מדענים הצליחו לשחזר ולסדר גנום עתיק בעזרת DNA שנאסף מחמישה כנענים שונים שחיו בלבנון של היום לפני כ-4,000 שנה

"מוצא הכנענים נגזר מתערובת בין אוכלוסיות נאוליטיות מקומיות למהגרים מזרחיים הקשורים גנטית לאיראנים הכלקוליתיים. אנו מעריכים, בעזרת דפוסי דעיכת פחמן כי ההתערבבות הגנטית התרחשה לפני 6,600–3,550 שנה, במקביל לתנועות אוכלוסייה מאסיביות שנרשמו במסופוטמיה במהלך התקופה" כותבים החוקרים

שלד של כנעני בן כ-3,700 שנה מצידון. מתוך המאמר המדעי

לראשונה הצליחו מדענים לשחזר ולסדר גנום עתיק של אדם כנעני בעזרת DNA שנאסף מחמישה כנענים שונים שחיו בלבנון של היום לפני כ-4,000 שנה. החוקרים, שפרסמו את הניתוח שלהם בשבוע שעבר בכתב העת American Journal of Human Genetics, גם שחזרו גנום של 99 לבנונים מודרניים כדי לנסות ולקבוע מהו הקשר בין המתיישבים העתיקים של האזור לבין אלו שחיים בו כיום. "מצאנו שהכנענים היו שילוב של אנשים מקומיים שהתיישבו בכפרים חקלאיים במהלך התקופה הנאוליתית יחד עם מהגרים מהמזרח שהגיעו לאזור לפני כ-5,000 שנה", אמר מארק האבר, חוקר ממכון Wellcome Trust Sanger בבריטניה, שהיה אחד ממחברי המחקר, בהודעה רשמית על הממצאים.

בתקציר המאמר כותבים החוקרים: "הכנענים התיישבו באזור הלבנט בתקופת הברונזה והקימו תרבות שהייתה שהשפיע על כל אזור המזרח הקרוב ומחוצה לו. עם זאת, הכנענים, שלא כמו מרבית המזרח הקדום הקדום בתקופה זו, הותירו מעט רשומות כתובות ברורות, ולכן מקורם ויחסם לאוכלוסיות קדומות והיום נותרו לא ברורות. במחקר זה רצפנו חמישה גנומים שלמים של אנשים בני 3,700 שנה מהעיר הצידון, עיר מדינה כנענית מרכזית בחוף הים התיכון המזרחי. כמו כן, ריצפנו את הגנום של 99 אנשים מלבנון של ימינו כדי לקטלג את המגוון הגנטי הלבנטיני המודרני. אנו מוצאים שמוצא קדמוני מתקופת הברונזה היה נפוץ באזור, והוא משותף לאוכלוסיות עירוניות המאכלסות את החוף (צידון) והאוכלוסיות היבשתיות (ירדן), אשר התגוררו ככל הנראה בחברות חקלאיות או שהיו נוודים."

"מוצא הכנענים נגזר מתערובת בין אוכלוסיות נאוליטיות מקומיות למהגרים מזרחיים הקשורים גנטית לאיראנים הכלקוליתיים. אנו מעריכים, בעזרת דפוסי דעיכת פחמן כי ההתערבבות הגנטית התרחשה לפני 6,600–3,550 שנה, במקביל לתנועות אוכלוסייה מאסיביות שנרשמו במסופוטמיה במהלך התקופה. אנו מראים כי הלבנונים של ימינו חולקים את מרבית אבותיהם מהאוכלויה הכנענית, ולכן יש לכך השלכות גנטיות משמעותיות בלבנט לפחות מאז תקופת הברונזה. בנוסף, אנו מוצאים שושלת אירו-אסיתית בלבנון שלא היתה קיימת בתקופת הברונזה או בלבנט הקדום. אנו מעריכים כי מוצא אירו-אסיאתי זה הגיע ללבנט לפני כ -3,750–2,170 שנה בתקופה של כיבושים רצופים על ידי אוכלוסיות רחוקות."

לפי החוקרים, במהלך האלף השני והאלף הראשון לפני הספירה היו ערבובים גנטיים בעקבות כיבושים ומלחמות עניין שבשגרה. גם הכנענים כאמור קיבלו זרם חדש של גנים מאנשים אירו-אסייתיים לפני 3,800-2,200 שנה. עם זאת, הכנענים וצאצאיהם בכל זאת נותרו ייחודיים מבחינה גנטית. "לאור ההיסטוריה המורכבת ביותר של האזור הזה בכמה אלפי השנים האחרונות, זה מפתיע למדי שיותר מ-90% מהמוצא הגנטי של הלבנונים של היום עדיין נגזר מהכנענים", ציין חוקר נוסף, כריס טיילר-סמית.
הממצאים הגנטיים והארכיאולוגיים מצביעים על כך שהמורשת הגנטית והתרבותית של הכנענים המשיכה גם אחרי תקופת הברונזה. "בפעם הראשונה יש לנו ראיות גנטיות של המשכיות באזור הזה, מהאוכלוסייה הכנענית של תקופת הברונזה ועד לימינו", הוסיף וסיכם החוקר קלוד דומה-סרהל. "הממצאים האלה מתיישבים גם עם ההמשכיות שמצאו ארכיאולוגים".