Smart-1 תרוסק על הירח הערב או מחר בבוקר (באחת מתוך שלוש הזדמנויות)

החללית האירופית סמארט-1 המקיפה את הירח עומדת להתרסק על פניו ב-2 או ב-3 בספטמבר, במועדים בהם יוכלו צופים בטלסקופים קרקעיים לראות את ההתרסקות.

החללית תתרסק לתוך אגם המצוינות (Lake of Excellence), איזור בעל מינרולוגיה מעניינת, ממש על שפת הצד המרוחק של הירח ובגבול שבין היום והלילה. המועד הזה מאפשר למדענים לקבל ניגודיות שבזכותה ניתן יהיה לראות את ההתרסקות, כאשר רסיסי האבק שיועפו במהלכה יוארו בידי אור השמש וכן ישקפו את האור המגיע מכדור הארץ.

המועד שנבחר הוא יום ראשון בשעה 05:41 שעון גריניץ’ (08:41 שעון ישראל), ונמקום הכי טוב לצפות בו יהיה מטלסקופים בדרום אמריקה וצפון מערב ארה”ב, הוואי ואוסטרליה. ואולם ישנו חשש שהחללית תתרסק על צלע הר באחת ההקפות הקודמות. למשל היא עלולה להתרסק בשעה 00:37 שעון גריניץ’ (03:07 שעון ישראל), ואז ניתן יהיה לצפות בה מהאיים הקנאריים ודרום אמריקה, או אפילו קודם לכן, ב-2 בספטמבר בשעה 19:33, ואז ניתן יהיה לצפות בהתרסקות מאירופה, אפריקה והמזרח התיכון.

מכיוון שמהירות ההתרסקות תהיה כ-2 קילומטרים לשניה, תפער סמארט-1 מכתש בקוטר 5-10 מטר ובעומק של כמטר אחד – בערך מכתש שיוצר מטאוריט במשקל שני קילוגרמים. טלסקופים חזקים על כדור הארץ עשויים לראות הבהק חלש מהפגיעה עצמה, ולאחריה ענן בקוטר של 5 קילומטרים של אבק שיועף מההתנגשות.

אסטרונומים חובבים ברחבי העולם התנדבו לצפות בפיצוץ, כדי לבחון את תכונות המינרליים הנמצאים מתחת לפני השטח. ואולם אם ענן האבק ימתח למרחק של יותר מ-20 קילומטרים לעבר האיזור המואר של הירח, יוכלו החובבים לעקוב אחר הענן באמצעות משקפות או טלסקופים קטנים.