איזור החיים ליד ננסים אדומים קטן מאוד, עדיף לחפש כוכבי לכת דמויי ארץ במקומות אחרים

כך אומרים אסטרונומים שהחלו בפרויקט מיפוי איזורי החיים סביב הכוכבים הסמוכים שיהוו מטרה לאיתור כוכבי לכת דמויי כדור הארץ, כאשר הטכנולוגיה תאפשר זאת

כוכב לכת דמוי שבתאי ליד ננס אדום. איור
ככל שטלסקופי החלל הופכים לרגישים יותר, החיפוש אחר עולמות דמויי כדור הארץ המקיפים כוכבים אחרים עשוי להתחיל להניב תוצאות. ואולם האסטרונומים יידרשו לדעת היכן לחפש. צוות חוקרים עובדים כעת על סקר של כוכבים שכנים לשמש כדי לחשב את איזורי החים מסביבם. כאשר יחל החיפוש, האסטרונומים ינסו לחקור ספציפית את האיזורים הללו.

הפרויקט Research Consortium on Nearby Stars (RECONS) ישתמש בטלסקופים קטנים יחסית כדי לחקור את איזורי החיים של כוכבים סמוכים. הצוות יחקור האם השתנות בבהירויות הכוכבים בטלסקופים בתחום האור הנראה והאינפרה אדום תואמת את המרחק אליהם וכדי לקבל תחושה על יכולת קיום החיים ליד הכוכב.

לאחר מחקר רשימה ארוכה של כוכבים מועמדים יוכלו החוקרים לקטלג את הכוכבים לפי גודלם והטמפרטורה שלהם כדי למצוא את אלו המתאימים להוות מקור אור וחום לחיים.

“לאחר שנקבע את הערכים לטמפרטורות ולגדלים של הכוכבים הסמוכים נוכל להעריך כיצד יתפתחו כוכבי לכת במרחקים שונים מהכוכבים.” מסביר ג'אסטין קאנטרל, דוקורנט לאסטרונומיה באוניברסיטת מדינת ג'ורג'יה. “אנחנו נחשיב את כוכבי הלכת שפני השטח שלהם יוכלו להתאים למים במצב נוזלי ככאלה הנמצאים באיזור החיים.”

החוקרים חיפשו את אזורי החיים סביב ננסים אדומים, כוכבים הקטנים ב-50-90 אחוזים מהשמש וקרים בהרבה. אוכלוסיה זו מהווה 70% מהכוכבים בשביל החלב, אך קשה יותר לאתרם בשל אורם הקלוש יותר. הם הופתעו לגלות כי גם לננסים האדומים הללו יש איזור חיים, אך גודלו זעיר. כאשר הם חיברו את נפחם של איזורי החיים של 44 ננסים אדומים סמוכים אלינו, כל הסיכום ביחד לא השתווה לזה של כוכב אחד כדוגמת השמש שלנו. כך שלמרות נפיצותם, הם לא מועמדים טובים לאיתור חיים. כוכבי לכת דמויי כדור הארץ יידרשו להתמקם במקום המדויק באיזור החיים הזעיר כדי שאלו יהיו מועמדים טובים לחיים.

לאחר מכן יוותר הצורך להמתין לטלסקופי החלל הרגישים מספיק ולהפנות אותם אל מערכות השמש המבטיחות ביותר.