אינדקס חברתי יהיה פחות שימושי לכאלה שאין להם הרבה קשרים חברתיים אינטרנטיים, אפילו המפה של פייסבוק מחסה רק חלק קטן מהרשת נכון להיום. אולם עשרת אלפים אתרים מתחברים לפייסבוק בכל יום ולכן הנחה זו עתידה להשתנות.

להרשמה לכנס בחזרה לעתיד של פורום MIT בו יציג ג'יסון פונטין העורך של הTechnology Review את עשרת הטכנולוגיות החמות ל2011 לחץ כאן:

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן