הרובוט המדען: המכונה הראשונה שגילתה ידע מדעי חדש

הרובוט “אדם” גילה ידע מדעי פשוט אך חשוב אודות הגנום של שמרי האפיה, יצור שהמדענים משתמשים בו כמודל למערכת חיים מורכבת. החוקרים השתמשו בניסויים ידניים נפרדים כדי לאשר את ההיפותיזות של אדם והראו כי הם חדשניים ונכונים.

רוס קינג עומד לפני הרובוט אדם

חוקרים הממומנים בידי המועצה למחקרים בביוטכנולוגיה ובמדעי הביולוגיה בבריטניה (BBSRC) יצרו “רובוט מדען” שהם מאמינים כי הוא המכונה הראשונה שגילתה באופן עצמאי ידע מדעי חדש. הרובוט, המכונה אדם, הוא מערכת מחשב המבצעת באורח אוטומטי את התהליך המדעי. המאמר יפורסם בכתב העת סיינס.
פרופ' רוס קינג, שהוביל את המחקר באוניברסיטת אברסטווית' אמר: בסופו של דבר אנו מקווים כי צוותים משולבים של מדענים אנושיים ורובוטים יוכלו לעבוד יחדיו במעבדות.”

החוקרים מאוניברסיטת אברסטווית' ומאוניברסיטת קיימברידג' תכננו את אדם שיבצע כל שלב של התהליך המדעי באופן אוטומטי בלא צורך בהתערבות אנושית נוספת. הרובוט גילה ידע מדעי פשוט אך חשוב אודות הגנום של שמרי האפיה, יצור שהמדענים משתמשים בו כמודל למערכת חיים מורכבת. החוקרים השתמשו בניסויים ידניים נפרדים כדי לאשר את ההיפותיזות של אדם והראו כי הם חדשניים ונכונים.
“מכיוון שהיצורים הביולגיים הם כה מורכבים חשוב שהפרטים על הניסויים הביולוגיים יתועדו לפרטים רבים ככל האפשר. הדבר קשה ומתיש למדען אנושי, אך קל מאוד למדען רובוט.”

אדם, תוך שימוש במערכת תבונה מלאכותית, פיתח היפותיזה לפיהם מספר גנים של שמר האפיה מקודדים אנזים ספציפי המזרז תהליכים ביוכימיים בשמר. הרובוט ביצע ניסויים כדי לבחון את התחזיות הללו, תוך שימוש בציוד הרובוטי של המעבדה, פירש את התוצאות, וחזר על המעגל.

אדם הוא עדיין אב טיפוס, אך הצוות של פרופ' קינג מאמין כי הרובוט הבא שלהם, חווה, ימשיך לעמוד בהבטחות וסייע לממצאים לפתח תרופות חדשות למלחמה במחלות כגון מלריה ו- schistosomiasis – מחלה הנגרמת ממגע עם סוג של תולעת טפילה באיזורים הטרופיים.

ממשיך פרופ' קינג: “אם המדע יהיה יעיל יותר הוא יוכל לסייע לפתור את בעיות החברה. דרך אחת לעשות את המדע יעיל יותר היא באמצעות אוטומציה. אוטומציה היתה הכוח המניע מאחורי כל ההתפתחויות במאה ה-19 ובמאה ה-20, וכך זה צפוי להמשיך”.

פרופ' דאגלס קל, מנכ”ל BBSRC אמר: “המחשבים משחקים תקפיד חשוב בתהליך המדעי, שהופך ונהיה יותר אוטומטי, לדוגמה בתכנון תרופות ובריצוף DNA. הדבר הוביל ליותר ויותר נתונים מדעיים הזמינים באינטרנט, שבתורם דורשים כוח מיחשוב גדל והולך כדי לנתח את הנתונים. הרובוט המדען יכול לשמש כלי חשוב לניהול שפע המידע והידע, והדבר יקל על התהליך המדעי וייעל אותו. סוג של לימוד יהפוך יותר ויותר חשוב כאשר ננוע קדימה לעבר עידן הביולוגיה המנבאת של ווב 2.0 והרשת הסמנטית.

להודעה לעיתונות של החוקרים

1. רובוט לא יכול לגלות בעצמו תגליות מדעיות כי צריך בשביל זה AI , ו-AI עדיין לא קיים.

2. מה שמעניין פה זה מאיפה הגיע ההשערה שה"רובוט" החליט לבחון?
    אם היא הוזנה לרובוט ע"י אדם אז כל הסיפור לא כל כך מהפכני כמו הכותרת…

אם באיזה שהוא תהליך הרובוט מעלה השערות על סמך דברים שהוא "רואה" (ואני ממש בספק אם זה מה שקורה שם), אז זה באמת מעניין.

3. רק כדי לקשור את זה למאמר הנוכחי – מה שאוטומציה מאפשרת פעמים רבות זו גם האצה של התהליך (מכיוון שהמכונות עובדות בהרבה מקרים מהר יותר, אינן מתעייפות גם אם הן עובדות בלילה, אינן שובתות, ותהליך היצור שלהן עצמן קצר בהרבה מתהליך יצירתו והכשרתו של בן אדם).
    זו המטרה המרכזית של האוטומציה המוצעת כאן.

4. למען הסר ספק:

“אוטומציה (מיוונית עתיקה – ‘פועל מעצמו’) היא שימוש באבזרים מכניים או אלקטרוניים, על-מנת לבצע סדרת פעולות, ברצף מתוכנן, ללא מגע יד אדם. האוטומציה משחררת את האדם מביצוע מטלות שגרתיות ורוטיניות, והן מוחלפות באמצעים טכנולוגיים עצמאיים.”

5. סטודנט תא:
    לא מדובר פה בהתנשאות.
    מדובר פה בהפעלת לחץ מתון לנהוג בהיגיון כאשר לא מבינים מילה.
    הטפת המוסר שלך, לעומת זאת, כולל הניתוח הפסיכי היא אכן התנשאות.

6. מיכאל מה זאת ההיתנשאות הזאת פשוט תפרש את המילה או שאל תירשום כלום
    אתה כניראה מנסה לחפות על איזה טראומת ילדות או משהו אני לא אפתח את זה כדיי שלא תפתח פה עוד אחת

7. ליבנה:
    "מילון" הוא ספר בו מוסברים פירושיהן של מילים.
    Babylon הוא מילון ממוכן אותו ניתן לרכוש ולהתקין כדי לקבל פירושי מילים בלחיצת כפתור.

8. בסוף הרובוטים האלו יהרגו את כל בני האדם!!!
    ראו הוזהרתם
    תקדימים:
    battlestar galactica,the matrix ועוד ועוד

9. ניר:
    האם אתה מנסה לומר לנו שהמחשבים של הדור הבא יהיו חיים?

10. המחשבים בני הדור הבא יקראו בהתאמה ‘קין’ ו’הבל’.

אני לא אהיה מופתע אם ‘קין’ ירצח את ‘הבל’, ולאחר מכן יתרץ זאת כניסוי מדעי…

לפעמים אני חושב שזאת היתה דווקא הטעות הראשונה 🙂 אבל רק לפעמים…

12. מעניין, כניסת הCGI לעולם הקולנוע בסופו של דבר דחקה את יצרני הסוסות החוצה.
    כניסת מחשבים למעבדות תדחק את המדענים?

This mission is too important for me to allow you to jeopardize it.

13. לפחות אתה מייחס לו(לאלוהים) ‘משהו’ כלומר ,מתייחס.
    משמע:מושגו קיים.