סיקור מקיף

מירוץ המכוניות הרובוטיות נכשל – השיא 11 ק”מ * אלביט במקום השני (עדכון)

שתיים מן המכוניות הצליחו לנסוע מרחק של 11 קילומטרים מתוך המסלול באורך 240 קילומטרים

 

המירוץ הסתיים מוקדם מהצפוי. כל 15 הרכבים התקלקלו או נתקעו

מירוץ עם פרסים בשווי מיליון דולר במדבר בדרום קליפורניה בידי מכוניות ללא נהג הסתיים בשבת כאשר כל 15 המכוניות המתמודדות התקלקלו או נאלצו לפרוש. מסרו מארגני המירוץ.

שתיים מן המכוניות הצליחו לנסוע מרחק של 11 קילומטרים מתוך המסלול באורך 240 קילומטרים. שמונה אחרים לא הצליחו לשרוד את המייל הראשון (קילומטר וחצי). אחרים התרסקו שניות לאחר הזינוק.

 

אלביט במקום השני

 

עדכון 14/3/04 שעה 15:00

מחברת אלביט מערכות נמסר כי כלי הרכב ששלחה החברה לתחרות הגיע למקום השני ביחד עם מכונית נוספת. שניהם הצליחו לגמוא מרחק של 11 קילומטרים. ההפרש מהמכונית שזכתה במקום הראשון היה 11 דקות.

גורמים המקורבים לתחרות מסרו לאתר הידען כי זו טכנולוגיה חדשה לגמרי. היה ברור מראש שאף קבוצה לא תצליח לעבור את המרחק הזה. מטרת התחרות היתה לבחון את הטכנולוגיה של הרכב הרובוטי. איך הוא מנווט לבד, איך הוא מסתדר עם תנאי השטח לאחר שהזינו לו אותם. איך הוא מסתדר עם מכשולים, כשבטכנולוגיה הזו משרד ההגנה האמריקני מתכנן לעשות שימוש במה שנקרא שם “שדה הקרב העתידי”, כשהם טוענים שעד שנת 2015, שליש מהרכבים של הצבא האמריקני יהיו אוטנומיים.

מטרת המירוץ היתה פיתוח טכנולוגיות שניתן יהיה ליישם אותם על מנת לקבל מערכות מעולות מהשורה הראשונה לרכבים אוטונומיים לשדה הקרב העתידי.

כזכור, אלביט מערכות פיתחה את המערכות הללו במיוחד עבור התחרות, כשכמובן הם מתבססים על הידע והנסיון שנצברו באלביט מערכות בתחום המל”טים ובתחום אבטחת הפנים, בנוסף לטכנולוגיות חדשות שפותחו במיוחד על פי ההנחיות של משרד ההגנה האמריקני, שגם ארגן את התחרות.

נחמן לוינגר, ראש הפרויקט באלביט מערכות: “זכינו להרבה מחמאות ממשרד ההגנה האמריקני ומחברות אמריקניות לאחר שראו את ביצועי הרכב שלנו. המטרה היתה לבנות את הטכנולוגיות. בכל זאת מדובר בטכנולוגיות שנמצאות היום בחיתוליהם אך יש להן פונטציאל אדיר לעתיד.”

מירוץ המכוניות הלא מאוישות: 11 רובוטים נשברו בדרך * לא בטוח שארבעת הנותרים יגיעו

 

עדכון 13/3/04 23:00
11 מכוניות ללא נהג נשברו או נאלצו להפסיק את השתתפותם במירוץ שהתקיים בשבת, כשלב ראשון של מירוץ ראשון מסוגו במדבר מוחאבי, שבסופו צפוי פרס ממשלתי בסך מיליון דולרים למתכנני ומפעילי רכב המנצח.

למעלה משלוש שעות לאחר תחילת המרוץ נותרו בו רק ארבעה מתמודדים. כל האחרים נאלצו לפרוש או סבלו ממגן בעיות כמו למשל בלמים תקועים, צירים שבורים, התהפכויות ותקלות במערכת הניווט הלוויני. אחד מכלי הרכב, בעל ששה גלגלים שנבנה בידי צוות מלואיזיאנה נאלץ להפסיק את המרוץ לאחר שהסתבך בגדר תיל.

“זה אתגר קשה – אתגר גדול – אתה יכול להתערב תמיד על כך שהדבר אינו בר-ביצוע, אבל אם אינך דוחף את הגבולות לא תוכל ללמוד” אומר וקאנטש ואסודבן, מהנדס מחברת אנסקו, מיד לאחר שרכב של החברה שלו התהפך על צידו כמה מאות מטרים משער היציאה.

מחלקת המו”פ של הפנטגון תכננה לתת פרס של מיליון דולר לצוות הראשון שרכב המורכב ממעגלים חשמליים וחיישנים יוכל לחצות כ-200 קילומטרים בפחות מעשר שעות, ואולם המעורבים במירוץ אתמול אמרו כי לא ברור אם אף אחד מהמתחרים יוכל לטעון לפרס. אחד המתחרים אמר כי המטרה איננה בהכרח להשלים את המסלול.

“מנקודת המבט שלי זו תמיד היתה שאלה כמה רחוק נוכל להגיע” אמר פלוס ורדס, תלמיד מבית הספר התיכון ספורמור קווין ווב. הרכב של בית הספר שלו, אקורה SUV שהותאם למירוץ פגע בגדר מעט לאחר שחצה את קו הזינוק.

עם סיום תרגום הידיעה, המירוץ בין ארבעת הרכבים עדיין בעיצומו. נשוב ונעדכן.
לידיעה באתר החדשות של יאהו

תחרות ה”Robot Road Warriors” יוצאת לדרך

 

4/3/2004

צוותים הכוללים מדענים, מהנדסים, ותלמידים מרחבי ארצות הברית מתכוננים למרוץ השדה הייחודי ביותר בכל ארצות הברית. מדובר בתחרות בה מתחרים רובוטים ביניהם מי יהיה הראשון להגיע ללאס וגאס ולזכות במיליון דולר לבוניו.

המרוץ, שידוע בשם “האתגר הגדול” (Grand Challenge) , הנו רעיון של הסוכנות לפרויקטי מחקר והגנה מתקדמים (Defense Advanced Research Projects Agency – DARPA). מטרתו של הפרויקט לעודד את פיתוחם של כלי רכב אוטונומיים, שיהיה ניתן לנצלם לצרכים צבאיים. מתוך שמונים ושש הקבוצות שהגישו מועמדותן, עשרים וחמש נבחרו על ידי DARPA להשתתף במרוץ. הקבוצות מגוונות מאוד, החל בתלמידי תיכון וכלה בחברים במכון לרובוטיקה של אוניברסיטת קרנגי מלון בפיטסבורג, פנסילבניה.

המרות על שני חלקיו יתקיים בתחילת חודש מרץ. ראשית יערך סיבוב בשבוע של השמונה במרץ במסלול הכביש המהיר של קליפורניה בפונטנה, קליפורניה, בו יהיה על הרובוטים להוכיח את כישורי הניווט האוטונומי שלהם ויכולתם להימנע ממכשולים. הרובוטים, שיעברו את הניסיון בהצלחה, יעלו לשלב הבא – התחרות עצמה. המרוץ מתחיל בברסטו, קליפורניה, ונקודת הסיום שלו היא בלאס וגאס, נבאדה. הרובוטים יהיו עצמאיים לחלוטין – ההגה יהיה בידיים של המחשב על כל רובוט.

הפרס הכספי בסכום מיליון דולר יוענק לרכב הראשון, שישלים את המסלול בעשר שעות או פחות. אם לא יצליח אף רובוט לעמוד במשימה, תערכנה תחרויות נוספות מדי שנה עד לשנת 2007, אמרו דוברים מטעם DARPA.

“זה אחד מהדברים הכי טובים שאי פעם עשיתי בחיי,” אמר אלכס גוטיירז, חבר ב”צוות האדום”, הצוות מקרנגי מלון. “כל העסק הזה היה פשוט נהדר.”

הצוות שלו, שבראשו עומד פרופסור וויליאם “רד” וויטקר מהמכון לרובוטיקה של אוניברסיטת קרנגי מלון, הפך בשנת 1986 רכב צבאי עודף לרובוט בשם “סופת חול”, שמסוגל לנהוג בעצמו במהירויות של יותר מ-72 קילומטר לשעה.

מצופה מהרובוטים המשתתפים להיות מסוגלים לנהוג בדרכים סלולות ובלתי סלולות, וכמו כן ךהימנע ממכשולים טבעיים וכאלה מעשי ידי אדם כגון תעלות, עמודי חשמל ומקווי מים פתוחים.

דוברים מטעם DARPA ניסו לשמור את מסלול התחרות הסופי תחת מעטה סודיות, אם כי חשפו את העובדה, שאורכו לא יעלה על 482 קילומטר. למרות מאמציהם הכבירים, התפרסמו כמה מסלולים אפשריים מאז נודע ברבים דבר התחרות בשנה שעברה.

“היו כמה מסלולים מתוכננים, שדלפו לציבור או התפרסמו בדרך כלשהי,” הסביר ג’ים ניסטה, מתנדב ודובר הצוות “סייבר-ריידר” (CyberRider), רכב חולות דומה לבאגי, שפותח באירווין, קליפורניה, במוסך על ידי קבוצת רובוטיקאים חובבים, שבראשם עומד המהנדס איבר שוונמייאר. “אלה לא מסלולים קלים, והם כוללים הרבה עליות וירידות.”

צוות הסייבר-ריידר מתגאה בגובה של הרכב שלהם מעל פני הקרקע, שהוא כנראה די גבוה, אם כי הצוות שומר על שתיקה עד לתחרות הראשונית. ניסטה אמר, כי הרכב משתמש בכמה קרני לייזר, מערכת ראדאר לגילוי מכשולים ומערכת מיקום גלובלית (GPS – Global Positioning System), שביכולתה לגלות את מיקומה בדיוק של עד כחצי רגל.

מערכות GPS כאלה עשויות להתגלות כיקרות מפז ב”גרנד צ’לנג'”, כיוון שהמגע האחרון בין כלי הרכב ומפעיליהם, בין אם מבחינה פיסית ובין אם בשליטה מרחוק, יהיה בקו הזינוק, בו ילחצו המפעילים על כפתור ה”צא”. כלי הרכב אמורים להסתמך על תחנות של DARPA לאורך המסלול כדי להגיע לקו הסיום. במידה שרובוט יסטה מהמסלול יתר על המידה, אנשי DARPA יכבו אותו.

“עליך להכין תוכנת מיפוי כלשהי וכמו כן גם יכולת לזהות מצבים אבודים,” אמר ניסטה ל-Space.com. הוא הוסיף, כי גם אם רובוט נכשל במשימתו ונתקע בקיר, זה עדיין לא כישלון. “במקרה הכי גרוע, הצוותים האלה מסתכנים בהמצאת משהו.”

הרעיון בפתיחת התחרות בפני כל דורש הוא לעודד גישות חדשניות לפיתוח רכבי שטח אוטונומיים.

“איש לא עשה זאת מעולם,” אמר ניסטה. “אבל גם DARPA לא פתחה את שעריה בצורה הזאת מעולם בצורה הזאת.”

ואולם, היו ל-DARPA כמה דרישות כלפי המשתתפים. כל צוות נדרש להגיש מאמר טכני על הרכב שלו עד לשלושה עשר באוקטובר. כמו כן ערכו אנשים מ-DARPA ביקורים ב-19 מקומות כדי לבחון כמה מתחרים יותר לעומק, אך התקנות האלה לא ריפו את ידיהם של כמה מהמתחרים ב”גרנד צ’לנג'”.

“יש לי בטחון מלא בצוות שלנו, ואנו מאמינים שיש לנו סיכוי טוב כמו לכל השאר כאן,” אמר כריס סייד, 17, ראש הפרויקט של הצוות מתיכון פאלוס ורדס. הצוות כולל תלמידים, מורים והורים מתיכון פאלוס ורדס בפאלוס ורדס, קליפורניה.

סייד אמר ל-Space.com כי כלי הרכב של הקבוצה שלו, הונדה אקורה MDX תרומת הונדה, שמצויד במערכת הימנעות ממכשולים בעזרת לייזר, עובר כעת מבדקים אחרונים לפני התחרות הראשונה. התלמידים התפצלו לכמה צוותים, כאשר כל צוות התמודד עם כמה אתגרים, והכול במטרה להתמודד בתחרות ה”גרנד צ’לנג'”.

“גם אם הרובוט לא יקשיב לנו במהלך הניסיונות, זה לא משנה. זה לא מה שמניע אותי,” אמר סייד. “זוהי תוכנית רובוטיקה אמיתית, שאני מאמין שהיא ייחודית לנו.”

טאריק מליק , Space.com

(תרגום: דיקלה אורן)
אלביט מערכות תשתתף במרוץ כלי רכב בלתי מאויישים

מאת אמנון ברזילי

מסלול המרוץ, שיתקיים בשבוע הבא, נועד לאתר יכולות טכנולוגיות מתקדמות, לקראת הכנסתן לצבא
חברת אלביט מערכות מחיפה תשתתף בשבוע הבא במרוץ של כלי רכב בלתי מאוישים, המאורגנת על ידי הסוכנות האמריקאית של הפנטגון למחקר ופיתוח מערכות הגנה מתקדמות (DARPA). החברה הישראלית תשתף פעולה עם החברה האמריקנית סייאוטוניקס (SciAutonics).

מרוץ ה-Grand Challenge, נועד לאתר יכולות טכנולוגיות מתקדמות בתחום הרובוטיקה הקרקעית, בהתאם לתחזית הפנטגון, לפיה שליש מכלי הרכב של צבא ארה”ב יהיו בלתי מאוישים בעשור הבא. המרוץ יתקיים לאורך מסלול בן 400 ק”מ בין לוס אנג’לס ללאס וגאס ב-13 במרץ 2004.

הצוות “אלביט מערכות-סייאוטוניקס” יתמודד עם האתגר לפתרון הבעיה של ניהוג רכב אוטונומי למרחקים גדולים בתנאי שטח קשים, על-מנת לקדם את תחום המערכות הביטחוניות העתידיות.

כלי הרכב האוטונומי, “אבידור-2004”, יידרש לסיים מסלול המשלב תנאי שטח קשים ודרכים סלולות, תוך עשר שעות. שלושת אלפים נקודות ציון, שעל הרכבים לעבור דרכן לאורך המסלול, יינתנו למשתתפים שעתיים בלבד לפני תחילת המרוץ.

“אבידור-2004” מבוסס על טרקטורון של חברת “תומקאר” הישראלית. על הטרקטורון הותקנו תת-מערכות שפותחו באלביט, הכוללות: מערכות ניהוג, ניווט, האצה ובלימה אוטומטיים, חיישנים , מערכת מיפוי המאפשרת חישוב מסלולים אופטימליים תוך שימוש בנתוני מפה תלת ממדית ונתוני שטח. עוד הותקנו מערכות DGPS ו-INS למעקב אחרי תוואי דרכים ושבילים ולאפיון תנאי השטח ומכ”ם לראיה ממוחשבת לגילוי מכשולים. תוכנה המותקנת במחשב הראשי של הרכב האוטונומי תאפשר התמודדות עם מכשולים ושינויים לאורך המסלול וקבלת החלטות בזמן אמת ללא צורך במעורבות אדם.

הצוות “אלביט מערכות-סייאוטוניקס” הוא אחד מבין 25 הצוותים שעברו את מבחני הכניסה של DARPA, מתוך 106 צוותים שביקשו להשתתף במרוץ. הצוות של סייאוטוניקס ואלביט מערכות כולל מהנדסים ומומחים בתחומי הטכנולוגיות הדרושות כדי לעמוד באתגר שמציבה DARPA. נחמן לוינגר, מנהל תחום פלטפורמות יבשתיות בקבוצת אלביט מערכות, ציין: “צוות אלביט מערכות-סייאוטוניקס מתמחה בתחומים המרכזיים הנדרשים על-מנת לעמוד באתגר של בנייה והפעלת רכב בעל יכולת נהיגה אוטונומית בתנאי שטח קשים. שיתוף הפעולה בין שתי החברות המובילות יוצר צוות עם התמחות וניסיון ייחודיים, שיאפשרו לנו להתמודד עם האתגר של DARPA בעזרת רכב אוטונומי המצטיין ביכולות מתקדמות ביותר.”

קישור לאתר של התחרות

קישור לאתר של ה”Red Team”

קישור לאתר של הסייבר-ריידר

קישור לאתר של צוות תלמידי התיכון

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.