קרינה מטלפון סלולארי משנה את ביטוי ה-DNA גם אצל בני אדם חיים

במחקר שנערך בפינלנד אזור קטן של עור בזרועם של עשרה מתנדבים נחשף לקרינה למשך שעה אחת שלאחריה נבדק ה-DNA שלהם עד כה בוצעו בדיקות אלה על תרביות תאים ולא על בני אדם ישירות

מחקר חדש שהושלם על ידי הרשות הפינית לקרינה ובטיחות גרעינית (STUK) בדבר ההשפעות של קרינת טלפון נייד על עור אנושי חיזק את התוצאות של בחינת תרביות תאים אנושיים: רקמות חיות מושפעות ע”י קרינת טלפון נייד. מחקרים מוקדמים יותר הראו שקרינת טלפון נייד (שדות אלקטרומגנטיים המאופננים ע”י גלי-רדיו, radiofrequency modulated electromagnetic fields; RF-EMF) משנה ביטוי חלבון ופעילות בתרביות תאים אנושיים אנדותליים.

המחקר החדש ייחודי באופן גלובלי, כי בפעם הראשונה הוא בחן אם חשיפה מקומית של עור אנושי לקרינה כזו תגרום שינויים בביטוי החלבונים באנשים חיים. במחקר, אזור קטן של עור בזרועם של עשרה מתנדבים נחשף לקרינה למשך שעה אחת. אחר כך נאספו ביופסיות עור מאזורים שנחשפו לקרינה ומאזורים שלא נחשפו לקרינה וכל החלבונים שמוצו מהם נבחנו. הבחינה של 580 חלבונים אבחנה 8 חלבונים שהושפעו מבחינה סטטיסטית באופן משמעותי. “קרינה מטלפון נייד הינה בעלת השפעה ביולוגית מסוימת. גם אם השינויים קטנים, הם עדיין קיימים”, אומר החוקר הראשי.

לפי החוקר, מוקדם מדיי לומר אם השינויים האלה שנגרמו על ידי קרינת הטלפון הנייד הם בעלי השפעה כלשהי על הבריאות. “המטרה של המחקר הזה לא הייתה הגילוי של השפעות בריאות אפשריות, אלא לגלות אם עור אנושי של אדם חי מושפע מקרינת טלפון נייד והאם גישת הפרוטאומיקה (proteomics) שימושית לברור סוגיה זו”, הוא מציין. מחקר מקיף יותר עם 50-100 מתנדבים מתוכנן עתה במכון המחקר הנ”ל והוא אמור להתחיל בשנת 2009.

להודעה לעיתונות של עורכי המחקר

1. למה להרוג אדם באמצעות קרינת מיקרו (טלפון סלולרי) ממוקדת כשאפשר לעשות את זה עם קרינת UV בתדר גבוה?

למה להתאמץ?

קרינת UV ומעלה היא קרינה שמשנה את הDNA ופוגמת אותו וגם פוגעת בו.

קרינת מיקרו בתדר מסויים פשוט גורמת לויברציות מהירות של מולקולת המים ולהתחממות בשל כך.
    טלפון סלולרי עובד על קרינת מיקרו.
    בגלל זה אתם מרגישים שהאוזן שלכם חמה אחרי שאתם מדברים בפלאפון.
    זה כמו לשים ת’ראש בתוך מיקרוגל מאוד חלש למשך הרבה זמן.

2. האם 8 חלבונים שהושפעו הינם ספציפיים, או רנדומליים? האם ישנם חלבונים שרגישים יותר לקרינה וישנם כאלה שפחות? הגיוני שכן, ואם אכן כך, אילו חלבונים מושפעים, מה תפקידם, והאם ניתן להרוג אדם באמצעות קרינת פלאפון ממוקדת?

3. מישהו:
    לדעתי עוד מוקדם לדאוג.
    זה שיש השפעה על ביטויים של כמה חלבונים עדיין לא אומר שמדובר בהשפעה מזיקה. גם המאמר אומר זאת בבירור.
    אמנם יש טכנולוגיה המאפשרת דיבור אלחוטי ללא קרינה אבל היא עובדת רק בטווחים קצרים מאד. אני מדבר, כמובן, על טכנולוגיה שמוכרת לאדם כבר מיום שהתחיל לדבר. הטווח שלה תלוי בעצמת הקול

4. זה מדאיג אבל מה אפשר לעשות בקשר לזה? יש טכנולוגיה שמאפשרת דיבור אל חוטי ללא קרינה או עם קרינה נמוכה שהיא לא משמעותית?

אינני יודע מה ניתן להסיק מן המחקר אבל הערתך נראית לי קצת מוזרה.
    ניתן להרוג אותך על ידי שיתוקו של הלב שהוא רק אחד מרמ"ח אבריך ושס"ה גידיך ושאר מרכיבי גופך שאינם עצמות או גידים.
    וולנסיה:
    אם הממצא התקבל אצל כל העשרה יש לזה משמעות סטטיסטית רבה.
    למשל – אם הסיכוי להשפעה באטוכלוסיה הכללית הוא חצי (וחצי זה כבר סיכוי גבוה שיש להתחשב בו) אז הסיכוי שהתופעה תתגלה בכל עשרת האנשים קטן מאחד לאלף. אם הסיכוי להשפעה הוא רבע (שאף הוא סיכוי גבוה אם חושבים עליו בתור סיכון) אז הסיכוי שהממצא יתגלה בעשרה אנשים קטן מאחד ממליון.
    מה שחסר, כמובן, זו התשובה לשאלה "האם הממצא התגלה בכל העשרה או שמא רק בקבוצה חלקית קטנה מתוכם?" אבל אני מניח שאם כתבו שלגבי 8 חלבונים אובחן שינוי שהוא משמעותי מבחינה סטטיסטית זה סימן שבדקו את העניין והביאו את גודל האוכלוסיה בחשבון.