חיווט מחדש של מתגים גנטיים

חוקרים ממנצ'סטר הצליחו לבצע בפעם הראשונה אי-פעם חיווט מחדש של מתגים גנטיים, מה שעשוי להיות כלי חיוני לפיתוחן של תרופות חדשות ואף לסוגי ריפוי גנטי עתידיים

מתגים גנטיים. איור: אוניברסיטת מנצ'סטר
צוות חוקרים מביה”ס לכימיה וביו-המרכז הבינתחומי באוניברסיטת מנצ'סטר מצא דרך להשתלט על הגורמים המכונים “ריבו-מתגים” ('riboswitches', הערך בוויקיפדיה) ולהכווין על-ידי כך את פעילות הגנים בתא.

החוקרים, בראשותו של הפרופסור לביולוגיה כימית Jason Micklefield, עבדו עם תאים של חיידקים והצליחו לחווט מחדש את המתגים הגנטיים הללו כך שהם לא יופעלו עוד בעזרת פרודות קטנות טבעיות המצויות בתא, אלא אך ורק בעקבות הוספתן של פרודות סינתטיות אחרות.

מחקר זה נולד בעקבות התגלית האחרונה כי פרודות טבעיות אלו מכבות ומדליקות גנים באמצעות הפעלת ריבו-מתגים המצויים בפרודות גדולות יותר, המכונות ר.נ.א. שליח.

במחקר החדש, כאשר המדענים הוסיפו פרודות סינתטיות הן נקשרו למתגים המיוחדים הללו וגרמו להפעלתם של הגנים המתאימים. ממצאי המחקר פורסמו לאחרונה בכתב-העת המדעי Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS).

החוקרים עקבו אחר מידת הצלחתו של החיווט מחדש של התאים באמצעות הצפייה בקבלתו של תוצר גנטי הגורם לתאים לקרון בצבע ירוק. אומר אחד מהחוקרים: “היכולת לשלוט ולווסת באופן בררני את פעילותם של הגנים תוכל לגרום להשפעה אדירה בפיתוח תרופות ולקידום התחום המתפתח מאוד של ביולוגיה סינתטית.

“טכנולוגיה זו תוכל לשמש להפעלת מסלולים ותהליכים ביולוגיים חשובים או כיבוים, תוך קבלת הבנה עמוקה יותר לגביי האופן שבו התאים בגוף פועלים. “האתגר הגדול הבא שלנו יהיה ליישם את השיטה לבחינת תהליכים ביולוגיים בתוך תאים אנושיים. הדבר יאפשר לנו להבין ולדעת יותר לגביי זהותנו הביולוגית המורכבת.”

1. כמה שאלות:

מה זה חיווט מחדש של ריבו-מתגים?
    ומה זה חיווט מחדש של תאים?

האם הכוונה להינדוס של המתגים כך שנוכל לשלוט על ביטוי של גנים כרצוננו?