Youtube Twitter Facebook
  • חלל ואסטרונומיה
    • אסטרופיסיקה
    • אסטרונומיה
    • מערכת השמש
    • משימות חלל
    • אדם בחלל
  • סביבה ואנרגיה
    • מדעי הסביבה
    • מדעי כדור-הארץ
    • סוגיות סביבתיות
    • אנרגיה
    • תחבורה
  • מחשוב וטכנולוגיה
    • מדעים מדויקים
    • מיחשוב ורובוטיקה
    • ננו-טק
    • טכנולוגיה צבאית
    • עתידנות
  • ביולוגיה ורפואה
    • אבולוציה וטבע
    • רפואה
    • גנטיקה
    • המוח
  • חברה והיסטוריה
    • מדע וחברה
    • היסטוריה
    • הספקן
    • מדע בדיוני
    • מדענים
  • מדע בישראל
    • מחקר ופיתוח בישראל
    • ביוטכנולוגיה בישראל
    • ישראל בחלל
    • התעשיות הבטחוניות
    • אקדמיה וחינוך
  • חלל ואסטרונומיה
    • אסטרופיסיקה
    • אסטרונומיה
    • מערכת השמש
    • משימות חלל
    • אדם בחלל
  • סביבה ואנרגיה
    • מדעי הסביבה
    • מדעי כדור-הארץ
    • סוגיות סביבתיות
    • אנרגיה
    • תחבורה
  • מחשוב וטכנולוגיה
    • מדעים מדויקים
    • מיחשוב ורובוטיקה
    • ננו-טק
    • טכנולוגיה צבאית
    • עתידנות
  • ביולוגיה ורפואה
    • אבולוציה וטבע
    • רפואה
    • גנטיקה
    • המוח
  • חברה והיסטוריה
    • מדע וחברה
    • היסטוריה
    • הספקן
    • מדע בדיוני
    • מדענים
  • מדע בישראל
    • מחקר ופיתוח בישראל
    • ביוטכנולוגיה בישראל
    • ישראל בחלל
    • התעשיות הבטחוניות
    • אקדמיה וחינוך
חלוץ התעופה ריצ'ארד בירד
ראשי » חברה והיסטוריה » מדענים » ביוגרפיות
אודי לם 26 באוקטובר 2014 תגובה אחת

בירד היה האדם הראשון שטס במטוס מעל הקוטב הדרומי ומי שתרם רבות לחקר ומיפוי האזורים הארקטיים

ריצ'ארד בירד בשנת 1928. מתוך ויקיפדיה
ריצ'ארד בירד בשנת 1928. מתוך ויקיפדיה

אתמול, 25/10 לפני 126 שנים נולד אדמירל ריצ'ארד א. בירד, טייס, חלוץ תעופה, חוקר קטבים וגיאוגרף אמריקני, האדם הראשון שטס במטוס מעל הקוטב הדרומי ומי שתרם רבות לחקר ומיפוי האזורים הארקטיים.

בירד שירת בחיל הים האמריקני לפני מלחמת העולם ה-I ושוחרר עקב פציעה ברגלו, אבל במהלך המלחמה בקש לחזור לשירות ואז הוסמך כטייס. בשנה האחרונה למלחמה פיקד על טייסת שהוצבה בקנדה, ובמהלך טיסות שערך מעל האוקיינוס האטלנטי פיתח שיטות ניווט חדשות באמצעות מדי סחיפה (Drift Indicators) ומכשירי סקסטנט המציגים את קו האופק בצורה מלאכותי (Bubble Sextant) כך שניתן בעזרתו לנווט באמצעות הכוכבים.

לאחר המלחמה, הודות לניסיונו של בירד בניווט הוא מונה למתכנן הטיסה הטרנסאטלנטית הראשונה, שנערכה ב–1919 על ידי שלשה מטוסי Curtiss NC-4.

ב–1926 יצא בירד יחד עם הטייס פלויד בנט מן האי ספיצברגן לטיסה הראשונה אל הקוטב הצפוני, במטוס פוקר 7 תלת מנועי. משך הטיסה הלוך ושוב היה למעלה מ–15 שעות, ובמהלכו עברו מסלול של כ–1,360 מייל. לאחר המסע, בירד טען שעל סמך חישוביו שהמטוס הגיע מעל הקוטב הצפוני וחג מעליו.

במשך השנים שחלפו מאז הוטלו ספקות רבים בטענתו, שהתבססה על חישובי ניווט בלבד. בתיעוד שרשם תוך כדי הטיסה נמצאו מחיקות של חישובים ותיקונים, ובנוסף בדו"ח המסע שכתב לאחריו ישנם הבדלים בנתונים ביחס לחישובים שערך תוך כדי הטיסה (לדוגמה, גובה השמש שנמדד בשעה מסוימת ע"י הסקסטנט שונה בשני המסמכים). להגנתו של בירד נטען ע"י מספר מומחים שהתיקונים נבעו מתנאי טיסה משתנים (כגון מהירות וכיוון הרוח), ששינו את מהירותו ביחס לקרקע ולכן נדרש לחזור על החישובים, וכן בשל תיקוני טעויות. השאלה נותרה פתוחה למעשה עד ימינו, וכיום מקובל להניח שהאנשים הראשונים שעברו בטיסה מעל הקוטב הצפוני הם חוקר הקטבים הנורווגי רואלד אמונדסן, הטייס האיטלקי אומברטו נובילה ושותפיהם לצוות ספינת האוויר "נורגה", שטסו מספיצברגן לאלסקה דרך הקוטב הצפוני, מס' ימים לאחר טיסתו של בירד.

ב–1927 השתתף בירד בתחרות שהוכרזה לטיסה הראשונה מארה"ב לצרפת. בירד התכונן לבצע את הטיסה שוב במטוס פוקר 7, עם שותפו פלויד בנט, אולם במהלך אחת מטיסות ההכנה השניים נאלצו לנחות נחיתת אונס, ושניהם נפצעו, בנט באורח קשה ובירד קל. מספר ימים לאחר מכן ערך צ'רלס לינדברג את טיסתו ההיסטורית וזכה בתחרות. למרות זכייתו של לינדברג, בירד יצא למשימה בכל זאת, לאחר שתיקן את מטוסו ובעזרתו של הטייס ברנט בלצ'ן, והשלים אותה בהצלחה כחודש לאחר לינדברג.

ב–1929 יצא בירד למסעו הראשון אל הקוטב הדרומי, במטרה להיות האדם הראשון שיטוס מעליו. הפעם לקח עימו באחת הספינות מטוס מסוג "פורד טרימוטור", וצוות של שלושה אנשים: הטייס בלצ'ן עימו טס לצרפת, האלחוטן וטייס המשנה הרולד ג'ון והצלם אשלי מקינלי. במהלך הטיסה הארבעה נאלצו להשליך מן המטוס מיכלי דלק ריקים וכן אספקה שנשאו לשעת חירום, כדי להגיע לגובה הנדרש מעל רמת הקוטב הדרומי. לאחר טיסת הלוך ושוב של למעלה מ–18 שעות מתחנת המחקר "אמריקה הקטנה" אל הקוטב השלימו את המסע בהצלחה, והפעם לא היו ספקות כלשהם בהצלחתו.
בירד ערך מסע מחקר נוסף לאנטארקטיקה ב–1934, במהלכו העביר 5 חודשים לבדו בחורף בתחנת מחקר מטאורולוגית, כדי לתעד את תנאי החורף ביבשת, ובמהלכו כמעט מצא את מותו עקב הקור והרעלת גז שנפלט מתנורי החימום. במהלך מלחמת העולם ה-II עסק במיפוי איים רבים באוקיינוס השקט כהכנה להקמת שדות תעופה עבור חיל האוויר וחיל הים האמריקני, ואחרי המלחמה פיקד על עוד שני מסעות מחקר גדולים לאנטארקטיקה: "Highjump" ב–1946-1947, ו – "Deep Freeze I" ב – 1955-1956, במהלכו הוקמו תחנות המחקר הקבועות ביבשת, ביניהן בסיס מקמארדו.

מטוס הפורד טרימוטור שבו טסו בירד וצוותו אל הקוטב הדרומי היה מטוס נוסעים שהיה עשוי לראשונה כולו ממתכת, ושימש בשנות ה – 30 להטסת נוסעים ומשאות קלים (כגון שקי דואר) ברחבי ארה"ב. אחד המטוסים שנשתמרו הופיע, דרך אגב, בשניים מסרטי אינדיאנה ג'ונס. בסרטון הבא ניתן להתרשם מחווית הטיסה בו:
http://www.youtube.com/watch?v=3G0H4e_epqI

על ריצ'ארד בירד:

הקוטב הדרומי הקוטב הצפוני תעופה

אודות המחבר - אודי לם

תגובה אחת

  1. יעקב 27 באוקטובר 2014 בשעה 18:43

    ספרו על שהותו לבד באנטרקטיקה יצא בעברית ונקרא "בדד".

השארת תגובה

ביטול

חיפוש לימודים
  • תואר ראשון | תואר שני | קורסים
  • פסיכומטרי | ייעוץ לימודים
  • לימודי הנדסאים | לימודי תעודה
הנקראים ביותר בחודש האחרון
  • החלקיק האלוהי - בּוֹזוֹן היגְס והמצוד הגדול ביותר במדע: "לא סוף העולם"
  • אבן בניין של החיים אותרה באיזור היווצרות כוכבים בחלל
  • מותר האדם: מדעני מכון ויצמן מצאו מה מיוחד במוח האדם
מידע נוסף

קורס פסיכומטרי
לימודי אנגלית
עורך דין רשלנות רפואית ענת מולסון
מערכת CRM
תוכנה לניהול פרויקטים
תוכנת הנהלת חשבונות באינטרנט
בניית אתר רספונסיבי
online CRM system
icon maker
Website builder
עורך דין רשלנות רפואית יעוץ משפטי
מדרסים דורבן כף הרגל
חוות דעת רואה חשבון

20 שנות הידען
הפרה שניצחה את המוות השחור
היסטוריה של המדע
20 במאי 2013 7 תגובות

הפרה שניצחה את המוות השחור

אין קשר בין חציית מערכת השמש את מישור הגלקסיה לשינויי אקלים בעבר
אטמוספירה ואקלים
8 ביולי 2009 7 תגובות

אין קשר בין חציית מערכת השמש את מישור הגלקסיה לשינויי אקלים בעבר

אתר המדע הגדול בישראל

  • אודות
  • צרו קשר
  • פרסום באתר
  • מדיניות פרטיות
  • תנאי שימוש
  • תגובות אחרונות
  • פיד RSS
  • ניוזלטר חד בחלל
  • ניוזלטר המיטב של אתר הידען

© כל הזכויות שמורות לאתר הידען ובעליו

פיתוח: wpPlugins.co.il

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס