מסתורי אורות הדרום בשבתאי

זוהר הקוטב בשבתאי. צילום: נאס”א, JPL ואוניברסיטת קולורדו

תמונות חדשות של שבתאי שצולמו בידי צוות שהובל על ידי חוקרים מאוניברסיטת קולורדו בבולדר, ב-21 ביוני תוך שימוש במכשיר על החללית קאסיני הראו פליטות זוהר הקוטב הדומות לאורות הצפון של כדור הארץ.
התמונה צולמה באמצעות ספקטרוגרף ההדמיה באולטרה-סגול של קאסיני, שתי תמונות האולטרה-סגול, שאינן נראות לעין האנושית, הן הראשונות מאז החלה משימת קאסיני לפני למעלה משנה, שבהן נראית כל האליפסה של הזוהר בקוטב הדרומי של שבתאי. שתי התמונות מראות גם פליטות דומות בקוטב הצפוני. לתגלית אחראי פרופ' לארי אספוסיטו Esposito, החוקר הראשי של מכשיר ה-UVIS שנבנה במעבדות הפיסיקה של האטמוספירה והחלל באוניברסיטה, ביחד עם פרופ' ויין פריור מקולג' מרכז אריזונה.
התמונה בצבעים מלאכותיים כאשר הצבע הכחול מייצג את פליטות הזוהר מגז מימן שעורר בידי הפגזת אלקטרונים, בעוד אדום-כתום מייצג את השתקפות אור השמש. התמונות מראות כי אור הזוהר באיזורי הקטבים מגיב במהירות לשינויים ברוח השמש. תמונות קודמות צולמו מאיזורים קרובים יותר לקו המשווה השבתאי ולפיכך היה קושי לראות את אזורי הקטבים.
השינויים בפליטות זוהר הקוטב הדרומי של שבתאי ניתנים להבחנה בהשוואה בין שתי התמונות שצולמו בהפרש של שעה זו מזו. אומרים החוקרים. הנקודה הבהירה בזוהר שבתמונה השמאלית נעלם וכתם בהיר מופיע במרכז הזוהר בתמונה השניה.
התמונות שצולמו באמצעות סריקה איטית של כל כוכב הלכת במכשיר ה-UVIS, כוללות נתונים ספטקרליים של אלפיים אורכי גל לכל מרכיב של התמונה. החוקרים ישתמשו במידע של אורכי הגל כדי לחקור את אירועי זוהר הקוטב, הגזים והערפל ואת שינויי התפוצה שלהם.

Original Source: CU-Boulder News Release