סיקור מקיף

וירג'ין גלקטיק חושפת את ספייסשיפ 2

החללית תוכל להעלות לתת מסלול שמונה נוסעים, נחשף גם כי המטוס שיעלה אותה לגובה 15 קילומטרים, האביר הלבן 2 ייבנה כולו מחומרים מרוכבים ויצרוך ביו-דלק

החללית ספייסשיפ 2, כפי שהוצגה בינואר 2008. צילום: וירג'ין גלקטיק
החללית ספייסשיפ 2, כפי שהוצגה בינואר 2008. צילום: וירג'ין גלקטיק

וירג'ין גלקטיק חשפה השבוע במסיבת עיתונאים במוזיאון להיסטוריה של הטבע בניו יורק לראשונה את החללית שתביא את הנוסעים מהשורה לחלל – ספייסשיפ 2.

למעשה, נחשפו שני כלים – ספייס שיפ 2 שתעלה את הנוסעים למסע תת מסלולי בחלל, והאביר הלבן 2, מטוס נושא שיעלה את החללית לגובה של כ-15 ק"מ, משם היא תמשיך בכוחות עצמה. העיצוב מבוסס על החללית ספייס שיפ 1 של סקיילד קומפוזיט שזכה בפרס ה-X-PRIZE באוקטובר 2004.

לפי וירג'ין גלקטיק, ספינת האם כמעט מוכנה והיא תגיע לשלב הניסויים בקיץ 2008. לאחר השלמת הניסויים יהיה זה המטוס הגדול בעולם שכולו עשוי מתרכובות פחמן מרוכבות, והוא יוכל להעלות כאמור את ספייס שיפ 2 לגובה רב.

שלא כמו ספייסשיפ 1, שהיה בה מקום לטייס אחד ולשני נוסעים, יהיה בספייסשיפ 2 מקום לשמונה נוסעים בתשלום. נכון לעכשיו, החללית מוכנה בכ-60%. הנוסעים יבלו שעתיים וחצי באוויר, מתוכם הם יחושו במשך חמש דקות בחוסר משקל מוחלט.
אך יש גם הבדלים נוספים. האביר הלבן 2 מכיל תא צוות נוסף, שכפול של זה שבתוך ספייסשיפ 2. הדבר יתן לנוסעים אפשרות לחוות מעט מהטעם שמראה כיצד ייראה המסע השלם. כחלק מתוכנית הטיסה יבצע מטוס האביר הלבן 2 כמה טיסות פרבוליות, כמו מטוס הוומיט קומט של נאס"א – כדי לספק גם לנוסעיה מעט מהתחושה של חוסר המשקל.

החברה מסרה כי 200 נוסעים כבר נרשמו, ועוד כ-85 אלף הביעו עניין בטיסה. למעשה 80 מהנוסעים של ספייס שיפ 2 כבר עברו הערכה רפואית ואימונים בצנטריפוגות במתקן מיוחד בפילדלפיה.

סיר ריצ'ארד ברנסון, מייסד וירג'ין גלקטיק היה נרגש במסיבת העיתונאים. "התכנון של שני כלי הטיס מרשים ועולה על כל הציפיות לעתיד התעופה המסחרית, מאשר העלינו על דעתנו כאשר רשמנו את השם וירג'ין גלקטיק ב-1999. ברט ואנשי צוותו עשו עבודה טובה ואני גם מתרשם לטובה מהעבודה של פוסטר ושות' ו-URS העמלים על תכנון נמל החלל אמריקה בניו מקסיקו. לבסוף, אנחנו גאים בכך שהצלחנו לפתח פתרון ביו-דלק לשיגורי חלל, ואנו מצפים לעבוד עם פרט אנד ויטני ועם וירג'ין פיולס כדי לנסות את תערובת הדלק המתאימה ביותר למנועי PW308A ואשר יניעו את המטוס הנושא". אם הכל ילך כשורה, הנוסעים הראשונים יטוסו לתת מסלול ב-2009.

לידיעה ביוניברס טודיי

סקיילד קומפוזיט אשמה בתאונה שגרמה למותם של שלושה אנשים במרכז ניסויי הטילים שלה

דוח של חוקרי בטיחות קבע כי החברה לא הכשירה את עובדיה כיצד להשתמש בחומצה חנקתית * החברה נקנסה ב-25 אלף דולרים

נמל החלל אמריקה בניו-מקסיקו
נמל החלל אמריקה בניו-מקסיקו

חוקרי בטיחות בקליפורניה קבעו כי חברת סקיילד קומפוזיט אשמה במחדל שבעקבותיו אירעה התפוצצות שגרמה למותם של שלושה עובדים במדבר מוהאבי, ביולי 2007. החברה תשלם כעת קנס של 25 אלף דולרים. כך מוסר אתר האינטרנט space.com.

סקיילד קומפוזיט בבעלותו של ברט רוטאן הלכה עד התאונה מחיל אל חיל בשנת 2004 החברה שיגרה את מטוס החלל ספייס שיפ 1 לגובה 114 קילומטרים וזכתה בפרס X-PRIZE בסך 10 מיליון דולרים.

מאז הזכייה ההיסטורית כרת רוטאן ברית עם איש העסקים הבריטי ריצ'ארד ברנסון, שהקים את מיזם וירג'ין גלקטיק והחל בהקמת בסיס חלל במדבר ניו-מקסיקו. מבסיס זה ישוגר יורשו של המטוס, ספייסשיפ 2, שיוכל להעלות ששה נוסעים למסלול. מטוס אם, בשם האביר הלבן יעלה את הנוסעים לגובה 15 קילומטרים ומשם תמשיך החללית בכוחות עצמה להאיץ את המנוע ההיברידי שלה, והנוסעים יוכלו לחוות חוסר משקל, ויצפו בעקמומיות כדור הארץ.

למרבה הצער, שלושת העובדים שעבדו באותו יום במתקן הניסויים של סקיילד קומפוזיט במדבר מוהאבי נהרגו בתאונה במהלך ניסויים שכללו שימוש בדלק טילים. בדוח כתבו המומחים כי החברה לא הצליחה לספק מידע והכשרה יעילים אודות הסיכונים הפיזיים והבריאותיים הקשורים בטיפול בחומצות חנקניות." מאז התאונה ננקטו צעדי בטיחות חדשים והחברה מקווה כי האירוע לא ידחה את השיגור המתוכנן בשנת 2009 של טיסת החלל האזרחית הראשונה של וירג'ין גלקטיק.

כזכור, לפני חודשים אחדים התארחו בארץ בכירים מחברת וירג'ין גלקטיק ובראשם מנהלת שיווק טיסות החלל, קרוליין וינצ'ר. בתשובה לשאלת אתר הידען, האם אינכם חוששים כי התקלה בטיל שאמור לשמש את ספייסשיפ 2 ואשר גרמה למותם של שלושה אנשים באתר הניסויים תשפיע על הרצון של הציבור לטוס לחלל, השיבה וינצ'ר:

וינצ'ר: "התאונה אירעה בחברת סקיילד קומפוזיט שהיא קבלן המשנה הבונה עבורנו את צי החלליות בעת ניסוי. אפילו ברט רוטאן התייחס לכך כאל המקבילה לאפולו-1. היא לא התרחשה במנוע אלא בעת שילוב דלק בכמה מרכיבי המנוע. מחלקת הבריאות והבטיחות של מדינת קליפורניה בודקת את התקרית ואם יהיה צריך לשנות משהו בתכנון של הטיל, בוודאי נשנה. אנו רוצים להדגיש כי נושא הבטיחות הוא החשוב ביותר, לא בכדי לא נקבנו בתאריך לתחילת השירות, הכוונה היא לבצע מאות טיסות ניסוי של מטוס האם והחלליות בתוך האטמוספירה ועוד עשרות רבות של גיחות לחלל ככל שידרש כדי להבטיח רמת בטיחות גבוהה ביותר. יתרה מזו, הטיסה הראשונה שמורה לצ'ארלס ברנסון בעצמו לבנו, בתו ואולי גם לאמו, וכן לברט רוטאן, מפתח החללית. ברנסון מאמין שהוא לא יכול למכור מוצר לאחרים אם הוא לא מנסה אותו בעצמו, כל עובדי החברה נדרשים לעבור אימונים דומים לאלו שיעברו תיירי החלל, אני למשל טסתי במטוס סילון המדמה 15 שניות של חוסר כוח משיכה, וזו הייתה חוויה מדהימה."

וירג'ין גלקטיק פונה לשוק הישראלי
שלושה הרוגים ושלושה פצועים בהתפוצצות במהלך ניסוי מנוע החללית של סקיילד קומפוזיט

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

4 תגובות

  1. – תיקון טעות ניסוח –

    היו חששות מסויימים. אבל לאחר שיחה עם ריצ'ארד [שאותו אני מכיר עוד מתחילת שנות השמונים] וברט, השתכנעתי.

  2. היו חששות מסויימים. אבל לאחר שיחה עם ריצ'ארד [שאותו אני מכיר עוד מתחילת שנות השמונים וברט השתכנעתי].

  3. לאבי עורך האתר תזכורת המעבורת האמיתית כלומר אטלטיס תשוגר ב7 בפבואר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

לוגו אתר הידען
דילוג לתוכן