סיקור מקיף

‫רובוטים עם רישיון נהיגה / קורין יוציו‬

קליפורניה מחוקקת חוקים חדשים לכלי רכב ללא נהג

מינבוס ללא נהג בניסוי בעיר ליאון בספרד. צילום: <a href="http://www.shutterstock.com/gallery-1541300p1.html?cr=00&pl=edit-00">sigur</a> / <a href="http://www.shutterstock.com/editorial?cr=00&pl=edit-00">Shutterstock.com</a>
מינבוס ללא נהג בניסוי בעיר ליאון בספרד. צילום: sigur / Shutterstock.com

מערכת המשפט סוף-סוף נדרשת לעניין המכוניות ללא נהג. החל מה-16 בספטמבר 2014, מדינת קליפורניה, ביתה של יצרנית המכוניות החדשה גוגל, תדרוש מנהגי ניסוי של כלי רכב בלתי מאוישים רישיון מיוחד, כמו רישיון למשאית או להסעות ילדים. הם יצטרכו להיות עובדים או קבלנים המועסקים אצל יצרנית הרכב. יהיה עליהם לעבור הכשרה בבטיחות ולהיות בעלי עבר נקי מעבֵרות תנועה. יצרני המכוניות עצמם יצטרכו להגיש בקשה להיתר ניסויים מדי שנה, להתקין מערכות בקרה ושליטה ידניות בכל מכונית, להגיש דוחות על תקריות ולהבטיח כיסוי ביטוחי של 5 מיליון דולר.

 

כעת, כשהחוקים החדשים נכנסים לתוקף, פועלים בזירה הזאת רק קומץ שחקנים, ובהם גוגל וניסאן, הבודקים טכנולוגיות של נסיעה ללא נהג. עד עכשיו רכבי המבחן האוטונומיים עברו את כל הבדיקות באופן מושלם; צי מכוניות הלקסוס המשופרות של גוגל, למשל, גמא יותר מ-1,100,000 קילומטרים בלי תאונות. הסוגיה הדחופה ביותר מבחינת מחלקת התנועה של קליפורניה והיצרנים היא להבטיח שתישמר בטיחותן של המכוניות האלה, כולן אב-טיפוס, ושל המכוניות הנוסעות על הכביש לצדן.

ביסודו של דבר, רשויות הפיקוח מנסות להדביק את הקצב של טכנולוגיית הנסיעה ללא נהג, אומר בריאנט ווקר סמית, חוקר במרכז למחקר תעבורתי באוניברסיטת סטנפורד. החוקים העומדים להיכנס לתוקף בקליפורניה יקבעו את אמצעי הבטיחות שממילא כבר ננקטים בנסיעתם של דגמי האב-טיפוס של מכוניות ללא נהג, לרבות נוכחות של מפעיל אנושי ושימוש בדגמים המותרים לנהיגה גם עם נהג. (פירוש הדבר הוא שמהנדסי גוגל יצטרכו להוסיף פקדים ידניים למכוניות הרובוטיות של החברה בטרם יורשו לעלות על דרך ציבורית.) משרד הרישוי של קליפורניה אינו מציב שום תנאים בדבר הטכנולוגיה עצמה, מה שמאפשר לחברות לנסות מערכות חדשות.

החוקים ילכו ויתפתחו עם התקדמות הטכנולוגיה. בדצמבר 2014 יפרסם משרד הרישוי של קליפורניה תקנות נוספות שיסדירו את הדרישות מנהגים רגילים שירצו לנסוע ברכבים עם נהיגה עצמאית. בעתיד יהיה צורך גם בתקנות הנוגעות למכוניות שיסעו בלי נוכחות של נהג כלל. אבל כל זה לא אומר שבאוגוסט הבא נוכל לעצור מונית רובוטית ברחוב. בניסאן אומרים שלא ישיקו מכונית ללא נהג לפני 2020, וגם כל היצרניות האחרות יתקדמו בזהירות. “כל חברה רוצה לייצר את המכונית העצמאית הראשונה,” אומר ווקר סמית, “אבל שום חברה אינה רוצה לגרום לתאונת הדרכים העצמאית הראשונה.”

הכתבה התפרסמה באישור סיינטיפיק אמריקן ישראל

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.