סופר מגנב פטור- על ג'.ר.ר טולקין ו'שר הטבעות'

בין הסיבות להצלחה מסתתר גם גורם נוסף ולא מוכר: הפרשייה שליוותה את יציאתו לאור של הספר בארצות הברית

כרזת הסרט שר הטבעות, שהופקה על בסיס הספר
כרזת הסרט שר הטבעות, שהופקה על בסיס הספר

כשיצא 'שר הטבעות' לאור בשנת 1954, המכירות לא היו מעודדות: המהדורה הראשונה של הטרילוגיה נמכרה רק בכמה אלפי עותקים בלבד.

חמישים ויותר שנים מאוחר יותר, 'שר הטבעות' כבר נחשב לאחד מנכסי צאן הברזל של התרבות המערבית המודרנית. ממשחקי מחשב ועד 'הארי פוטר', ניתן להבחין בטביעות האצבעות המוכרות של 'שר הטבעות' בכל מקום. למעלה ממאה מליון עותקים של היצירה נמכרו עד היום…מתי ומדוע התחולל השינוי הדרמטי הזה בתולדותיה של היציאה הספרותית המפורסמת?

מילים רבות נכתבו על הסיבות להצלחתו של 'שר הטבעות'. העולם הבדיוני שיצר ג'.ר.ר טולקין היה עמוק ועשיר כמעט ללא תקדים באותם הימים, והעלילה עצמה עוסקת בנושאים שמרתקים את הקהל עוד מימי המיתולוגיות העתיקות: חברות אמיצה, הכפרי הפשוט שמציל את העולם, בן-מלך שמוכיח את עצמו ראוי למלוכה ועוד.

אך בין הסיבות הללו מסתתר גם גורם נוסף ולא מוכר: הפרשייה שליוותה את יציאתו לאור של הספר בארצות הברית.

בשנות השלושים היה טולקין פרופסור לספרות ושפות באוניברסיטת אוקספורד שבבריטניה, ובאחד הימים בדק מבחנים של סטודנטים. זו הייתה מטלה משעממת עד כדי ערפול חושים ועל כן טולקין היה מאושר לגלות שבאחד המבחנים הסטודנט דילג על שאלה, והשאיר דף שלם ריק לגמרי.

מתוך דחף רגעי שלא יכול היה להסבירו, שרבט טולקין על הדף את המשפט הבא: "בְּחור באדמה גר לו הוביט."

מה זה, בדיוק, הוביט? למה הוא גר באדמה? לטולקין לא היה מושג. המשפט כולו פשוט צץ במוחו ללא הסבר וטולקין החליט להמשיך ולפתח את הרעיון ולנסות להסביר לעצמו מיהו אותו הוביט ומה הוא עושה בתוך החור.

הוביטים, הגיע טולקין למסקנה, הם יצורים אנושיים שגובהם כמטר. רגליהם שעירות, אוזניהם מחודדות מעט, והם אוהבים ללבוש בגדים צבעוניים. ההוביטים רחוקים מאד מלהיות הרפתקנים: הם מעדיפים לחיות בשלווה בבתים התת-קרקעיים שלהם ולאכול שש ארוחות ביום.

זו נקודת המוצא של עלילת הספר 'ההוביט'. הגיבור בלתי צפוי שלה הוא בילבו בגינס, הוביט שיוצא למסע הרפתקות עם גנדלף, קוסם מסתורי ורב עצמה, ושלושה עשר גמדים במטרה להשיב את אוצר הגמדים שנגנב בידי דרקון אמתני. בילבו, כמו כל ההוביטים, הוא לא לא בדיוק צ'אק נוריס – אך במהלך המסע הוא מגלה אומץ לב ותושייה רבה שמסייעים לחבורה להשיג את מטרתה. לא פחות חשוב, הוא מצליח להניח את ידיו על טבעת קסומה אשר מי שעונד אותה הופך לרואה ואינו נראה.

טולקין הקריא את 'ההוביט' לילדיו במקביל לתהליך הכתיבה, וב-1936 שלח אותו להוצאת ג'ורג-אלן-אנד-אנווין. סטנלי אנווין, אחד מראשי ההוצאה, נתן את הספר לראיין, בנו בן העשר, וראיין אהב מאוד את מה שקרא. אנווין החליט להוציא את הספר לאור.

'ההוביט' זכה להצלחה גדולה. הביקורות היללו אותו כאחד מספרי הילדים המקוריים והמעולים של תקופתו, והמכירות היו בהתאם. סטנלי אנווין חזר אל טולקין וביקש ממנו ספר המשך. טולקין שמח להיענות לבקשה ושלח לו טיוטא של כתב יד בשם 'הסילמריליון', עליו עבד עוד לפני שכתב את 'ההוביט'.

הבעיה הייתה שהסילמרליון… איך נאמר זאת בעדינות… משעמם. כשניסיתי לקרוא את הסילמריליון בפעם הראשונה, כנער מתבגר, נשברתי עוד לפני שהגעתי לאמצע. סילמריליון במהותו הוא ספר היסטוריה: ספר שמתאר את קורותיה של הארץ התיכונה, המסורת שלה והיצורים שמאכלסים אותה. הוא אינו ספר מסע או ספר הרפתקאות, אלא כמעט ספר לימוד.

העורכים פסקו שהספר אינו מוצלח מספיק, וההוצאה דחתה את כתב היד. אנווין ביקש מטולקין לכתוב משהו אחר – הפעם מעניין, ורצוי שיהיו בו הוביטים. טולקין הסכים, בלית ברירה, והחל לכתוב את 'שר הטבעות'. העלילה החלה נרקמת במוחו תוך כדי כתיבה: למעשה, כשכתב את הפרקים הראשונים הטבעת כלל לא הייתה חלק מהסיפור! רק מאוחר יותר, כשחיפש מניע חזק שידחוף את הגיבורים שלו למסע ממושך ועתיר סכנות, נזכר בטבעת שמצא בילבו בספר הקודם – והשאר, כמו שאומרים, היסטוריה.

האווירה ב'שר הטבעות' שונה מאוד מזו של 'ההוביט'. אמנם 'ההוביט' לא היה ספר ילדים, או בכל אופן לא לילדים בלבד, אבל הוא היה מחויך ומבודח בחלקים רבים. 'שר הטבעות', לעומת זאת, הוא ספר אפל וקודר הרבה יותר, מלא בקונפליקטים רגשיים, דילמות מוסריות וקרבות אכזריים. הוא גם ארוך ומורכב מ'ההוביט': העלילה נפרשת על פני שישה חלקים שכל אחד מהם יכול להיחשב בתור ספר בזכות עצמו.

ב'שר הטבעות', אנו מגלים שהטבעת שמצא בילבו היא למעשה המפתח לעתידה של 'הארץ התיכונה' כולה – העולם הדמיוני שבו מתרחש הסיפור. סאורון, אדון האופל, זקוק לה כדי להשלים את תוכניתו להשתלט על העולם. פרודו, אחיינו של בילבו, מקבל לידיו את הטבעת ויוצא למסע מסוכן במטרה להשמיד אותה במורדור, מקום מושבו של אדון האופל. אליו מצטרפים גנדלף הקוסם, האבירים ארגורן ובורומיר, גימלי הגמד ולגולס האלף. יחד הם נאבקים בכוחותיו של סאורון הרשע, כשברקע רודף אחריהם כל העת גולום – יצור מעוות שפעם היה בעל הטבעת, וכיום אינו מסוגל להתנתק מהשפעתה המכשפת. הנה לכם שלושה ספרים עבי כרס בתשעים מילים.

תהליך הכתיבה של 'שר הטבעות' נמשך למעלה מעשר שנים. כשסוף סוף יצא הספר לאור בשנות החמישים החליטה ההוצאה לחלק את היצירה המונומטלית לשלושה ספרים, בעיקר משיקולים כלכליים: כריכת דפים רבים כל כך תייקר את הספר באופן ניכר. הכרך הראשון והשני בסדרה, הודפסו בכשלושת אלפים עותקים בלבד כל אחד. הכרך השלישי זכה להצלחה גדולה יותר והודפס ב… שבעת אלפים עותקים. אלו מספרים צנועים מאד, אפילו בקנה המידה של השוק הישראלי – ועל אחת כמה וכמה בשוק הספרים הבריטי.

המכירות החלשות, לצד ביקורות מעורבות להן זכה הספר בעיתונים, סימנו ל'שר הטבעות' עתיד לא מזהיר, בלשון המעטה. וכאילו כדי להוסיף חטא על פשע, היה מי שזמם לעשות לטולקין עוול גדול, ולגזול ממנו את מעט התמלוגים שהיה יכול לקבל בתמורה למאמץ המפרך.

ב-1965 צד הספר את עינם של אנשי הוצאת הספרים האמריקנית 'אייס' (Ace). ב'אייס' רצו מאוד להפיץ את 'שר הטבעות' בארצות הברית – אבל לרוע מזלם, הזכויות על הסדרה בצפון אמריקה כבר נמסרו להוצאה אחרת.

ב'אייס' לא ויתרו, והצליחו למצוא פרצה מפתיעה בחוק זכויות היוצרים האמריקני. כדי להיכלל בחוק זכויות היוצרים, על הספר המדובר להיות מודפס בארצות הברית עצמה- אבל כל העותקים הקיימים של שר הטבעות, כך מסתבר, הודפסו ונכרכו באנגליה, ורק אז נשלחו מעבר לים. עובדה זו הפכה את 'שר הטבעות' ליצירה 'בחזקת הציבור' – דהיינו, יצירה שכל אחד יכול להדפיס ולמכור כאוות נפשו, מבלי לשלם תמלוגים למחבר.

ו'אייס' בהחלט הדפיסה… 150 אלף עותקים!

טולקין ומנהלי ההוצאה שלו זעמו ורתחו, אבל לא היו יכולים להכריח את 'אייס' להפסיק למכור את הספר, אפילו בבית המשפט. טולקין יצא במתקפה תקשורתית נגד 'אייס' וביקש מקוראיו שלא לרכוש את המהדורה הלא-מאושרת של הספר. 'אייס' ספגה אש מכל הכיוונים על התרגיל המלוכלך שלה, ולבסוף נשברה: מנהלי ההוצאה הסכימו שלא להדפיס מהדורות חדשות, ולשלם לטולקין תמלוגים עבור הספרים שנמכרו.

באופן אירוני, דווקא האקט השפל של 'אייס' הוא זה שהזריק חיים חדשים ל'שר הטבעות'.

ראשית, כל העותקים שהודפסו עד אז היו בכריכה קשה – מה שייקר את הספר מחד, ומאידך גם יצר ליצירה תדמית רצינית ויבשה מדי. הספרים של 'אייס', לעומת זאת, היו בכריכה רכה ולכן היו נגישים הרבה יותר לציבור הרחב מבחינה כלכלית ומנטלית גם יחד. שנית, השערוריה שליוותה את המאבק בין טולקין ל'אייס' משכה את תשומת לב התקשורת והעניקה לספר פרסום מעולה בחינם. התוצאה הייתה זינוק מטאורי במכירות הספר והפיכתו לרב-מכר שלא ירד ממכבש הדפוס מאז ועד ימינו. כבונוס, התמלוגים ששילמה 'אייס' לטולקין היו גבוהים מאלו ששילמה לו הוצאתו… והם הפכו אותו לאיש עשיר מאוד.

ג'ון רונלד רעואל טולקין הלך לעולמו בשנת 1973, כשהיה בן 81. המורשת שהותיר אחריו רבת עצמה והעלילה הבסיסית שרקם ב'שר הטבעות' עדיין מהדהדת במאות משחקי מחשב וספרי פנטזיה גם בימינו. טרילוגיית הסרטים של 'שר הטבעות' בבימויו של פיטר ג'קסון בתחילת שנות האלפיים העניקה זריקת מרץ לסדרה, וחשפה אותה לקהל צעיר וחדש. ההצלחה האדירה של חמישים השנים האחרונות אינה מגלה סימני דעיכה.

[רן לוי הוא סופר מדע, ומגיש את הפודקאסט 'עושים היסטוריה!'- עד מדע, טכנולוגיה והיסטוריה. ]

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

16 תגובות

  1. טולקין השאיר אחריו יצירת מופת
    שנתנה השראה להרבה סופרים בז'אנר הפנטזיה.

    ספריו מעולים הפנטזיה עם העולם הכי יפה ,והמסתורין שהשאיר אחריו אחרי מותו על כמה וכמה סוגיות כגון טום בומבדיל וכוו..
    גורם לסיפור להיות יותר מושך.

  2. אני בן 15 ולפני חמש שנים קראתי את הסילמריליון ולא יכולתי לעצור לרגע.מאז אני ממשיך לקרוא בערך שתיים עד עשרה ספרי פנטזיה בשבוע ועדיין כל שר הטבעות,הסילמריליון,סיפורים שלא נשלמו,ההוביט,וכ'ו עומדים בשורה הראשונה מבחינתי גם מבחינת עומק עלילה ודמויות שלא לדבר על זה שהם הבסיס לכל ספרי הפנטזיה כיום (ועוד כמה ספרים אבל גם הם…)

  3. סליחה רבותי, את שר הטבעות קראתי בכיתה ה', ולא יכולתי להפסיק לשנייה! הדבר הראשון שעשיתי כשהגעתי הביתה היה לפתוח את הספר ולקרוא. סיימתי את שלושת הכרכים בפחות משבועיים, אני היום בן 14 ולא איזה מבוגר נוסטלגי, ופשוט לא יכול להפסיק עם "שיגעון הטולקין", שהתחיל אצלי אז.
    אחד מכם טוען שטולקין מסובך מדי, ועניין השפות היה מיותר, אני אומר: תראה איזו השקעה! תראה כמה עומק!, הוא יצר מיתולוגיה שלמה, הכוללת הכל! איזה עוד סופר מ"הגאונים בני זמננו" עשה זאת?!
    אחד אחר טוען שהדמויות בסילמריליון שטחיות, מכאן רואים בקלות את הרדידות שבה אתה קראת את הספר, בלי כל ניסיון להתעמק, להגיע לעוד מקורות ולהבין מעבר! אני מסכים שהוא קשה לקריאה, בעיקר בהתחלה, אבל כאדם שמנסה להניח ידיים על כל דבר שנושא את שם טולקין, וכל עבודת בית ספר, עם בחירת נושא, עושה על שר הטבעות (או שאר הכתבים) אני קראתי אותו (בכיתה ו') ומצאתי בדמויות רבדים עמוקים ורחבים, אתה לא יכול לטעון שטורין הוא דמות שיטחית. אולי אתה לא יודע, אך פרט לסיל' יש עוד כתבים רבים, שממשיכים, ומרחיבים את היריעה בנוגע למאורעות ארדה (העולם של טולקין). כל מה שאתה מכיר הוא תוצאה של העריכה של כריסטופר טולקין.
    לגבי הסרט, לבד הוא אחד הסרטים הנפלאים בהיסטוריה, אבל הוא לא יוצר את אותו אפקט כמו הספר. אני חושב שהבהרתי את הנקודה אז אני אקצר, ואומר שאני מעדיף את הספרים.

  4. אמנם אני בן ארבעים פלוס.. אבל.
    הסרט הוא גרסה הוליוודית חיוורת לגמרי של הספר, אין שום ספק שאת המקומות החזקים ביותר
    מפספסים שם לטובת אפקטים מיוחדים וקיצורי דרך כי למי יש סבלנות.
    הבעיה שתמיד הפריע לי בטרילוגיה היא העובדה שהעולם מחולק לטוב ורע מוחלטים.
    אי אפשר לדמיין אורק טוב לב או בעל רצון טוב. אי אפשר לחשוב על טרולים נחמדים..
    יש ריח קל ומתמשך של גזענות שעולה וקצת מסריח לאורך הספר כולו.
    חוץ מזה, זהו סיפור נפלא על אומץ, חברות, נאמנות והגשמה של הייעוד הכי גבוה שאפשר.
    נסו ותהנו.

  5. גם אני כמוך ניסיתי ונכשלתי כמה פעמים לקרוא את הספרים …אבל כשיצאו את הסרטים קראתי את הספרים במחשב כף יד ( אז לא בדיוק היו אייפונים ) ..בזמן שהתעמלתי …ככה קראתי את כל הסדרה

    זו הסדרת פנטזיה הכי משעממת שקראתי אי פעם בספרים וזה רק עושה את הסרטים יותר גאוניים על איך שפיטר ג'קסון עשה כאלה מטעמים מהדבר הלא טעים הזה..

    אני לא מטיל ספק…אחרי הכל שר הטבעות הוא האב טיפוס לכל ספרי הפנטזיה המודרנית ..וככך הוא עמוס בעיות ..שלא נדבר על כך שהבחור התעמק יותר מדי בבלשנות שלו …או הפסימיות שלו שאיכשהוא העולם לא מתפתח..הוא נולד מפותח ומשם הוא רק מתדרדר יותר ויותר….ממש ראיית חיים אופטימית.

    בכל מקרה לעומת רומח הדרקון ….משחקי הכס…מחזור שער המוות וכו…זה פשוט לא מתחרה בגרוש

    אז אני מסכים עם אורי במאות אחוזים …רק אנשים מבוגרים שלא קראו ספרי פנטזיה גאוניים בני דורנו יכולים לחשוב שהספרים הם איזה יצירת על בפני עצמם…
    הסמילריון פשוט מחניק…….צריך מאוד מאוד להתאמץ להגיע לקטעים בהם אפשר לדמיין ממש את הספר פנטזיה וכשאתה לא מסוגל לדמיין ספר פנטזיה זה די בעיה אחרי הכל.. שלא נדבר על כך שלמרות הכמות המדהימה של השיוכים המשפחתיים ..העומק של הדמויות הוא ממש ממש לא גבוה.
    שוב פעם אב טיפוס להכל …אבל ממש חרא של אב טיפוס.

  6. אם יש סרט שהוא הרבה יותר מוצלח מהספר, זה שר הטבעות,
    כמעט כל החולקים על הקביעה הזאת הם אנשים בני 40 ומעלה שאוהבים יותר את הספר מטעמי נוסטלגיה

  7. קראתי את הכרך הראשון של שר הטבעות בשקיקה (בשנת 1978). השני והשלישי כבר הירדימו אותי בכל משפט. כל המרבה גורע!

  8. יצא לי לקרוא את ההוביט גרסת השבויים בעת שירותי בצבא
    וזה היה תענוג מרתק במיוחד
    מומלץ

    כמו כן כל אלו שאוהבים פנטזיה
    מוזמנים לבדוק את 'שובו של קורח'- ספר פנטזיה ישראלי
    שעכשיו נמצא בחנויות הספרים

  9. להוביט הייתה זוית ישראלית מעניינת כששבויי מלחמת יום כיפור במצריים תרגמו אותו לעברית בזמן שהותם בכלא ולאחר מכן נמכרה המהדורה הזו.

  10. חושם אני ודו שלי בידיוק כמוך, ההוביט היה פשוט חוויה נפלאה.
    ואת שר הטבעות זנחתי אחרי שלושה ניסיונות..

  11. בתור ילד אני זוכר שקראתי את ההוביט בשקיקה
    ואת שר הטבעות ניסיתי לקרוא 3 פעמים
    בפעם האחרונה עד עמוד 100 ללא הצלחה.

    כאילו נכתבו ע"י 2 כותבים שונים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן